«صبا» و اولویت‌هایی که به توسعه فرهنگ کمک می‌کند | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۲۵
تحلیل وضعیت رسانه‌ و فرهنگ درسالگرد آغاز فعالیت مجموعه رسانه‌ای صبا/ 2

«صبا» و اولویت‌هایی که به توسعه فرهنگ کمک می‌کند

حسین پارسایی گفت: هر مجموعه‌ای رسانه‌ای اولویت‌هایی دارد که به وسیله آن اهدافش را دنبال می‌کند که من به آن سیاست فرهنگی می‌گویم و این سیاست، آنچیزی است که به توسعه فرهنگ منجر می‌شود.

«حسین پارسایی» در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر صبا، گفت: هر رسانه چند وجه دارد. یک وجه آن اطلاع‌رسانی است که بر اساس آن مردم از رویدادها مطلع می‌شوند و خیلی لازم نیست که نگاه تحلیلی داشته باشید؛ خبری اطلاع‌رسانی می‌شود که نقش‌آفرینی آن در خود خبر مستقر است. بخشی هم جریان‌سازی فرهنگی است؛ یعنی توجه به اولویت‌ها که در سمت وسوی اخبار صبا آن را می‌بینم.

او ادامه داد: این نقش‌آفرینی برمی‌گردد به اینکه اساسا ما در جامعه ارزش‌های فرهنگی داریم و اولویت‌هایی که رسانه می‌تواند به آنها بپردازد. وقتی که شما دارید صحبت از نقش‌آفرینی می‌کنید، آفرینش‌گری که اثری را در معرض دید مخاطبان خود قرار می‌دهد، انتظار دارد آن اثر دیده، نقد، تحلیل و تفسیر  شود و بتواند پیدا و پنهان خود را به کمک صبا آشکار کند. ما در بحث رسانه باید مخاطبین خود را پیدا کنیم و با توجه به جامعه هدف که اخبار را دنبال می‌کند به ارتقاء سطح فرهنگی جامعه هم فکر کنیم، بنابراین نقش‌آفرینی، صرفا انتشار اخبار نیست و از طرفی باید رسانه آگاهی‌بخشی و ارتباط موثر با مخاطب خود را پیدا کند.

این کارگردان و کارشناس فرهنگی اظهار داشت: فکر می‌کنم که صبا در این حوزه هم خوب عمل کرده است. البته شاید بشود با یک مهندسی جدید، بیشتر به شاخص‌ها پرداخت که این مربوط می‌شود به سیاست‌گذاری صبا و این که چه اولویت‌هایی را دنبال می‌کند و چه موضوعاتی را در اولویت دارد.

او درباره ضرورت نزدیک شدن رسانه به حوزه نقد اظهار داشت: ما متاسفانه نقد تئاتر نداریم. الان سال‌ها است متخصصین اهل قلم در این حوزه کم‌تر دیده می‌شوند و یا کم‌تر فعال هستند. پس نیاز به بازنگری در همه رسانه‌ها وجود دارد. ما باید در این حوزه به مخاطب کمک کنیم تا سطح آگاهی خود را بالا بیاورد و اطلاعات عمومی او را ارتقا دهیم.

کارگردان نمایش «هفت خان اسفندیار» گفت: اگر بخواهم از مجموعه صبا یک خواهش داشته باشم، این است که توجه ویژه‌ای به تئاتر کشور، از پیش تولید تا زمانی که یک اثر به اجرا می‌رسد و دیده می‌شود، داشته باشد.

پارسایی در ادامه اظهار داشت: من «محمدرضا شفیعی» صاحب‌امتیاز مجموعه رسانه‌ای صبا را از نزدیک می‌شناسم. او سال‌ها است که در این حوزه و حوزه رسانه تاثیرگذار بوده است و خدمات قابل توجهی در بخش‌های مختلف تلویزیون و سینما در کارنامه دارد و می دانم که او نگاه بلندی در حوزه فرهنگ و هنر دارد. هر مجموعه‌ای اولویت‌هایی دارد که به وسیله آن اهدافش را دنبال می‌کند که من به آن سیاست فرهنگی می‌گویم و این سیاست، آنچیزی است که به توسعه فرهنگ ما کمک می‌کند. از نگاه من باید به هر مجموعه‌ای، با توجه به مسئولیت‌های فرهنگی که دارد، احترام گذاشت.

این کارگردان و مدیر سابق فرهنگی گفت: صبا به تدریج بعد از اینکه کار خود را شروع کرد به یک رسانه موثر تبدیل شد، هنرمندان و اصحاب رسانه روزی نیست که به سایت پایگاه خبری صبا مراجعه نکنند و اخبار و تحلیل‌های آن را دنبال نکنند، بنابر این فکر می‌کنم که این رسانه، یکی از تریبون‌های موثر برای انعکاس و تفسیر اخبار فرهنگی و هنری است و به سرعت جای خود را بین علاقه‌مندان این حوزه و مخاطبین خود باز کرده و  موفق عمل کرده است.

او در پایان گفت: اگر بخواهم یک برآیند کلی از این فعالیت‌ها داشته باشم، می‌توانم بگویم که امروز اگر بخواهیم فکر کنیم که صبا را نداریم، حتما جای خالی این رسانه حس می‌شود، چون نگاه فرهنگی و اطلاع‌رسانی دارد و از طرفی هم، بنا بر اولویت‌های فرهنگی، جریان‌سازی را پردازش می‌کند و به آن اهمیت می‌دهد. من در مجموع می‌توانم بگویم که یکی از طرفداران این رسانه هستم و به همه عزیزان و دست‌اندرکاران این مجموعه، خسته نباشید می‌گویم.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    100/867/118/000
  • بی‌بدن
    22/358/841/000
  • سال گربه
    10/639/228/500
  • آپاراتچی
    3/809/166/500
  • پرویز خان
    3/135/337/000
  • نوروز
    2/746/203/000
  • ایلیا جستجوی قهرمان
    2/310/894/500
  • آسمان غرب
    2/022/378/500