صندوق اعتباری هنر حامی یک جشنواره شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۳۵
با رویکرد توسعه عدالت فرهنگی

صندوق اعتباری هنر حامی یک جشنواره شد

صندوق اعتباری هنر با رویکرد توسعه عدالت فرهنگی و توجه به ظرفیت‌های مناطق کم برخوردار، حامی جشنواره «نغمه‌های رضوی سرحد» شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی صندوق اعتباری هنر، صندوق اعتباری هنر در ادامه حمایت و همراهی از رویدادهای بزرگ و مهم فرهنگی و هنری مانند جشنواره های بزرگ فجر، این بار نیز با رویکرد تحقق عدالت فرهنگی و توجه به مناطق کم برخوردار در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت مردمی که در واقع به  تقویت استعداد ها، معیشت، مشکلات و مسائل هنرمندان توجه دارد از رویداد فرهنگی و هنری نغمه های رضوی سرحد، پشتیبانی و حمایت کرد.

اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان جشنواره نغمه های رضوی سرحد با حضور سید مجید پوراحمدی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر عامل صندوق اعتباری هنر و احمد مقیمی مشاور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزیر فرهنگ و شماری از مسوولان محلی و استانی، اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه و آحاد مردم هنر دوست استان خراسان جنوبی شامگاه دوشنبه هشتم خرداد در شهرستان تایباد برگزار شد.
تاکید بر تکریم و حفظ شان هنرمندان 
مدیر عامل صندوق اعتباری هنر در آئین اختتامیه نغمه های رضوی سرحد که در شهر مرزی تایباد در استان خراسان رضوی برگزار شد با اشاره به اهداف و سیاست های صندوق اعتباری هنر، ایجاد بستر حمایتی با ثبات، توزیع عادلانه فرصت های فرهنگی و جلب اعتماد اصحاب این حوزه را از مهمترین برنامه های این صندوق عنوان کرد و افزود: یکی از مهمترین رویکردهای حمایتی صندوق اعتباری هنر، پشتیبانی از رویدادهای متنوع فرهنگی و هنری در سراسر کشور که می تواند منجر به حمایت از هنرمندان و شناخت استعدادهای فرهنگی و هنری آن منطقه باشد است تا در کنار دیگر ارکان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زمینه توانمندسازی دست اندرکاران بخش های مختلف فرهنگی و هنری جامعه را فراهم و زمینه خلق آثار بیشتر و متنوع را ایجاد کند تا در نهایت علاوه بر تأمین نیازهای معیشتی فعالان فرهنگی و هنری زمینه رشد و بالندگی روزافزون هنر ایرانی را در عرصه های جهانی فراهم آورد.
پوراحمدی در ادامه اظهار داشت: صندوق اعتباری هنر دراین دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همواره از اجرا، تولید و آفرینش های هنرمندان حمایت کرده است.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به تشکیل دولت مردمی با تاکید بر شعارهای کار و فعالیت جهادی، رفع موانع و مشکلات مردم، افزایش خدمات به مردم و تمرکززدایی روی ریل عدالت فرهنگی، تصریح کرد: صندوق اعتباری هنر همواره در اندیشه تحقق منافع اعضا بوده و تلاش میکند تا نقش حمایتگر خود را به صورت پایدار ایفا کند.

تاکید بر اجرای عدالت فرهنگی با اولویت توجه و اهتمام به مناطق محروم و دورافتاده
رئیس هیئت مدیره صندوق اعتباری هنر در ادامه سخنان خود، یکی از وظایف صندوق اعتباری هنر را رسیدگی و توجه به هنرمندان استانی به ویژه در مناطق محروم و کم برخوردار در راستای اجرای سیاست عدالت فرهنگی برشمرد و گفت: بخش عمده ای از اعضای ما در استان ها و شهرستان ها هستند از این رو تلاش داریم با سفرهای مستمر و ادامه دار به مناطق محروم و کم برخودار، فعالان فرهنگ و هنر را شناسایی و بتوانیم خدمات حمایتی خود را در حوزه های مختلف در گستره وسیعی از اقصی نقاط کشور گسترش دهیم.
پوراحمدی ضمن تقدیر از دست اندرکاران برگزاری این رویداد از ویژگی‌های این همایش را وحدت بین شهرهای همجوار و نزدیکی دل های مردم با محوریت موسیقی مقامی دانست و گفت: موضوع امام رضا(ع) الهام بخش و بن مایه موسیقی مقامی است که هنرمندان با تکیه براین موضوع با آواز مقامی و دوتار ارادت خود را بر استان ثامن الحجج اعلام می‌کنند .
پوراحمدی در پایان اظهار داشت: مصمم هستیم تا در تعامل با اعضا، شیوه روشنگری را در پیش گیریم و تلاش می کنیم تا با ارتباط مستمر و هم اندیشی با فعالان وادی فرهنگ و هنر و دست اندرکاران حوزه های مرتبط خدمات نوینی را برای ارائه به اعضای فرهیخته خود تعریف و ارائه نماییم.
جشنواره نغمه های رضوی سرحد
همزمان با دهه کرامت جشنواره نغمه های رضوی سرحد با قرائت پیام محمد مهدی اسلامی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط احمد مقیمی، مشاور فرهنگی و اجتماعی ایشان در مناطق محروم؛ در تالار وحدت تربت جام استان خراسان جنوبی آغاز شد.
این رویداد فرهنگی و هنری تبلور ظرفیت های هنرمندان موسیقی مقامی استان در مدح و ثنای پروردگار و بزرگان دین است که در پنج شهرستان خواف، تایباد، باخرز، تربت جام و صالح آباد برگزار شد.
تجلیل و گرامیداشت یاد اساتید موسیقی مقامی
یکی از اهداف مهم برگزاری جشنواره نغمه های رضوی سرحد در واقع تجلیل و گرامیداشت یاد اساتید موسیقی مقامی است که اکنون در میان ما نیستند ازاین رو در نخستین روز از این رویداد فرهنگی و هنری در تربت جام، یاد و خاطره دو استاد فقید موسیقی مقامی استان برات دلپذیر و محمد دلپذیر که از نوازندگان دهل و سرنا بودند، گرامی داشته شد و در ادامه و در شب های بعد یاد اساتید گرانمایه ای همچون عثمان محمد پرست ،نظر محمد سلیمانی حاج لطف الله عطایی ،علی اصغر افراز، غلامحسین سمندری و ابراهیم شریف زاده گرامی داشته شد
همچنین در ادامه تجلیل از هنرمندان، همزمان بابرگزاری جشنواره نغمه‌های رضوی سرحد، در خواف نیز با آئین تکریم و گرامیداشت یاد دوتارنواز معروف جهان، عثمان محمدپرست برگزار شد.
اختتامیه این رویداد در تاریخ هشتم خرداد در شهرستان تایباد برگزارشد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است