کتاب‌هایی که در نمایشگاه ندیده‌اید!! | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۴
تالار معرفی و پیشنهادِ کتابِ صبا

کتاب‌هایی که در نمایشگاه ندیده‌اید!!

در نمایشگاه کتاب امسال علاوه بر کمتر دیده شدن یک سری کتاب‌های تازه منتشر شده و خوب، حضور نویسندگان مطرحی نیز خالی بود که شاید به دلیل برنامه‌های متعدد و موضوعات «ثابت محور!» نتوانستند حضور پیدا کنند و مسئولان شاید فراموش کردند که این افراد هم حضور دارند و هنوز زنده‌اند!

به گزارش خبرنگار ادبیات و کتاب صبا، در نمایشگاه کتاب امسال شاید جای بعضی کتاب‌ها خالی بود یا شاید به دلیل برنامه‌های مختلف و حاشیه‌ای دیده نشدند!

پر واضح است که «آمار فروش کتاب» دلیلی نمی‌تواند بر این باشد که مردم کتاب‌خوان نیز بشوند. بنابراین شاید بهتر بود تفکرات مختلفی در کنار هم حضور داشتند و برنامه‌های حاشیه‌ای صرفا حول و حوش موضوعاتی خاص نمی‌چرخید.

هم‌چنین در نمایشگاه کتاب امسال علاوه بر کمتر دیده شدن، یک سری کتاب‌های تازه منتشر شده و خوب، حضور نویسندگان مطرحی نیز خالی بود که شاید به دلیل برنامه‌های متعدد و موضوعات «ثابت محور!» نتوانستند حضور پیدا کنند و مسئولان شاید فراموش کردند که این افراد هم حضور دارند و هنوز زنده‌اند!

امیدواریم کیفیت آثار و کتاب‌هایی که مردم خریداری می‌کنند آن طوری باشد که فرهنگ جامعه پیشرفت کند. و امید می‌رود وضعیت به‌گونه‌ای فیک نباشد و دچار Shepherd syndrome نشویم که کتاب را صرفا به عنوان «دکور برای خانه‌ها» بخریم.

در ادامه‌ی این گزارش کتاب‌هایی معرفی کرده‌ایم که به تازگی منتشر شده‌اند یا تجدید چاپ شده‌اند و به دلیل ازدحام جمعیت و برنامه‌های مناسبتی!!! آن‌ها را ندیده‌اید.

 

کتاب تاریخ انقلاب روسیه

 

درباره کتاب:

کتاب تاریخ انقلاب روسیه اثر لئون تروتسکی و ترجمه‌ی سعید باستانی است. انقلاب از جمله پدیده‌های شگرف و پراهمیت تاریخ است. تاکنون بشر انقلاب‌های بزرگی را تجربه کرده، ولی به نظر می‌رسد هیچ‌یک به بزرگی انقلاب بلشویکی روسیه در اوان قرن بیستم میلادی نبوده است. خیل عظیمی از شهروندان درمانده و مفلوک، خشمگین از استثمار با تکیه بر ایدئولوژی مارکسیستی ـ لنینیستی شوریدند و خاندان رومانوف را سرنگون کردند.

لئون تروتسکی، رهبر انقلاب روسیه، همکار لنین و سازمان‌دهنده‌ی قیام اکتبر کسی است که در کوچک‌ترین جزئیات انقلاب نقش داشته است. او با درک صحیح از شرایط و احاطه‌ی کم‌نظیرش بر مارکسیسم، در این کتاب تاریخ را به گونه‌ای تعریف می‌کند که مثل تصویری روشن و واضح از برابر دیدگان خواننده می‌گذرد. با این حال، کتاب اثر تاریخی صرف نیست. هر صفحه‌اش درسی است از کاربرد سوسیالیسم در تاریخ و تاریخ‌نویسی.

ایزاک دویچر، متفکر و روزنامه‌نویس سوسیالیست، معتقد است کتاب تاریخ انقلاب روسیه به احتمال زیاد بزرگ‌ترین کتاب اروپا در قرن بیستم باشد. کتاب در اصل سه جلد است که در یک مجلد گردآوری شده است. کتاب اول شامل ۲۳ فصل و سه ضمیمه است. ویژگی‌های رشد روسیه، روسیه‌ی تزاری در جنگ، طبقه‌ی کارگر و دهقان‌ها، تزار و تزارینا، اندیشه‌ی انقلاب کاخی، جان کندن سلطنت، قیام فوریه را که رهبری کرد؟، معمای انقلاب فوریه، بلشویک‌ها و لنین، روزهای آوریل، تحول توده‌ها، کنگره‌ی شوراها و تظاهرات ماه ژوئن و… از جمله فصول کتاب اول هستند.

کتاب دوم نیز ۱۴ فصل دارد که عناوین برخی از آن‌ها عبارت است از: روزهای ژوئیه؛ تدارک و آغاز، روزهای ژوئیه: اوج‌گیری و هزیمت، آیا بلشویک‌ها می‌توانستند در ماه ژوئیه قدرت را تصرف کنند؟، ماه افترای بزرگ، ضدانقلاب سر بلند می‌کند، کرنسکی و کورنیلوف: عناصر بناپارتیسم در انقلاب روسیه، کنفرانس دولتی در مسکو، توطئه‌ی کرنسکی، شورش کورنیلوف، بورژوازی با دموکراسی زورآزمایی می‌کند، توده‌ها در زیر حمله، موج خیزان، بلشویک‌ها و شوراها و آخرین ائتلاف.

کتاب سوم نیز ۱۰ فصل دارد که عبارت‌اند از: دهقانان پیش از اکتبر، مسئله‌ی ملیت‌ها، خروج از پیش ـ پارلمان و مبارزه برای کنگره‌ی شوراها، کمیته‌ی نظامی ـ انقلابی، لنین دعوت به قیام می‌کند، هنر قیام، فتح پایتخت، تسخیر کاخ زمستانی، قیام اکتبر و کنگره‌ی دیکتاتوری شورایی.

***

کتاب تو نخواهی کشت

 

درباره‌ی کتاب:

کتاب تو نخواهی کشت به کوشش مهدی امیرخانلو منتشر شده و مجموعه‌ای از مقالات درباره‌ی رمان جنایت و مکافات است. داستایفسکی از مهم‌ترین نویسندگان روسیه است. تمام آثار او در لیست بهترین رمان‌های جهان قرار دارند. میان آثار درخشان داستایفسکی یک اثر بیشتر از بقیه می‌درخشد؛ کتاب جنایات و مکافات که شاهکار اوست. این کتاب از بهترین آثار داستانی قرن نوزدهم به شمار می‌رود و محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین اثر این نویسنده است. بیش از صدوپنجاه سال از انتشار این رمان می‌گذرد و هنوز هم از کتاب‌های پرفروش در سرتاسر دنیا محسوب می‌شود. هر سال پژوهشگران بسیاری از این رمان مقاله می‌نویسند و منتقدان آن را از هر زاویه و بُعد جدیدی که به ذهنشان می‌رسد، تحلیل می‌کنند. در هر مناسبتی در مورد این رمان میزگرد تشکیل می‌دهند و نکات جدیدی از آن را کشف می‌کنند. با وجود این هنوز این اثر آن‌قدر پرمایه و عمیق است که باز هم جای تحلیل و بررسی دارد.

این رمان داستان جوانی به نام راسکولنیکف را روایت می‌کند. او مرتکب قتلی می‌شود که خود از بیان علتش عاجز است. او دستگیر نمی‌شود؛ اما دچار عذاب‌وجدان می‌شود و این حس کم‌کم او را به جنون می‌رساند. داستایفسکی دو بار تلاش کرد که این داستان را از زاویه‌ی دید راسکولنیکف بیان کند. بار اول به شکل یادداشت‌های این شخصیت و بار دوم به شکل اعتراف او در دادگاه. در نهایت منصرف شد و این کتاب را از زاویه‌ی سوم‌شخص نوشت.

کتاب تو نخواهی کشت مجموعه‌ای از مقالات نویسندگان مختلف با محوریت کتاب جنایت و مکافات است. مهدی امیرخانلو این مقالات را با هوشیاری انتخاب کرده و با نظمی خاص کنار هم قرار داده است. این مقالات دیدی نو به جنایت و مکافات دارند و سعی می‌کنند رویکردی را پیش بگیرند که قبلاً استفاده نشده است.

***

*

۲۴ ساعت از زندگی یک زن – چشم و چراغ ۸۴

درباره‌ی کتاب:

اثری گیرا و خواندنی و تأمل برامگیز که ۲۴ ساعت از زندگی یک زن بورژوایی اروپایی را به تصویر می کشد و با نگاهی دقیق و قلمی توانا از پنهانی ترین انگیزه های زنان یعنی میل به حمایت و فرزند پروری ، میل شدید به مقبولیت و مهر پایان ناپذیر آنان به حفظ بقلئ سخن می گوید.

***

دفترچه خاطرات ایرلندی

 

درباره‌ی کتاب:

«دفترچه خاطرات ایرلندی» روایت سفر کوتاه هاینریش بل به ایرلند در اواسط دهۀ پنجاه میلادی است. بل با یادداشت‌‌‌های پراکنده به شرح حال و وضعیت نابسامان این کشور می‌پردازد. از لطافت و صبر ایرلندی‌هایی سخن می‌گوید که علیرغم مشکلات و مصائب پس از جنگ به دنبال فرصتی دوباره برای زیستن و دوست داشتن هستند. این کتاب از نظربسیاری از منتقدان شاعرانه‌ترین اثر ادبی بل است. نویسنده بی آنکه اشاره‌ای به اقتصاد، تاریخ فرهنگ این سرزمین داشته باشد. با ظرافت، خصوصیات دوستداشتنی مردم ایرلند را به تصویر می‌کشد.

***

سرزمین خدایان گمشده

 

 

درباره‌ی کتاب:

سرکمیسر زیرک پلیس امنیت در برلین، ییلدیز کاراسو و دستیارش توبیاس بجکر، می‌کوشند معمای جنایاتی را حل کنند که از برلین تا برگاما را درگیر کرده است. بر این سلسه جنایات که با حکایات خدایان یونان باستان در هم آمیخته پرده‌ای اسرار آمیز کشیده شده است. گویی خدایان و در رأس آنها زئوس در پی انتقام از انسان‌هایی که آنها را فراموش کرده‌اند برآمده‌اند و دست به جنایات هولناک می‌زنند. سرکمیسر و دستیارش باید این معمای در هم آمیختۀ گذشته و حال را کشف کنند و در این میان با مصائب انسانی دوران مدرن نیز مواجه می‌شوند.

***

ویرانه‌های من

 

درباره‌ی نویسنده:

محمد طلوعی متولد ۲۱ اردیبهشت ۱۳۵۸ در رشت است. او دانش آموختهٔ سینما از دانشگاه سوره و ادبیات نمایشی از پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. اولین مجموعه شعر خود را با عنوان خاطرات بندباز در ۱۳۸۲ منتشر کرد. نخستین رمان او، قربانی باد موافق در سال ۱۳۸۶ منتشر و برندهٔ پنجمین جایزه ادبی «واو» یا رمان متفاوت سال و همچنین نامزد هشتمین جایزه کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور گردید. در اسفند ۱۳۹۱ نیز مجموعه داستان «من ژانت نیستم» برندهٔ دوازدهمین جایزه ادبی گلشیری شد.

***

خون پرنده

 

درباره‌ی نویسنده:

مائده مرتضوی نویسنده و مترجم متولد ۱۳۶۳ در تهران است. فعالیت ادبی خود را با نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی آغاز کرد و با ترجمه مقالات علمی در نشریات غذا و تغذیه ادامه داد. در بخش شاپرک مجله کیهان بچه ها در داستان کودک همکاری کوتاهی داشت. داستان های کوتاهش در مجله انشا و نویسندگی چاپ شدند و از سال ۹۱ با سایتهای ادبی مختلفی مانند چوک، کافه داستان، الفما، پیاده‌رو، عقربه و… در بخش داستان کوتاه همکاری خود را آغاز کرد.وی به مدت دو سال دبیر نقد مقاله و گفتگوی ماهنامه اینترنتی چوک بود.

 

***

زمستان در سوکچو

درباره‌ی کتاب:

زمستان در سوکچو، شهری توریستی واقع در مرز کره جنوبی و شمالی، فرا رسیده و سرما همه چیز را کند کرده است. یک زن دو رگه کره ای-فرانسوی در بخش پذیرش مهمان خانه‌ا‌‌ی قدیمی کار می‌کند. یک روز غروب، مهمان ناخوانده‌ای سر می‌رسد: یک کارتونیست فرانسوی به نام کرند که می‌خواهد از این سرزمین دورافتاده، برای کتاب جدیدش الهام بگیرد…
***

هیچ کس هرگز گم نمی شود

 

درباره‌ی کتاب:

الیریا بدون اینکه به خانواده‌اش بگوید، یک پرواز یک طرفه به نیوزلند می‌گیرد و ناگهان زندگی پایدار اما ناکام خود را در منهتن ترک می‌کند. در حالی که شوهرش تلاش می‌کند تا بفهمد چه اتفاقی برای او افتاده است، الیریا به سوی ناشناخته‌ها می‌رود. برخوردهای مخاطره آمیز و اغلب سورئال او با مردم و حیات وحش نیوزلند، الیریا را به عمق ذهن در حال زوال او سوق می دهد. خشم فزاینده‌اش که با مرگ خواهرش تسخیر شده و تحت تأثیر خشونت درونی قرار گرفته، چنان ماهرانه پنهان می‌ماند که کسانی که او را ملاقات می‌کنند هیچ احساس ناخوشایندی نمی‌کنند. این اختلاف بین واقعیت درونی و بیرونی او را به وسواس دیگری سوق می دهد: اگر واقعی ترین خود او برای دیگران نامرئی و ناشناخته باشد، آیا او حتی زنده است؟

 

و البته کتاب‌های دیگر…

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است