بوشهر سالن سینما می‌خواهد نه جشنواره! | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۴۸
گزارش صبا از سینما در استان‌ها

بوشهر سالن سینما می‌خواهد نه جشنواره!

درحالی که در بوشهر جشنواره‌های هنری و سینمایی زیاد برگزار می‌شود، اما مردم این شهر به سالن‌ سینما نیاز دارند. سالن‌ مجهز و روزآمد سینما در شٲن فرهنگ مردم خطه جنوب کشور.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، در شرایطی که اخیرا جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان – بوشهر (خلیج،فارس) در مرکز استان بوشهر برپا شد و پیش از آن نیز رویدادهای تئاتری و موسیقایی مختلفی در این شهر برپا شده است، اما مردم این استان و این شهر فرهنگی، از داشتن سالن سینما محروم هستند!

از سالن‌های مختلفی که در بوشهر و سایر شهرستان‌های این استان دایر بوده و اتفاقا مخاطب خوبی هم داشته، تنها یکی دو سالن درچرخه اکران مانده است که جوابگوی نیاز مخاطبان نیست.

شهریور سال پیش، یک نویسنده بومی در دل‌نوشته‌ای از تعطیلی سالن پرخاطره فانوس بوشهر نوشته و عنوان کرده بود:

در این سال‌ها سالن های بسیاری به نام سینما در استان بوشهر نام گذاری و افتتاح شد ولی هیچ کدام نتوانستند بار سنگینشان را زیر فشار بی تعهدی و بی مسولیتی متولیان به منزل برسانند، کما اینکه بسیاری از این سینماها فقط در نام سینما بودند و در عمل ادعایی برای بیلان کار!
حالا خبر می رسد سینما فانوس هم کم آورده است و دیگر نمی تواند روی پای خودش بایستد، همین یک ماه پیش به فانوس گفته اند بازنشسته‌ای! و دیگر نمی‌توانی اکرانی داشته باشی، و باید به خانه سالمندان بروی! خبری که عاشقان سینما را در پایتخت انرژی ایران، غم زده کرده است، چون می دانند که فانوس هیچ جانشینی ندارد، یعنی در همه این سال‌ها نخواسته‌اند فانوس جایگزینی داشته باشد. و هیچ بودجه‌ای برای ساخت هیچ سینمای تخصصی در این سرزمین هنر خیز تخصیص داده نشده است.
حالا بوشهری ها، مردمان نجیب سرزمینی که منابع زیر زمینی نفت و گازش، ۹۹ درصد بودجه سالانه کشور را می‌دهد، نمی‌توانند اکران هیچ فیلمی را در مکانی به‌نام سینما در استان‌شان به تماشا بنشینند، ، حتی ساخته‌های سینمایی فرزندان فیلمسازش را!
۲۱ شهریور روز سینما مبارک!

 

سینماشهر و حوزه هنری کجا هستند؟

یکی از برنامه‌های مهم تشکل‌هایی چون سینماشهر و حوزه هنری کشور توسعه و احداث سالن‌های سینما در شهرهایی است که از داشتن سینما محروم هستند. به خصوص در سال‌های اخیر شاهد گسترش و نوسازی سینماهای بهمن سبز در بسیاری از نقاط ایران بوده‌ایم. این در حالی است که شهرستان بوشهر که در مرکز استان قرار دارد با جمعیتی بیش از ۲۲۰ هزار نفر در حال حاضر سینمای فعال و مجهز ندارد.

خبرنگار صبا در گفت‌وگو با عبدالرحیم ‌افروغ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر با بررسی این موضوع، از ظرفیت‌های هنری این منطقه و کارهای انجام شده فرهنگی در این زمینه پرسید.

افروغ گفت: سینما بهمن بوشهر که در میان مردم به سینما فردوس شناخته می‌شود، بعد از حادثه متروپل و ترس‌هایی که از احتمال ریزش سازه وجود دارد، تعطیل شد. در ارتباط با شروع دوباره‌ فعالیت سینما بهمن دو رویکرد وجود دارد، اینکه یا مقاوم‌سازی شود یا آن را تخریب کرده و از نو بسازیم.نظر شورای فنی استان بر این است که سازه کامل تخریب شود اما هنوز به قطعیت اجرایی نرسیده‌ایم.

این مقام مسوول همچنین اظهار داشت: سینما آوینی که سینمای ارشاد است تا چند ماه پیش هم فعال بوده و حتی فیلم‌های جشنواره فجر هم در آن به نمایش درآمد اما مشکل فنی برای آن به وجود آمده و تعطیل شده است. سینما آوینی یک سالن ۵۰۰ نفره دارد که احتمال قریب به یقین تا یک الی دو هفته دیگر دوباره راه‌اندازی شود..

بوشهر پرجمعیت‌ترین شهر استان بوشهر و چهارمین شهر پرجمعیت جنوب کشور به‌شمار می‌رود این شهرستان با وجود داشتن چند سالن سینما و داشتن فضای کافی سینمای فعال ندارد. حتی اگر سینما آوینی شروع به کار کند به دلیل موقعیت جغرافیایی بدی که دارد، مورد توجه مردم بوشهر قرار نمی‌گیرد. طی گفتگوهایی که با تعدادی از دانشجویان و مردم در بوشهر داشتیم از شرایط موجود ابراز نارضایتی کردند و گفتند که هرگز دلیل اینکه چرا سینما فردوس تعطیل شده است، نمی‌دانند و…

بر اساس اطلاعات رسمی سمفا سامانه مدیریت فروش و اکران سینما، مجموع فروش فیلم‌ها در بوشهر [یک فیلم اکران نوروز و یک فیلم اکران عیدفطر در تنها یک سالن درمرکز استان!] در دو ماه ابتدای سال ۱۴۰۲ در ۳۹ سانس، نزدیک به ۵۳ میلیون تومان بوده است.

٭شیبا هاجی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/285/101/000
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    21/913/998/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    3/035/327/000
  • مست عشق
    پیش‌فروش1/985/780/000