بعد از ۲۹ سال، احساس جوانی کردم | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۲
با برگزیدگان دومین جشنواره مستند رادیویی

بعد از ۲۹ سال، احساس جوانی کردم

فاطمه آل‌عباس، گوینده برگزیده دومین جشنواره رادیویی پژواک گفت: بعد از ۲۹ سال که در رادیو بودم، احساس جوانی کردم. یک بار دیگر برای من خاطرات جشنواره رادیو و جایزه گرفتن‌ها زنده شد...

به گزارش صبا، در اختتامیه دومین جشنواره ملی مستند رادیویی، تعدادی اثر از شبکه‌های مختلف رادیویی و استان‌ها به عنوان برگزیده معرفی شدند. برای مثال در بخش آثار ساختاری، مستند «آقا روح ا…» از رادیو جوان به تهیه‌کنندگی مهدیه پهلوانی شایسته دریافت لوح تقدیر، تندیس صدای طلایی و بهترین اثر برگزیده شناخته شد.

در بخش گزارشگری محمدرضا قضاتلو به عنوان گزارشگر منتخب برای مستند «آرایشگرد» دیپلم افتخار این بخش را دریافت کرد. همچنین در بخش آثار مینی فیچر مستند «آمبولی زبان» به تهیه‌کنندگی بیتا احمدی به عنوان اثر منتخب، لوح تقدیر و دیپلم افتخار این بخش را از آن خود کرد.  فاطمه آل‌عباس، با عنوان اثر «سفر حجمی در خط زمان» از رادیو ایران، سجاد باغ‌شیخی با عنوان اثر «حسام حسام بهشت» در بخش مردمی، مجتبی نوروزپور، با عنوان اثر «رزمندگان بدون مرز» و بهرام نوری، از شبکه رادیویی گیلان با عنوان اثر «استاندار» چهار نفر از دیگر برگزیدگان دومین جشنواره رادیویی پژواک هستند. در گفتگو با این برگزیدگان که اغلب جوان هستند، بیشتر با آثارشان آشنا می‌شویم.

بیتا احمدی درباره مستند کوتاه آمبولی زبان گفت: قبل از ساخت این مستند، با استادان برجسته مشورت کردم. هدفم از ساخت این مستند کوتاه این بود که زبان فارسی با هجمه‌ای از طرف زبان انگلیسی مواجه است و حال زبان فارسی خوب نیست.
احمدی در ادامه اضافه کرد: در این مستند تلاش کردم امید و انگیزه برای بهتر شدن حال زبان فارسی را نشان بدهم؛ بنابراین فضا را به این سمت بردم که یک شخصی حالش بد می‌شود و با اورژانس تماس می‌گیرد، اما به زبان انگلیسی در‌خواست کمک می‌کند. متصدی بیمارستان ابتدا متوجه منظور او نمی‌شود و در آخر زبان او را می‌فهمد. با اعزام آمبولانس به موقعیت، شخص به بیمارستان انتقال می‌یابد و در آخر حالش خوب می‌شود.

مستندی با دغدغه نوجوانان

اکبر دسترنج، یکی دیگر از برندگان برگزیده بخش شبکه مردمی در ارتباط با مستند «اثر مهره جدید» گفت: عضو باشگاه رادیویی جوان هستم و به صورت افتخاری در حوزه نوجوانان فعالم و آیتم‌سازی می‌کنم. مدتی بود به فکر ساخت یک مستند رادیویی در حوزه نوجوان بودم که از طریق شبکه رادیویی جوان با فراخوان دومین جشنواره مستند رادیویی پژواک مواجه شدم و این مستند را به این جشنواره ارائه کردم.
وی اضافه کرد: در ساخت این مستند به دنبال این بودم که در خصوص موسیقی در حوزه نوجوانان کاری را ارائه کنم که علاوه بر آگاه‌سازی، در عین حال جذاب هم باشد. قشر نوجوان نسبت به یک سری از موسیقی‌ها آگاه نیست، نوجوانان خیلی سریع جذب هر نوع موسیقی می‌شوند. هر موسیقی‌ای را نباید گوش کرد. بعضی از موسیقی‌ها روی تربیت و فرهنگ نوجوانان تاثیر زیادی می‌گذارند و ذهن نوجوان رو درگیر خودش می‌کنند.
اکبر دسترنج در مورد ساختار این مستند یادآور شد: یک نوع موسیقی داریم به نام پاپ کره‌ای یا کی پاپ که اخیرا متاسفانه عده‌ای از نوجوان‌های ایرانی جذب این نوع از موسیقی‌ها می‌شوند؛ در حالی که از پشت پرده این صنعت خبردار نیستند، از جمله خودکشی‌هایی که در این صنعت رخ داده و فشار‌های روانی که روی خوانندگان این موسیقی‌ها وجود دارد.
برنده بخش مردمی جشنواره پژواک در پایان خاطرنشان کرد: برای ساخت این مستند علاوه بر تحقیق و پژوهش در حوزه موسیقی، با خیلی از کارشناسان صحبت کردم، از جمله با محمد داستان‌پور، پژوهشگر حوزه جوان و نوجوان که در حوزه موسیقی پاپ کره‌ای نیز مطالعه بسیاری داشتند.

دهخدا در قاب مستند

سیدمحمدمهدی رکنی حسینی، با عنوان اثر «مردی که قرار نبود رئیس‌جمهور شود» از شبکه رادیویی معارف برگزیده شد. او می‌گوید: مستندم درباره مردی بود که قرار بود رئیس‌جمهور شود، اما قرار نبود رئیس‌جمهور شود. مطلبی را در فضای مجازی خواندم که درباره مرحوم علی‌اکبر دهخدا بود. عکسش بود و زیرش نوشته‌بود این مرد قرار بود اولین رئیس‌جمهور ایران شود، ولی رضاشاه نگذاشت و مخالفت کرد. او هم قهر کرد و رفت سراغ لغت‌نامه‌نویسی. فکر کردم این موضوع جذاب و جالبی باشد. وقتی تصمیم به ساخت این مستند گرفتم، به این نتیجه رسیدم که اصلا همه این‌ها شایعه بوده و اصلا چنین چیزی وجود نداشته‌است. شایعه‌ای برای دهخدا درست کردند که این مرد قرار است رئیس‌جمهور شود.  براساس این شایعه، دهخدا را چند بار اذیتش کردند و خیلی بازجویی شد. همین سبب شد او بیمار شود و از دنیا برود.  برای همین اولش قرار بود رئیس‌جمهور شود، ولی ما در این مستند کشف کردیم که قرار نبود رئیس‌جمهور شود.

صدای مصور از دریچه مستند

فاطمه آل‌عباس، گوینده برگزیده دومین جشنواره رادیویی پژواک شد. وی گفت: بعد از ۲۹ سال که در رادیو بودم، احساس جوانی کردم. یک بار دیگر برای من خاطرات جشنواره رادیو و جایزه گرفتن‌ها زنده شد. شنونده‌های رادیو همیشه به من لطف داشتند و دارند. از هیات داوران هم سپاسگزارم که من را شایسته این انتخاب دانستند. من معتقدم صدای گوینده‌ای که مستندی را روایت می‌کند باید تصویرساز باشد. گوینده رادیو وقتی مستندی را روایت می‌کند باید چشم مردم باشد، از طریق حسی که هر کلمه دارد، او این حس را برای مردم تصویر سازی می‌کند.
آل عباس درباره این مستند می‌گوید: داستان این مستند درباره طبیعت است که محمد اسماعیل‌پور آن را به زیبایی ساخته. مستند سند حجمی در خط زمان درباره سنگ‌ها، طبیعت و رودهاست و از آن مستند‌های بسیار قوی محسوب می‌شود.

آرشیو‌های صوتی دست اول

مجتبی نوروزپور، از دیگر برگزیدگان بخش مردمی جشنواره رادیویی پژواک است که توانسته در بخش مدافعان امنیت با عنوان اثر «رزمندگان بدون مرز» برگزیده شود.
وی با اشاره به این‌که مستندش درباره حاج قاسم سلیمانی است، بیان می‌کند: ماجرای این مستند مربوط به حضور ایشان در هشت سال دفاع‌مقدس است. این اثر در تحقیق نگاهی ویژه به پژوهش دارد و از منابع موثق و معتبر در آن استفاده شده‌است. یکی از دلایل جذابیت بیشتر این مستند بهره گرفتن از آرشیو‌های صوتی دست اول است.

روایت زندگی شهید عجمیان

مهدیه پهلوانی، در بخش مستند محض، با اثر «آقا روح ا…» از شبکه رادیویی جوان عنوان بهترین اثر بخش ساختاری را از آن خود کرد.  وی می‌گوید: موضوع آقا روح‌ا… در خصوص شهید روح ا… عجمیان است. شهید جوانی که برای وطنش از خیلی چیز‌ها   گذشت. فکر نمی‌کنم چیزی  بالاتر از جان آدمی باشد. با این‌که مثل خیلی از جوان‌های دیگر با خیلی از مشکلات روبه‌رو بود؛ مشکل شغل و مسائل مالی و…، اما پای خیلی از چیز‌ها ایستاد. زندگی این شهید با کمک دوستانش، خانواده و همکارانش و افرادی که در کار‌های جهادی و پایگاه بسیج فعال بودند، ساخته شد. توانستیم از این عزیزان روایت‌های خوبی را برای مستندسازی بگیریم.

٭ نشر اول: جام جم

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است