ضرغامی: واقعیت‌های تاریخ را بگوییم، آدرس‌های اشتباه رنگ می‌بازد | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۲۴
معرفی برترین‌های موزه‌های ایران

ضرغامی: واقعیت‌های تاریخ را بگوییم، آدرس‌های اشتباه رنگ می‌بازد

وزارت میراث فرهنگی، ‌ گردشگری و صنایع دستی همزمان با روز جهانی موزه، ‌برترین‌های موزه‌های ایران را معرفی کرد.

به گزارش صبا، عزت‌الله ضرغامی ـ وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ـ‌ در مراسم گرامی‌داشت روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث فرهنگی، ‌ درحالی که در شهر سنندج حضور داشت در پیامی ویدئویی که در محل موزه ملی ایران برگزار شد، در سخنانی با تبریک فرارسیدن هفته میراث‌فرهنگی گفت: توفیق پیدا نکردم که در جمع شما حضور پیدا کنم. امروز را در یاسوج هستم و بازدیدی از پروژه‌ بزرگ موزه این شهر داشتم که یک ظرفیت جدید برای این منطقه به حساب می‌آید.
او گفت: از نظر من موزه حالت دینامیک و پویایی دارد موزه یعنی حرکت و ایجاد گفتمان و آن کسانی که نگاه‌شان به موزه یک نگاه ایستایی است این نگاه را باید اصلاح کنند.
مهندس ضرغامی در ادامه گفت: بعضی‌ها فکر می‌کنند وقتی یک شی را به موزه بسپاریم عمرش تمام شده اما خیلی وقت‌ها شروع یک حرکتی از قرار گرفتن در موزه آغاز می‌شود چرا که موزه یک رسانه صادق است.
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: در موزه نمی‌توانیم خلاف واقع بگوییم، اگر واقعیت‌های تاریخ را به درستی بگوییم خیلی از  آدرس‌های اشتباه رنگ می‌بازد.
مهندس ضرغامی یادآور شد؛ علاقه مند هستم از فرصت موزه استفاده شود و گفتمانی که مبتنی بر تجربه ارزشمند بشری است و در طول هزاران سال آزمون و خطا صورت گرفته است و آمادگی بشر با برخورد مسائل خود نهادینه شده در قالب موزه و حقایق آن، این گفتمان صورت گیرد.
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خاطرنشان کرد: بنابراین من موزه را یک رسانه بزرگ می‌دانم که اگر پیام را به درستی منتقل کند تبدیل به یک ثروت ملی می‌شود.
او گفت: امسال را به نام موزه، پایداری و حال خوب نامگذاری کردند. خیلی می‌شود درباره حال خوب صحبت کنم اما تمایلم بیشتر به این است که همکاران متخصص موزه‌ای ما درباره این دو کلیدواژه بیشتر صحبت کنند.
مهندس ضرغامی اضافه کرد: از همه فعالان این حوزه از جمله آقای دارابی قائم مقام وزیر که تلاش زیادی برای حفظ میراث فرهنگی و نشان دادن تجربیات گذشته به جامعه دارند تشکر می‌کنم. امیدوارم بتوانیم رسالت واقعی که در ارتباط با موزه‌ها برعهده ما است به خوب انجام دهیم.
علی دارابی ـ‌ قائم‌مقام ضرغامی و معاون میراث فرهنگی ـ‌ نیز در این مراسم با اشاره به شعاری که برای روز جهانی موزه انتخاب شده است؛ «پایداری و حال خوب» گفت: به همین دلیل با محوریت پیام «میراث فرهنگی؛ هویت ملی، نشاط اجتماعی»، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درصدد است از ظرفیت‌های میراث‌فرهنگی به‌ویژه موزه‌ها و اماکن فرهنگی تاریخی، برای رشد و بهبود شرایط اجتماعی بهره‌گیری و به سهم خود موزه‌ها را تبدیل به پایگاهی اجتماعی برای همگرایی، حفظ هویت ملی و ایجاد وفاق اجتماعی کند.
او ادامه داد: امروزه موزه‌ها افزون بر آن‌که ویترین و گنجینه‌های تمدن، فرهنگ و داشته‌های یک ملت و تاریخ هستند، نقش بزرگی در توسعه روابط و مناسبات، گسترش صلح و دوستی، و اتحاد فرهنگی میان ملت‌ها دارند که از آن به دیپلماسی عمومی یاد می‌شود که مصداق بارز آن نمایشگاه‌های موزه‌ای است که نمایشگاه ایران، چین و عربستان سعودی در پاییز امسال در پکن با شعار «فرهنگ و تمدن ایران و تاثیر آن بر خاورمیانه» برگزار خواهد شد.
قائممقام وزیر میراث‌ فرهنگی، ‌ گردشگری و صنایع دستی سپس به اقداماتی که در دولت سیزدهم در حوزه موزه‌های کشور انجام شده است، اشاره کرد و افزود: مجوز نیروی انسانی برای امنای اموال فرهنگی موزه‌ها، برگزاری دوره مستمر آموزشی و ارتقاء سطح دانش و آگاهی مدیران و دست‌اندرکاران،  افزایش نظارت‌های میدانی و کاربردی کردن آن‌ها، اهتمام بر تقدم کیفیت و محتوای رویدادها تا کمیت برگزاری آن‌ها و تلاش بایسته برای استرداد اشیاء فرهنگی ـ تاریخی ایران در خارج از کشور را می‌توان از جمله این اقدامات برشمرد.
احمد محیط طباطبایی ـ رییس ایکوم ایران (کمیته ملی موزه‌ها) ـ نیز با بیان این‌که همه افرادی که در موزه‌ها فعالیت دارند قابل احترام و قابل تحسین هستند، چون این افراد به آینده و به نسل بعد فکر می‌کنند، ‌ تاکید کرد: توسعه صورت نمی‌گیرد مگر مبتنی بر میراث‌فرهنگی و موزه‌ها باشد.
او ادامه داد: موزه، توسعه‌یافتگی یک جامعه را نشان می‌دهد. جوامع پیشرفته تعداد زیادتری موزه دارند. کسی که نگاه موزه‌ای دارد آینده برایش مهم است و کسی که گذشته را نمی‌خواهد به طور حتم آینده را نیز نمی‌خواهد.


در ادامه این مراسم وزارت میراث فرهنگی، ‌ گردشگری و صنایع دستی از برترین‌های موزه‌های ایران تجلیل کرد که مهناز اسدالله از کاخ سعدآباد، غلامرضا حمیدی از کاخ گلستان، تکتم به‌روش از باغ اکبریه بیرجند، مهناز اسدی از کاخ نیاوران، پرستو قاسمی از رختشویخاته زنجان در بخش مدیر موزه، مسؤول موزه‌ها و موزه‌داران و محبوبه علی‌اکبر نظری از کاخ نیاوران و اکرم فیاض از کاخ گلستان در بخش راهنمای موزه‌ها معرفی شدند.
همچنین، نرگس پورنورمحمدی از سیستان و بلوچستان، غلامرضا یزدانی از آذربایجان شرقی، صوله شادکام از خراسان شمالی، حمیده یعقوبی از سیستان و بلوچستان، سحر فروزان‌پور از فارس، محسن حیدری از بوشهر، سجاد مزنگ‌زاده از کرمان، ایرج نبی‌پور از بوشهر، وحید قاسمی از تهران، عالم‌تاج هدایت از تهران، نوید صالح‌بند از موزه آبگینه، نینا رضایی از موزه ملی، پروانه اسکاش از کاخ نیاوران، لیلا سوداگر از موزه عباسی و الهه حریریان فعال بخش کودک و نوجوان در بخش‌های موزه‌دار خصوصی، مرمت‌گر خصوصی، موزه‌های غیروابسته، موزه‌های وابسته و اهداکنندگان تجلیل شدند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است