«امشی»؛ یک انتخاب در دوراهی بد و بدتر / عاشق شاه‌پیرنگ هستم | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۰۶
مجید مختارپور در گفت‌وگو با صبا:

«امشی»؛ یک انتخاب در دوراهی بد و بدتر / عاشق شاه‌پیرنگ هستم

کارگردان فیلم کوتاه «امشی» می‌گوید: به نظرم سینما هم سرگرمی است و هم محلی برای حرف زدن. من به قصه‌گویی و ریتم علاقه دارم و عاشق شاه‌پیرنگم. شاه‌پیرنگی که با ریتم بالا باشد. اگر فیلمساز توانسته باشد درست از این ابزار استفاده کند، تاثیر خود را بر مخاطب گذاشته است.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، «امشی» نام برند یک حشره‌کش قدیمی‌ است. استفاده از این برند در آن دوران به قدری مرسوم بود که اغلب افراد به حشره‌کش می‌گفتند امشی! این‌بار «امشی» نام فیلم کوتاهی است که توسط مجید مختارپور ساخته شده است. با این کارگردان جوان به گفتگو نشستیم
مجید مختارپور از چرایی تصمیم خود برای ساخت فیلم کوتاه «امشی» گفت: در جامعه ما، اگر یک خانم حتی ناخواسته موجب مرگ فرزند خود شود، این فعل او قتل عمد محسوب می‌شود و با او مانند یک فرد غریبه رفتار می‌شود. یعنی اگر پدر فرزند رضایت ندهد، مادر اعدام خواهد شد. درصورتی‌که اگر برعکس این اتفاق رخ دهد و یک مرد فرزند خود را به قتل برساند، چون فرزند او محسوب می‌شود این فعل، قتل عمد محسوب نمی‌شود و نیازی به گرفتن رضایت از کسی نیست. این موضوع از نظر من آزاردهنده است. من سال‌ها پیش از نزدیک شاهد چنین اتفاقی بودم یعنی با خانواده‌ای مواجه شدم که بر اساس یک حادثه درگیر این معضل شده بودند از آن زمان دلم می‌خواست که فیلمی با این مضمون بسازم.
مختارپور در ادامه از داستان فیلم کوتاه خود گفت: «امشی» زندگی زن و شوهری است که از یکدیگر جدا شده‌اند. پسر کوچک این زوج، دچار یک بیماری تنفسی سختی است که کوچک‌ترین مسئله‌ای چون سرماخوردگی یا نیش زنبور باعث مرگش خواهد شد. پسربچه یک هفته همراه مادر است و یک هفته کنار پدر. در یکی از هفته‌هایی که کنار مادر است به همراه مادر و خانواده او به باغ خانوادگی‌شان می‌رود. در آن باغ براساس یک حادثه و حواس‌پرتی مادر، پسربچه می‌میرد. برادر زن یا همان دایی پسربچه که از چنین قانونی مطلع است، بر سر یک دوراهی می‌ماند. چرا که می‌داند اگر بقیه از چگونگی مرگ پسربچه مطلع شوند، قطعا کار به جای باریک می‌کشد. کار خواهرش به زندان و اگر پدر بچه رضایت ندهد به اعدام منتهی می‌شود. به ناچار صحنه را طوری بازسازی می‌کند که مرگ بچه به گردن پدر بیفتد. در واقع شخصیت خاکستری قصه در موقعیتی قرار گرفته که مجبور است بین بد و بدتر، بد را انتخاب کند. نه اینکه آدم بدی باشد. در نهایت شرایط را طوری فراهم می‌کند که پدر پسربچه برای بردنش به باغ بیاید و امشی توسط او زده شود. این اتفاق می‌افتد و پدر بچه فکر می‌کند که خودش مسبب مرگ پسرش شده است.
او ادامه داد: حالا ما با این کاری نداریم که شاید ساعت مرگ پسربچه مشخص شود یا نشود، شاید مادر نتواند با عذاب وجدان خود کنار بیاید و … من فقط می‌خواستم بگویم که یک سری از اتفاقات و قانون‌های عجیب و غریب، چه بلاهایی می‌توانند بر سر آدم بیاورند و چه سرنوشت‌هایی را می‌توانند برای افراد رقم بزنند.
مختارپور معتقد است: فیلم کوتاه باید یک موقعیت را نشان بدهد. «امشی» هم در واقع یک موقعیت است، ولی موقعیتی که طرف حساب آن چند نفر هستند، نه یک نفر. معتقدم فیلم‌ساز فقط نباید حرف بزند. به نظرم سینما هم سرگرمی است و هم محلی برای حرف زدن. من به قصه‌گویی و ریتم علاقه دارم و عاشق شاه‌پیرنگم. شاه‌پیرنگی که با ریتم بالا باشد. اگر فیلمساز توانسته باشد درست از این ابزار استفاده کند، آن موقع است که تاثیر خود را بر مخاطب گذاشته است.
او در پایان گفت: با توجه به بازخورد کسانی که «امشی» را دیده‌اند به نظرم تا ۸۰درصد، به اهدافی که می‌خواستم رسیده‌ام.


عوامل فیلم کوتاه «امشی» عبارتند از:
نویسنده و کارگردان: مجید مختارپور، مشاور کارگردان: مسعود آب‌پرور، دستیار کارگردان: دامون تهرانی و مهدی شال‌چی، بازیگردان و برنامه ریز : علی محمدی، منشی‌صحنه: فاطمه جمالی، بازیگران: پیمان محسنی، شیرین عطاالهی، علی محمدی، مژگان رادفر و میترا مسائلی، بازیگر خردسال: شرمینه رسولی، مدیر تصویر برداری: شاهین شیرزادی، گروه فیلم‌برداری: علیرضا خسرو آبادی، امیر حسین اشرفی، وحید باقری، رضا جوادی و رضا حسینی، صدابردار: حبیب رضایی، صداگذار: مونا نخجوان، طراح و ترکیب صدا: احسان افشاریان، تدوین: احسان لهراسبی، طراح چهره‌پردازی: مریم مرزبان، مجری گریم: هومن غفارپور، عکاس و تصویربردار پشت صحنه: پوپک خواجه امیری، طراح صحنه: مرجان صفابخش، طراح لباس: شهرزاد مافی، دستیار صحنه و لباس: کارمانیا میراحمدی، مدیر تولید: علی آجرلو، مدیر تدارکات: داود شهسواری، آهنگساز: عرفان مقدم، طراح پوستر: متین خیبلی، اصلاح رنگ و نور: نگین حیدری، مجری طرح: شرکت سازه‌های پل، تهیه‌کننده: صدف راه خدا

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/285/101/000
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    21/913/998/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    3/035/327/000
  • مست عشق
    پیش‌فروش1/985/780/000