با بحران محتوای زرد مواجه هستیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۰۷
جمشید بیات ترک در گفت‌وگو با صبا:

با بحران محتوای زرد مواجه هستیم

جمشید بیات ترک که این روزها مشغول ساخت مستندی با نام «هزار سال ارادت» است، می‌گوید: اعلام آمار افزایش سرانه مطالعه یا تماشای آثار سینمایی به تنهایی فضیلتی به‌حساب نمی‌آید، چون با بحران محتوای زرد مواجه هستیم.

جمشید بیات ترک، مستندساز، در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا، درباره جدید‌ترین فعالیت خود گفت: مشغول ساخت مستندی با نام «هزار سال ارادت» هستم. تهیه‌کنندگی این فیلم بر عهده مسعود ردایی است و مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در ساخت آن مشارکت دارد.

او درباره استقبال مردم از مستند پیشین خود «امین‌الضرب» گفت: از آن‌جایی که این مستند پرتره‌ای از زندگی حاج محمدحسن امین الضرب است و درباره فضای اقتصادی و سیاسی دوران قاجاریه بحث می‌کند، توجه مخاطبان خاص را برای تماشا جلب کرده و فیلم مخاطبان مخصوص به خودش را دارد. درنتیجه، باتوجه به محوریت موضوع مستند میزان استقبالی که از کار شد مورد انتظار من بود.

بیات‌ترک گفت: «امین‌الضرب»، نشان می‌دهد که دخالت نهاد قدرت در اقتصاد چه نتایج مخربی را می‌تواند به بار آورد. در اقتصاد رانتی نیز منافع صاحبان قدرت در این است لذا درس عبرتی در فیلم وجود ندارد. اما تماشای این مستند برای مردم و به‌خصوص دانشجویان می‌تواند حائز اهمیت باشد.

این مستندساز درباره مخاطبان آثار مستند گفت: تماشای مستند فعالیتی همانند مطالعه‌ای جدی و خواندن کتاب با محتوایی سرشار است. محصولات فرهنگی، غالبا کاربری‌ تفننی دارند، درنتیجه افزایش سرانه مطالعه یا تماشای آثار سینمایی به تنهایی فضیلتی به‌حساب نمی‌آید، چون با بحران محتوای زرد مواجه هستیم. گرایش غالب این روزها بیشتر حاکمیت بطالت و گذران وقت است و درنتیجه کمتر کسی به تماشای آثار مستند علاقه نشان می‌دهد. اما اگر تماشاگر وارد این حوزه شود، در او‌ علاقه شکل می‌گیرد.

او درباره اکران آثار مستند گفت: بهترین بستر برای اکران آثار مستند، تلویزیون است که فیلم‌ها را به‌صورت رایگان در معرض نمایش قرار می‌دهد. البته تلویزیون نباید نگاهی سطحی داشته باشد و آثار مستند را بدون توجه به محتوا صرفا به‌صورت انبوه اکران کند، بسیاری از چیزهایی که ما مستند می‌دانیم صرفا گزارش خبری مبسوط هستند بی آن که روایتی درست را از منظری درست بیان کند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است