کن لوچ منتقد نیویورک تایمز را به گریه انداخت! | رابطه سینوسی کایه‌دو سینما با ویم‌ وندرس | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۲
در حاشیه روز یازدهم جشنواره کن؛ 

کن لوچ منتقد نیویورک تایمز را به گریه انداخت! | رابطه سینوسی کایه‌دو سینما با ویم‌ وندرس

دویکا گیریش (منتقد نیویورک تایمز، فیلم‌کامنت و ریورس‌شات) گفت: فیلم «بلوط کهن‌سال در عین ساده بودنش تنها فیلم جشنواره بود که من را به گریه انداخت.

به گزارش خبرنگار سینما صبا پس از ده روز نمایش فیلم و تجدید دیدار با کارگردان‌ها و ستاره‌های بزرگ سینما، فیلم کن لوچ «بلوط کهن‌سال» به عنوان یک حسن ختام فضای جذاب و قابل توجهی را در میان منتقدین به راه انداخت.

دویکا‌ گیریش (منتقد فیلم‌کامنت، نیویورک‌‌تایمز، ریورس شات) در مورد بلوط کهن‌سالِ کن لوچ گفت: «درست است که فیلم ساده‌فهم و گاهی بیش‌از‌حد احساساتی است، اما بلوط کهن‌سالِ کن لوچ تنها فیلم جشنواره است که من را به گریه انداخت. دیدنِ خشم، هم‌دردی و امید که با چنین صراحت پرشوری بازنمایی شده، دل‌انگیز است. به‌خصوص بعد از دو هفته تماشای فیلمسازانی که پشتک‌های فرمال می‌زنند تا به نگاه سیاسی مبهم و سربسته‌ای برسند.»

امتیازات به روز رسانی شدهٔ منتقدان کایه به دو فیلم «قاتلین ماه کامل» ساخته اسکورسیزی و «روزهای عالی» اثر ویم وندرس؛ اولویا کوپر که در برداشت اول به فیلم اسکورسیزی امتیاز ۱ ستاره داده بود، نظرش را با ۳ ستاره عوض کرد. رابطه‌ی کایه با وندرس از دهه هفتاد تا به امروز همیشه‌ سینوسی بوده، این بار اصلا تحت‌تاثیر فیلم جدیدش قرار نگرفتند. فرناندو گانزو که به فیلم تابستان گذشته‌ ساخته‌ بریا ۲ ستاره داده بود به ۳ ستاره تغییر داد.

در خلاصه داستان فیلم «روزهای عالی» آمده است: هیرایاما که از زندگی ساده خود به عنوان نظافتچی در توکیو کاملا راضی به نظر می‌رسد. خارج از برنامه روزمره بسیار بانظم و ساختارمند، از علاقه اش به موسیقی و کتاب لذت می برد. او عاشق درختان است و از آنها عکس می گیرد. مجموعه‌ای از برخوردهای غیرمنتظره به تدریج گذشته او را آشکار می کند. فیلم تأملی عمیقاً اثرگذار و شاعرانه در یافتن زیبایی در دنیای روزمره اطرافمان است.

در ادامه چند واکنش متناقض دیگر نسبت به فیلم ویم وندرس رویت شده است:

لوکاس منکوفسکی: بسیار از فیلم ناامید شدم. آنقدر آزاردهنده‌ست که گویی هوش مصنوعی تصویری استریوتایپ‌ از یک فیلم سانتی‌مانتالِ این‌جهانی-شاعرانه-شهری-تنهایی ارائه داده‌.

بیلگه ایبری: آیا من شاهد بهترین فیلم وندرس از زمان تا پایان جهان بودم؟ واقعا شگفت‌زده‌ام!

جان بلیزدیل: بهترین فیلم وندرس در چندین دهه‌ی گذشته.

منتقدان کایه هیچوقت از عوض کردن امتیازشان نترسیده‌اند. سال ۲۰۱۹ در اولین برخورد به ایرلندیِ اسکورسیزی ۲ ستاره دادند اما در بازبینی به توصیف «معرکه» تغییر دادند.

منتقدان کایه همچنان سرسختانه از هونگ سانگ-سو حمایت می‌کنند. دیگر بعید است هر شش ماه انتظار فیلم جدیدی از سانگ‌سو را نداشته باشیم. سانگ-سو که «کارگردان همه‌کاره» است (اصطلاحی که جری لوئیس در توصیف کارگردان به عنوان سوپراستار استفاده می‌کرد)، از سال ۲۰۱۷ تا به الان ۱۲ فیلم بلند و ۲ فیلم کوتاه ساخته و به نظر می‌رسد فقط شارلوت گارسون از تیم کایه آنچنان شیفته‌ی سانگ-سو نیست.

 

و چند فتوکال دیگر…

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است