رسانه‌ صادق‌تر، ماندگارتر است / این روزها فقط با تناقض رو‌به‌رو هستیم… | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۱۱
تحلیل وضعیت رسانه‌وفرهنگ درسالگرد آغاز فعالیت مجموعه رسانه‌ای صبا/ ۱

رسانه‌ صادق‌تر، ماندگارتر است / این روزها فقط با تناقض رو‌به‌رو هستیم…

مرجان اشرفی‌زاده در آغاز یازدهمین سال فعالیت مجموعه‌ رسانه‌ای صبا، درباره فعالیت صبا، رویکردهای رسانه‌های فرهنگی و مشکلات موجود در حوزه فرهنگ و هنر صحبت کرد.


این کارگردان در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا در پاسخ به این پرسش که چه توقعی از یک سایت فرهنگی دارید و نقش‌آفرینی رسانه‌ای یک مجموعه رسانه‌ای با چه رویکردی باید همراه باشد، اظهار داشت: با توجه به فضای جامعه فکر می‌کنم صداقت و به روز بودن، نقش مهمی در موفقیت یک رسانه دارد. رسانه‌های معمول، از سرویس‌های مختلفی چون اقتصادی، اجتماعی و… تشکیل شده که همه آنها تعریفی دارند و فعالیت سرویس فرهنگی در حوزه سینما و تئاتر هم بر اساس تعریف آن رسانه مشخص است، اما یک رسانه فرهنگی چون به صورت تخصصی در حوزه فرهنگ فعال است، بنابراین رسالت فرهنگی دارد.
او اظهار داشت: به روز بودن به این معنی است که با فضای جامعه همگون باشد و نسبت به نیاز مخاطب بتواند اولویت‌های خود را بشناسد و رسانه‌ای که ثابت کند صداقت بیشتری دارد، نهایتا ماندگارتر است.
او با اشاره به ویژگی تداوم و تکامل فعالیت مجموعه رسانه‌ای صبا گفت: با توجه به فضای جامعه، کار در زمینه انتشار روزنامه و ماهنامه دشوارتر از گذشته است اما فعالیت‌های صبا در فضای مجازی، اعم از سایت و فضای اینستاگرامی شاید بیشترین بازدید را داشته باشد و  ارتقاء آن اهمیت زیادی دارد.
این کارگردان و مدرس سینما اظهار داشت: وجود باشگاه فیلم و عکس هم خوب است ولی قطعا اولویت صبا، پویایی بخش پایگاه خبری و فضای مجازی است و در این بخش، صبا هر چقدر پویاتر باشد، بهتر است.
اشرفی‌زاده با اشاره فعالیت صبا در زمینه تحلیل و نقد آثار سینمایی، نمایشی، سریال و آثار شبکه خانگی گفت: برای تحلیل، شاید اینگونه به نظر برسد که باید این مجموعه‌ها را  تفکیک و از هم جدا کرد، اما در نهایت این زمینه‌ها، زنجیره‌های جداگانه نیستند و نقاط اشتراکی هم دارند… به عنوان مثال دست‌اندرکاران فعالیت‌های فرهنگی، از مراجعی، مجوزهای لازم را می‌گیرند ولی بعد می‌بینیم که ماجراهای بسیاری وجود دارد یا تلویزیون که آنقدر به فضای بسته‌‌ای رسیده که دیگر امکان کار به شکل سابق در آن وجود ندارد. به‌تازگی در خبرها دیدم که کار آقای عیاری که برای تلویزیون ساخته شده از پخش در این رسانه باز مانده و حالا دارد برون سپاری می‌شود، در حالیکه اگر قرار بود این کار برای یک شبکه خانگی پخش شود، شاید اساسا حداقل در شکل پوشش با این وضعیتی که می‌بینیم نبود و … اینها مسائلی است که باید حل شود. واقعیت این است که شبکه نمایش خانگی تنها فضایی است که همکاران می‌توانند در آن فعال باشند چون بدون اما، اگر و مسئله است. مجموعه‌ رسانه‌ای صبا در این زمینه می تواند اثرگذار باشد.
سازنده آثاری چون آن بالا کنار جاده، از منهای یک، فصل هفتم و… در ادامه در نقد عملکرد مدیران فرهنگی هنری اظهار داشت: در این سال‌ها، عملکردها بر اساس خاستگاه‌ها و رویکردها در هر مقطع زمانی، متفاوت بوده است اما در حال حاضر حرفی برای گفتن ندارم چون آنچه می‌بینم فقط تناقض است بین آنچه که فکر و عمل می‌کنیم! آنقدر تناقض‌ها زیاد است که تحلیل کردن را دشوار می‌کند. از سویی، امروز متاسفانه ما نگاه‌های بلند مدت در حوزه فرهنگ نداریم و همه چیز مقطعی و کوتاه‌مدت است و این اشتباه بزرگی‌ست که رخ داده… انگار هر مدیر و فردی اگر فکر درستی کرده باشد، فقط برای مقطع حضور خود بر مسند است نه یک سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری که بلند مدت و برای آینده‌ای باشد که حتی ممکن است ما در آن نباشیم و این، یک نقد جدی در حوزه فرهنگ است … البته در حوزه های دیگر هم این روند ادامه دارد. متاسفانه با همه چیز طوری برخورد می‌کنیم که انگار قرار است در یک زمان کوتاه زندگی و کار کنیم.
کارگردان فیلم آبجی، درباره انعکاس نقدها وحرف‌های ناگفته هنرمندان در مجموعه رسانه‌ای صبا به عنوان یک امر پیش‌برنده، گفت: من شخصا این روزها کم‌تر در رسانه حضور دارم. به دلیل همان تناقض‌هایی که درباره آن صحبت می‌کنیم. اما تصور من این است که هنرمند باید جلوتر از جامعه خود باشد، حرف تازه برای جامعه خود داشته باشد و از دغدغه‌های جامعه‌اش بگوید تا بتواند با جامعه ارتباط درستی برقرار کند اما متاسفانه در شرایط امروز، این اتفاق امکان‌پذیر نیست، بنابراین وقتی نمی‌توانیم حرفی تازه‌تر از آنچه جامعه فریاد می‌زند بگوییم، شاید سکوت‌مان بهتر باشد و آنقدر رفتارهای متناقض از خود نشان ندهیم و این شیوه خوبی نیست… به هرحال ما هم باید زندگی کنیم ولی من شخصا هنوز به این نتیجه نرسیده‌ام که در چنین شرایطی باید چه کرد و کجا ایستاد و چه کنشی می‌تواند برای فرد و جامعه درست‌تر باشد.به هر حال هنرمند هم بخشی از این جامعه است چون حق دارد کار و زندگی کند، اما متاسفانه اساس کار ما به  فکر و عقیده، اندیشه، سیاست و… پیوند خورده و نمی‌شود به تفکیک این موارد فکر کرد چون شرایط پیچیده است.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است