او حامی و تکیه‌گاه شاعران جوان بود

به گزارش صبا به نقل از ستادخبری سی و چهارمين نمايشگاه بين‌المللی كتاب تهران، مراسم پاسداشت مرحوم عباسعلي براتي‌پور، شاعر مجموعه «ديدار» عصر سه‌شنبه ۲۶ ارديبهشت ماه ۱۴۰۲ در سالن جوايز كتاب سال سي و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران با حضور شاعران و نويسندگاني چون حسين اسرافيلي، رضا اسماعيلي، علي محمدمودب، مصطفي محدثي و مريم براتي‌پور، دختر مرحوم عباسعلي براتي‌پور برگزار شد.

در اين مراسم، حسين اسرافيلي، شاعر پيشكسوت انقلاب گفت: مرحوم براتي‌پور از شاعراني كه در آغاز انقلاب و رهبري امام خميني(ره) دعوت ایشان را لبيك گفت و در اوايل تشكيل حوزه هنری به این مجموعه پیوست. البته مرحوم براتی‌پور از پیش از انقلاب در جلسات شعری که در منزل مرحوم محمدعلی مردانی برگزار می‌شد، شرکت می‌کرد.

وی افزود: نگاه آن مرحوم هميشه مذهبي بود و در جبهه جنگ و مناطق جنگي هم به‌منظور شعرخواني حضور پیدا می‌کرد و در نيروي هوايي نيز مدرس آموزش زبان انگليسي بود. مرحوم براتي‌پور مدت‌هاي مديدي صفحه‌اي ثابت در روزنامه رسالت داشت و در آن درباره شعر می‌نوشت.

كارنامه درخشان براتي‌پور 
رضا اسماعيلي، نويسنده نيز در اين مراسم درباره ويژگي‌هاي مرحوم استاد عباسعلي براتي‌پور گفت: او در زمينه برگزاري جلسات نقد و بررسي شعر درحوزه هنري به‌طور پيوسته و همچنين مديريت ديدار شاعران با مقام معظم رهبري طي ۱۳ سال نقش مهمي برعهده داشت. کارنامه استاد براتی‌پور در دعوت از شاعران برای دیدار با رهبر معظم انقلاب درخشان بود، چرا که با سعی او از همه طیف‌های ادبی در این جلسات دعوت می‌شد. در واقع این جلسات زمینه‌های معرفی استعدادهای جوان کشور را فراهم می‌کرد.

براتي‌پور؛ تكيه‌گاه نسلي از شاعران 
در ادامه اين مراسم مصطفي محدثي خراسانی گفت: مرحوم براتي‌پور به دليل برخورداري از روحيه شفاف و صبوري، به تكيه‌گاه نسلي از شاعران اين روزگار تبديل شد.

وي همچنین با اشاره به این نکته که زنده‌یاد براتي‌پور شاعری مردمی بود که با زبانی روان و ساده اشعاری بدیع خلق می‌کرد، ادامه داد: مرحوم براتي‌پور شاعرانه سخن مي‌گفت و اين ارجمندي باعث شد كه او با توده‌هاي مردم ارتباط داشته باشد.

در ادامه اين مراسم، علي‌محمد مودب، درباره ويژگي‌هاي مرحوم براتي‌پور گفت: بنده ايشان را در حوزه هنري و انجمن چهارشنبه‌هاي حوزه هنري ملاقات كردم و متوجه اخلاق و ‌منش ايشان شدم. مرحوم براتي‌پور منشأ خير توام با آرامش، لبخند و حوصله بودند و با جوانان تعامل خوبي داشتند.
وي تربيت مداري را از ويژگي‌هاي اين مرحوم طي دهه‌هاي اول و دوم انقلاب اسلامي عنوان كرد.

 

مسئوليت‌پذير و متعهد 
در پايان مراسم مريم براتي‌پور، فرزند مرحوم عباسعلی براتی‌پور ضمن تشكر از همراهي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و حوزه هنري بابت برگزاري اين مراسم در سي‌وچهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران گفت: پدرم در طول عمر خود رفتاري انسان‌دوستانه داشت و معلمي بي‌ريا و دغدغه‌مند بود و سال‌هاي متمادي براي برپايي جلسات تربيت همت گمارد.

وي افزود: اين مرحوم همچون پدري دلسوز بود و جداي از شعر و ادبيات، به دغدغه‌هاي شاگردان مي‌پرداخت. همچنين در زندگي شخصي و محيط شعر و ادبيات با عطوفت رفتار مي‌كرد.

سي‌وچهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران با شعار «آينده خواندني‌است»۲۰تا ۳۰ ارديبهشت‌ ۱۴۰۲ در مصلا امام خميني‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازي در ketab.ir برگزار مي‌شود.