نقل قولهای زیر بر اساس مطالب منتشره در رسانههای مختلف در روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ گردآوری شده است.
٭٭٭ مصطفی رستگاری (فیلمنامهنویس و پژوهشگر): سینمای ایران کارگردان محور است و فیلمنامهنویس از اهمیت بالایی برخوردار نیست در حالیکه نباید اینگونه باشد و باید فیلمنامهنویس در سینمای ایران اعتبار بالاتری پیدا کند. هر وقت که فیلمنامهنویس به اعتبار بالاتری رسید، دستمزدش افزایش پیدا کرد رکن مهم ساخت یک فیلم شد، میتوان به شکلگیری ارتباط و گفتگوی ادبیات و سینما و خلق آثار اقتباسی امیدوار بود./ایلنا
٭٭٭ هوشنگ توکلی (کارگردان): از یک دورانی، نشر آثار آموزشی تئاتر به سمت و سویی رفت که یکسری از فنون در ظاهر ساده شد و در اختیار مخاطب قرار گرفت. مثلا کتابهای متعددی درباره بازیگری یا کارگردانی نوشته شده که همه چیز را بدون رعایت استانداردها و کیفیت لازم برای مخاطب سادهسازی کرده که جز گمراهی و به بیراهه رفتن هنرجویان جوان، ثمری دیگر ندارد./ایران تئاتر
٭٭٭ بیژن عبدالکریمی (استاد فلسفه): فلسفه وقتی برای همه باشد، وقتی فلسفه خیلی ساده باشد دیگر فلسفه نیست. فکر می کنم یکی از آفات فرهنگی جامعه ما این است که خیلی بحثهای شبه فلسفی وجود دارد که به ظاهر بحثهای فلسفی است و نوعی استغنای کاذب را به جامعه القا می کند که دارند بحث فلسفی می کنند. فلسفه کماکان در جامعه ما غریب است البته این فقط مربوط به جامعه ما نیست و در سایر جوامع هم فلسفه دچار غربت است./ایرنا
٭٭٭ سیاوش طهمورث (کارگردان): من با آن جوانانی که برای شهرت و بحث مالی به تئاتر و سینما روی میآورند، کاری ندارم. ولی جوانان علاقهمند به تئاتر و سینما بدانند، هنر زمانی در انسان شکل میگیرد که براساس مطالعه کتاب و همچنین شناخت درست از جامعه باشد. تاثیرات مطالعه، هنرمند را وادار میکند آنچه را درک کرده و فهمیده است، برای جامعه بازگو کند./ایلنا
٭٭٭ حسن هدایت (کارگردان): نکته مهم این است که در کشور ما یک عادت ناصواب وجود دارد و آن هم این است که اگر کسی در حال حرکت به سمت بالا باشد، به جای اینکه ما هم برای رشد تلاش کنیم، سعی میکنیم او را پایین بکشیم. شبکه نمایش خانگی، ابتدا در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعریف شد، بعد سازمان صدا و سیما به بهانه اینکه باید سریالسازی در اختیار تلویزیون باشد و به هر طریقی که میتوانست شبکه نمایش خانگی را از ارشاد جدا کرد. وقتی این کار را انجام داده، طبیعتا دوست ندارد کارهایی ساخته شود که سطح کیفی آن از محصولاتش بالاتر است پس در نتیجه آن کارها را هم پایین میکشد تا مثل آثار خودش کوتوله شود. در واقع به جای اینکه به آن فضا پر و بال بدهد تا با آن رقابت کند، شبکه نمایش خانگی را رقیب خود میبیند و میخواهد آن را کنار بزند. در نتیجه حق انتخاب از مخاطب گرفته میشود و میگوید کیفیت هر دو محصول پایین است پس هزینه نمیکنم./خبرآنلاین
*** میثاق جمشیدی (بازیگر): واکنشها به نقش من در فیلم فسیل بسیار جذاب اما برخی از آنها ناامید کننده بود. از طیف وسیعی از همکاران و اطرافیان عامی بازخورد خوبی دریافت کردم حتی یکی از منتقدین حرفهای دلنشینی زد و گفت برای اولین بار دیدم یک نفر تیپ را رئال بازی کرده است اما یک بخشی از واکنشها معطوف میشد به اینکه چرا اسمت در خبرها نیست؟! البته علت این موضوع را از دوستان ذینفع جویا شدم اما به جواب قطعی نرسیدم شاید خیلی هم مهم نیست. در ابتدا فکر میکردم به خاطر ویژه بودن نقش است چون خودم هم همه تلاشم را کردم حتی دوستانی که من را به خوبی میشناسند دو به شک باشند از اینکه این منم یا پلانهای آرشیوی از گذشته است. اسم من در هیچ جا و هیچ خبری نیامده است البته تعدادی از خبرگزاریها خبرهایی با تیتر «شهرام شبپره سینمای ایران را نجات داد، «بازیگر نقش شهرام شبپره کیست؟» منتشر کردهاند که البته در آنها هم نسبت به من بیمهری شده است چون در متن خبر نوشتهاند بازیگری که آن را با نقشهای فرعی میشناسیم درحالی که اینطور نیست آخرین کار من که روی پرده سینما بوده «خجالت نکش» بود. بنده کم کار هستم اما نقشهای اصلی نیز بازی کردهام./اعتمادآنلاین
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است