آشنایی با کباب زردک در نصف جهان! | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۴۳
تالارِ غذاهای محلی

آشنایی با کباب زردک در نصف جهان!

کباب مشتی یا کباب زردک ، غذای سنتی اصفهان است که با گوشت چرخ شده و هویج زردک تهیه می شود و به دلیل اندازه کباب که در مشت جا می‌شود به نام کباب مُشتی معروف شده است. 

به گزارش صبا، کباب مشتی یا کباب زردک ، غذای سنتی اصفهان است که با گوشت چرخ شده و هویج زردک تهیه می شود و به دلیل اندازه کباب که در مشت جا می‌شود به نام کباب مُشتی معروف شده است.

 

اصفهونیا یه غذای محلی خوشمزه دارند بهش می‌گن کباب زردک!

نمی‌دانم کسی اینجا هست اصفهان نرفته باشه؟

من آخرین باری که اصفهان رفتم دوران مدرسه بود وقتی دبیرستانی بودم. اردو! اون موقع زاینده رود زنده بود. یادمه با بچه‌ها به خصوص شب‌ها لب زاینده رود میشستیم و فکرهای مختلف می‌کردیم. چه رشته‌ای بخوانیم. آن دختر یا پسری که می‌خواهد با من وارد دوستی شود را چیکار کنیم.( در اینجا منظور و هدف از دوستی، رفتن به تفریحگاه با خانواده دو طرف جنس مخالف است. و ما از اون‌هاش نیستیم!)

باغ پرندگان، باغ گل‌ها، هوای شهرش، معماری هاش، میدون امام….دلم خیلی اصفهان می‌خواهد….کاش دوباره زاینده رود زنه بشه! خیلی بده مشکلات را می‌دانیم اما کاری نمی‌کنیم و مسئولان هم انگار نه انگار! مدام می‌گویند گردشگری و میراث فرهنگی مهم است اما همه‌اش هیچ….

 

اصفهانی نیستم اما برای من همیشه جایی بوده که همیشه تازه‌ست و انگار یه بخشی از من اونجا هست.

 

و اما کوتاه سخن…..

می‌خواهیم شما را با یکی از غذاهای محلی نصف جهان آشنا کنیم….برای بقیه‌ش و پخت و پز برید جست‌وجو کنید راحت دستتون میاد.

کباب زردک

کباب زردک یا کباب مشتی، یکی از انواع کباب‌های سنتی استان اصفهان است که با گوشت چرخ‌کرده، پیاز، زردک، آرد نخودچی و ادویه‌جات درست می‌شود. این کباب، در واقع یک نوع شامی فوق‌العاده خوش‌طعم و خوش‌خوراک است که بدون شک، شما را عاشق خود خواهد کرد. زردک یا هویج ایرانی، یک گیاه بسیار مفید و با طعم شیرین است که با وجود فسفر، پتاسیم، منگنز، روی و آهن، خواص بی‌شماری از جمله تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به کاهش وزن و بهبود هضم غذا دارد.

 

 

نام کباب مشتی زردکی از اندازه کباب و استفاده از هویج زردک برای تهیه آن گرفته شده است. کباب مشتی زردکی را به اندازه ای درست می کنند که در مُشت جا شود ولی شما میتوانید به شکل شامی و کتلت آن را تهیه کنید.

 

شما میتوانید به جای گوشت قرمز ، کباب مشتی با مرغ را تهیه کنید. برای پخت کباب مشتی با مرغ کافیست در هر کدام از دستور پخت هایی که در ادامه مقاله آمده است ،

گوشت سینه مرغ یا ترکیبی از سینه و ران مرغ را جایگزین گوشت قرمز کنید.

 

هویج زردک در ایران رشد می کند و به نوعی هویج محلی ایرانی محسوب می شود ، خواص هویج زردک به قدری زیاد است که به جنسینگ ایرانی معروف شده است. از آنجایی که هویج زردک در تمام فصول در دسترس نیست میتوانید هویج فرنگی را جایگزین آن نمایید.

 

 

در صورتی که نمیخواهید از سس سرکه شیره برای شامی اصفهانی یا کباب زردک استفاده کنید می توانید برای تهیه سس ۲ – ۳ قاشق رب گوجه فرنگی را با  ۲ قاشق غذاخوری سرکه سفید ، ۱ قاشق چایخوری زعفران دم کشیده و مقداری نمک و ۱ پیمانه آب مخلوط نموده و در تابهای که کباب ها را سرخ کرده اید بریزید و وقتی به جوش آمد کباب ها را داخل سس بگذارید و در تابه را ببندید و اجازه دهید روی حرارت ملایم بجوشد و سس به خورد شامی اصفهانی برود.

 

ادامه جست و جو با شما …..اگر دوست داشتید

 

منبع متن درباره غذای محلی: سایت بیتوته

 

 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است