گلباران آرامگاه خیام در روز بزرگداشتش | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۲۶

گلباران آرامگاه خیام در روز بزرگداشتش

مراسم بزرگداشت خیام با گلباران آرامگاه این چهره مطرح شعر و علم برگزار شد.

به گزارش صبا، در مراسم بزرگداشت روز ملی حکیم عمر خیام نیشابوری که با حضور محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور، محمد حسین‌زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، معاون استاندار و فرماندار ویژه، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، شهردار و جمعی از مسئولان در باغ و آرامگاه خیام نیشابوری همراه بود، مقبره این حکیم، شاعر، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس، پزشک نام‌آور ایران و جهان گلباران شد.

در این مراسم، محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، در سخنانی اظهار کرد: نیشابور از شهر‌های پرافتخار ایران عزیز است و در تاریخ همیشه پرآوازه و سرزمین دانش‌پرور بوده است. خیام و عطار اگرچه در سرزمین نیشابور زاده شده و پرورش یافته‌اند، اما اینک نه تنها در نیشابور بلکه در تمام قله‌های جهان نام و یادشان بر سر زبان‌ها است.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی بیان کرد: خیام شخصیت کم‌نظیری در جهان امروز است و نه تنها در رباعیات بلکه بخاطر اندیشه‌هایش مورد ستایش عرصه‌های مختلف هنری نیز هست.

او با بیان این‌که اشعار خیام نیشابوری به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است گفت: خیام علاوه بر قدرت علمی از قدرت شعری هم برخوردار بوده و اشعار زیبایی سروده که مورد توجه اهالی علم و ادب است. اگر خیام در اشعار خود از می‌و مشروب نام آورده است به معنای عدم اعتقاد او به اسلام نیست بلکه خیام دارای اعتقاد و ایمان به خداوند و اسلام بوده است.

شالویی در ادامه اظهار کرد: امیدواریم آرامگاه خیام و عطار نیشابوری با همت مسئولین و وزارت میراث فرهنگی و فرهنگ و ارشاد مرمت و بازسازی شود. تنها شهرستان در کشور که توانسته مجوز انجمن آثار و مفاخر فرهنگی را اخذ کند شهرستان نیشابور بوده است و امیدواریم این انجمن به توسعه علم و ادب این سرزمین کمک کند.

در این مراسم شالویی با اهدای لوح تقدیر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از خدمات محمد حسین‌زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به‌خاطر بزرگداشت مفاخر این استان تجلیل کرد.

همچنین همزمان با برگزاری روز ملی بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری، نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب «مرقع زرّین» آثار گروهی استادان و اعضای انجمن خوشنویسان در نگارخانه کمال‌الملک اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور برپا شد.

به گفته حمیدرضا آتشی، مسئول امور هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب «مرقع زرّین» ۱۱۰ اثر از ۲۷ خوشنویس و ۱۵ نفر تذهیب‌کار شامل آثار گروهی هنرمندان خوشنویس و تذهیب‌کار انجمن خوشنویسان نیشابور که برگرفته از اشعار خیام و بزرگان شعر و ادب پارسی است در معرض دید عموم علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب «مرقع زرّین» تا سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲ از ساعت ۱۷ تا ۲۰ پذیرای علاقه‌مندان است.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است