تفریح و سفر به روستایی که میانِ ابرهاست… | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۴۶
تالارِ گردشگری و تفریح

تفریح و سفر به روستایی که میانِ ابرهاست…

روستای فیلبند از محبوب‌ترین روستاهای گردشگری استان مازندران است؛ چراکه فاصله کمی از استان تهران دارد و...

روستای فیلبند در مناطق شمال شرقی استان مازندران قرار گرفته است و از دیدنی‌های شهرستان بابل به شما می‌آید. فیلبند، آخرین روستای جنگل چلاو است. موقعیت مکانی روستا در ارتفاعات کوهپایه‌ای کوهستان‌های جنگل است.

ارتفاع این روستا از سطح دریا باعث شده که پدیده‌ای به نام اقیانوس ابر در روستا اتفاق بیفتد. با رفتن به این روستا، به منطقه‌ای سرسبز وارد می‌شوید که در ابرهای فراوان غرق شده است و چشم‌اندازی مرموز و خیال‌انگیز دارد.

مردم محلی به فیلبند، بام مازندران هم می‌گویند؛ چراکه این روستا، مرتفع‌ترین نقطه در استان است. روستای فیلبند از محبوب‌ترین روستاهای گردشگری استان مازندران است؛ چراکه فاصله کمی از استان تهران دارد و تنها با چند ساعت رانندگی، می‌توانید به مکانی شگفت‌انگیز و رویایی برسید.

فرقی نمی‌کند که اهل کوهنوردی باشید و بخواهید از ارتفاعات داخل روستا بالا بروید و یا صرفاً برای تماشا و پیاده‌روی آمده‌اید، همه جای روستا، دریای ابرها شما را احاطه کرده‌اند. گویی در این روستا، وارد یک سرزمین خیال‌انگیز می‌شوید که تنها در قصه‌ها وجود دارند.

 

فاصله تهران تا روستای فیلبند، تنها ۱۷۰ کیلومتر است؛ اما به دلیل پر پیچ و خم بودن مسیر،‌ رسیدن به روستا،‌ حدود ۴ ساعت طول می‌کشد. با این حال مسیر فیلبند، مسیری دیدنی و پر از جاذبه طبیعی است که این ۴ ساعت را برایتان لذت‌بخش می‌کند.

 

روستای فیلبند برای تهرانی‌ها می‌تواند بهترین مقصد سفرهای تابستانه باشد؛ چراکه آب و هوای روستا در این فصل، بسیار خنک می‌شود. در زمستان و پاییز اما به دلیل سرمای بیش از حد، ساکنین روستا به جاهای دیگر کوچ می‌کنند تا دوباره در فصل بهار، به خانه خود برگردند.

دلیل نامگذاری روستای فیلبند؛ این اسم عجیب از کجا آمده؟

اولین‌بار که نام فیلبند به گوشتان بخورد، احتمالاً‌ برایتان نامی عجیب و بی‌معنی خواهد بود؛ اما همین نام نیز حکایتی دارد. در واقع فیلبند، تغییریافته نام این روستا به گویش مازندرانی است که در اصل،‌ فِلبَند بوده. در گویش مازندرانی، فِل به معنی خستگی و بند هم به معنی نتوانستن و بند آمدن است.

در کنار یکدیگر، معنی نام این روستا این است که از شدت خستگی، توان ادامه دادن نداشته باشید. این نام به زمان‌های گذشته برمی‌گردد. زمانی که مردم، برای رسیدن به این روستا، مجبور بودند از مسیرهای خاکی و پرشیب عبور کنند که از کوهستان‌ها عبور می‌کرد. به علت ارتفاع فیلبند از سطح دریا،‌ مسیر رسیدن به آن نیز، بسیار دشوار و طاقت‌فرسا بوده است.

 

مسیر دسترسی به روستای فیلبند

روستای فیلبند آمل، در ناحیه شمال شرقی استان مازندران قرار گرفته است و از توابع شهرستان بابل به شمار می‌آید. نزدیک‌ترین شهر شمالی به این روستا، شهر آمل است. فیلبند در ۵۷ کیلومتری جنوب شهر آمل قرار گرفته است. موقعیت مکانی این روستا به‌گونه‌ای است که برای رسیدن به آن، باید از جاده هراز عبور کنید.

مسیر فیلبند از تهران، از خروجی‌های شمال شرق شهر و از بزرگراه پردیس تهران آغاز می‌شود. این بزرگراه تا جایی ادامه دهید که به خروجی جاده هراز برسید. بعد از اینکه وارد جاده هراز شدید، مسیر خود را تا رسیدن به جنگل الیمستان ادامه دهید. کمی بعد از جنگل الیمستان، فرعی روستای فیلبند را مشاهده خواهید کرد. این فرعی درست مقابل روستای پرن قرار گرفته است.

دیدنی ها و جاذبه‌های روستای فیلبند مازندران

قل اندوار

اندوار یکی از روستاهای نزدیک به روستای فیلبند است. تمام مسیر سخت و خطرناکی که از تهران تا فیلبند طی کرده‌اید را فراموش کنید. در رفتن از فیلبند به اندوار، مسیری خطرناک‌تر در پیش روی شما است. مسیر خطرناک رسیدن به این روستا مانع پیشرفت و زندگی مردم در آن نشده است.

این روستا به دلیل داشتن طبیعتی خوب و خاکی مناسب، کشاورزی گسترده‌ای دارد. در این روستا می‌توانید زمین‌های کشاورزی میوه‌هایی مانند گیلاس، آلبالو، زردآلو و آلوچه را ببینید.

ارتفاع این روستا از ارتفاع فیلبند هم بیشتر است؛ بنابراین مناظر آن نیز جذاب‌تر و دیدنی‌تر هستند. در اندوار می‌توانید روی تکه سنگی بنشینید و مناظر سرسبز زیر پایتان را تماشا کنید، در حالی که هم‌زمان، طعم بهشتی میوه‌های روستایی را زیر زبانتان مزه مزه می‌کنید.

جنگل چلاو

روستای فیلبند، آخرین روستای جنگل چلاو است و از این روستا می‌توانید به این جنگل عجیب، دسترسی داشته باشید. چلاو، جزو جنگل‌های هیرکانی شمال ایران به‌حساب می‌آید. این موضوع به این معنی است که این جنگل،‌ قدمتی بسیار طولانی دارد و از نظر پوشش گیاهی و جانوری، بسیار غنی است.

راه رفتن در جنگل چلاو به‌تنهایی می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد؛ چراکه شما پا به جنگلی می‌گذارید که مناظری رؤیایی در آن در انتظار شما هستند. این مناظر وقتی رازآلودتر می‌شوند که در اواخر شهریورماه و در هنگام گاوبانگی به جنگل بروید.

موسم گاوبانگی در فیلبند

اگر در اواخر شهریورماه و همراه با یک محیط بان آشنا به جنگل، به روستای فیلبند مازندران و جنگل چلاو آن بروید، هنگام راه رفتن در جنگل، صداهایی عجیب و در عین حال زیبا به گوشتان می‌رسد. موسم گاوبانگی که مازندرانی‌ها به آن، گوگوره، می‌گویند، زمان جفت‌گیری مارال‌ها یا همان گوزن‌های قرمز شمالی است.

در این زمان، گوزن‌های نر برای جلب توجه گوزن‌های ماده، صداهای از خود تولید می‌کنند تا بتوانند جفتی مناسب برای خود پیدا کنند.

 

چشمه لار

در میان تمام چشمه‌ها و جویبارهایی که در روستای فیلبند جاری است، شاید چشمه لار، همان چشمه‌ای باشد که در سفر کوتاه خود، حتماً باید به تماشای آن بروید. آب این چشمه، آب‌معدنی است و خواص درمانی و تقویتی فراوانی دارد. علت این خاصیت‌ها، وجود ماده فلوئور در آب این چشمه است. آب این چشمه، مصارف روزانه و خانگی مردم روستا را تأمین می‌کند.

 

روستای سنگچال

روستای سنگچال در نزدیکی روستای فیلبند، همان جایی است که می‌توانید سبک زندگی سنتی را با تمام جزئیات آن مشاهده کنید. جایی که مردم آن به کشاورزی و دامپروری مشغول هستند و زنان نیز سنت تهیه و دوخت صنایع‌دستی متنوع را از یاد نبرده‌اند.

وقتی به ارتفاعات این روستا بروید، زیر پایتان، کلبه‌های چوبی متعددی را خواهید دید که در سرتاسر آن قرار گرفته‌اند. سقف‌های شیروانی این کلبه‌ها به رنگ‌های مختلف هستند و این کلبه‌ها در کنار درختانی که لابه‌لای آن‌ها رشده کرده‌اند، منظره‌ای رنگارنگ و زیبا برای شما می‌سازد.

دریایی از جنس ابر و مه

چیزی که روستای فیلبند را از تمام روستاها و شهرهای دیگر مازندران متمایز کرده است، اقیانوس ابر آن است. همانطور که گفتیم، این روستا در ارتفاع ۲۳۰۰ متری سطح دریا قرار گرفته است. چنین ارتفاعی یعنی جایی تقریباً نزدیک به آسمان و ابرهای زیبای آن.

اگر در فصل بهار به این روستا بروید، روستایی خواهید دید که همواره هوایی مه گرفته دارد و غرق شده در ابرها است.

اقیانوس ابر، اصلی‌ترین دلیل سفر مردم به روستای فیلبند است. کافی است راه رفتن در آغوش ابرها را تصور کنید در حالی که زیر پایتان، پوشیده از جنگل‌های سرسبز است تا شما نیز مشتاق شوید سریع‌تر به این روستای جادویی بروید.

پوشش گیاهی و حیوانات بومی روستای فیلبند

قرار گرفتن روستای فیلبند در کنار جنگل چلاو که جزو جنگل‌های هیرکانی و قدیمی است، باعث شده که گونه‌های گیاهی متنوعی در این روستا پیدا شوند. جنگل‌های هیرکانی شمال ایران جزو جنگل‌های باستانی و بسیار ارزشمند کشور به‌حساب می‌آیند که زیستگاه گونه‌های گیاهی و جانوری فراوانی هستند.

وجود این جنگل‌ها در روستای فیلبند و از طرف دیگر، آب و هوای مساعد روستا به دلیل قرار گرفتن میان کوه البرز و دریای خزر، باعث شده که محیط روستا، محیط بسیار مناسبی برای رشد جانوران اهلی و وحشی فراوانی باشد.

حیوانات بومی این روستا را پلنگ، خرس، گرگ، شغال، راسو، خارپشت، شوکا، گاومیش، گراز، خرگوش و پرندگانی مانند قرقاول، شاهین، تشکیل می‌دهند.

گاهی در روستا، گونه‌های جانوری در حال انقراض نیز مشاهده می‌شوند. در طبیعت روستا که نیز راه بروید، درختانی مانند افرا، کندس، ممرز، ولیک و درختان متنوع دیگر را مشاهده خواهید کرد.

از نکات مهم هنگام سفر به روستای فیلبند این است که به دلیل بکر بودن طبیعت آن، رفتارهای پرخطر در طبیعت نداشته باشید و حواستان به آسیب‌پذیر بودن جنگل‌های آن باشد.

 

 

منبع: سایت جاباما نوشته‌ی مریم ریاضی

 

خب باهم تماشا کنیم برخی از عکس‌های ناب گرفته‌شده در این روستای زیبا را…

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

 

 

 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است