عبور سامان سالور از هومن سیدی در جدول گیشه / مشهد و اصفهان همچنان پرمخاطب‌ترین شهرها / «فسیل» تا شنبه ۱۰۰ میلیاردی می‌شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۷
بیم‌ها و امیدهای اکران 1402

عبور سامان سالور از هومن سیدی در جدول گیشه / مشهد و اصفهان همچنان پرمخاطب‌ترین شهرها / «فسیل» تا شنبه ۱۰۰ میلیاردی می‌شود

جدول گیشه سینماهای کشور در سال ۱۴۰۲ همچنان در مسیر ارتقای کمّی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، در شرایطی که روز گذشته آمار جالب‌توجه از سوی سینماشهر مخابره شد، شواهد و قرائن سالن‌های پر و سانس‌های شلوغ سه، چهار فیلم در تهران و شهرستان‌ها و اختصاص سانس‌های فوق‌العاده، با وجود برخی تحلیل‌ها نشان از صحت آمار ارائه شده دارد.

در این زمینه البته باید همواره به این واقعیت توجه کرد که قیمت بلیت سینماها پیش از دوره کرونا از ۵ تا ۱۰ هزار تومان بود و امروز از ۲۰ تا ۶۰ هزار تومان، ضمن آن که تعداد سالن‌های مدرن در پردیس‌های سینمایی و مال‌ها در تهران و شهرستان‌ها بیشتر از قبل شده است.

با این وصف، نکته مهم‌تر در ارزیابی فروش فیلم‌ها در بهار ۱۴۰۲، توجه به این واقعیت است که ماه‌های ملتهب نیمه دوم سال ۱۴۰۱، صاحبان آثار سینمایی، پخش‌کننده‌ها و سینماداران را نسبت به وضعیت گیشه سال ۱۴۰۲ ناامید کرده بود اما استقبال مخاطبان سینما (که بخش عمده‌ای از آنها را جوانان تشکیل می‌دهد) نگرانی‌ها تولیدکنندگان و پخش‌کنندگان و البته مدیران سینمایی را تا حد زیادی کاهش داده است.
آمار ثبت شده مکانیزه در سامانه سمفا، نشان می‌دهد که فیلم ۹۰ میلیاردی فسیل (کریم امینی)، با متوسط فروش روزنه خود، قادر خواهد بود نهایتا تا شنبه، برای اولین بار فروش صد میلیاردی را به ثبت برساند.
اما نکته جالب دیگر در میانه جدول، عبور فیلم سه‌کام حبس(سامان سالور) از فیلم جنگ جهانی سوم (هومن سیدی) است. فیلم سیدی شروع جالب توجهی داشت و حالا فیلم سالور جای آن فیلم را گرفته است. به نظر می‌رسد رقابت میلی‌متری این دو فیلم در جدول گیشه بهار، تا پایان اکران هر دو فیلم ادامه داشته باشد.

«آهنگ دو نفره» (با فروش دو میلیارد و سیصد میلیون تومانی) و «دسته دختران» (در مرز ۷۰۰ میلیون فروش) دو فیلم از دو فیلمساز زن سینمای ایران است که اولی فروش نسبتا خوبی دارد و دومی، شاید با تبلیغات گسترده‌تر بتواند بهتر از این بفروشد.

«باباسیبیلو» هم که به نزدیکی فروش ۴۰۰ میلیونی رسیده که به گفته سازندگانش نه سانس مناسب دارد و نه تبلیغ درست. به هر روی این فروشی نگران‌کننده برای این فیلم خانوادگی است، قطعا با آغاز فصل تابستان، می‌تواند با تجدیدنظر در شیوه تبلیغات یاری گرفتن از تشکل‌های غیرخصوصی مخاطبان بیشتری را به سالن‌های سینما جذب کند.

بعد از «فسیل» که در شهرستان‌ها نزدیک به ۴۹ میلیارد فروش داشته و در تهران ۴۱ میلیاردی شده، فیلم «عروس خیابان فرشته» در شهرستان‌ها، فیلم دوم اکران نوروز و عیدفطر است. این فیلم در شهرستان‌ها بیشتر از «غریب» فروخته است.

در آخرین رده‌بندی فروش روزانه فیلم‌ها [به ترتیب] «فسیل» با دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، «سه کام حبس» با ۳۰۳ میلیون تومان، «آهنگ دو نفره» با ۲۰۰ میلیون تومان، «جنگ جهانی سوم» با ۱۴۰ میلیون تومان، «غریب» با ۱۳۸ میلیون تومان، «عروس خیابان فرشته» با ۱۱۰ میلیون تومان، «دسته دختران» با ۸۵ میلیون تومان و «بابا سیبیلو» با ۷۱ میلیون تومان قرار گرفته‌اند، ضمن آن که «بچه‌های طوفان» سانسی در این روز نداشته است.

خراسان رضوی به مرکزیت مشهد، بیشترین فروش شهرستان‌ها را با فروش ۱۴ میلیاردی به خود اختصاص داده و اصفهان با فروش ۹ میلیاردی دوم است. استان‌های البرز و فارس در رده‌های بعدی هستند.

نکته آخر این که از هفت فیلمی که اکران آنها از سال ۱۴۰۱ همچنان ادامه دارد، فروش برخی فیلم‌ها در تهران و شهرستان‌ها از اکران فیلم‌های جدید بیشتر است. «ملاقات خصوصی» یکی از این فیلم‌هاست که در روز گذشته صد میلیون تومان فروخت که این آمار به اندازه فروش چند فیلم اکران بهار بود.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است