فیلمی تجربی درباره زندگی و عشق | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۱
نشست فیلم سینمایی «قطع فوری» در صبا

فیلمی تجربی درباره زندگی و عشق

مریم‌ بحرالعلومی گفت: «قطع فوری» برای مخاطبی جذاب است که دغدغه‌مند و اهل تفکر و اندیشه است. موقعی که این نوع مخاطب فیلم را می بیند درگیر رویدادهایش می‌شود و شاید به خودشناسی برسد. فیلمی تجربی و مستقل که خواستم در آن حرف‌های ساده از جنس زندگی بزنم.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، «قطع فوری» از جمله فیلم‌های سینمای ایران است که با طرح چالش کرونا در زندگی مردم دست به یک واکاوی و رفتار شناسی درون شخصیت‌های فیلم می‌زند. فیملی که در شرایط سخت زمستان ۱۳۹۹ که اوج کرونا بود ساخته شد و این روزها در گروه هنر و تجربه روی صحنه اکران است و پرفروش‌ترین فیلم این گروه محسوب می‌شود. با مریم بحر العلومی کارگردان و سوگل طهماسبی و سیاوش چراغی پور بازگران فیلم با حضور در صبا در باره مسائل مختلف فیلم به گفت‌وگو نشستیم.

 

***با فیلمسازی نسل جدیدی از فیلمسازان زن مثل شما، بهاره رهنما، منیر قیدی ، لیلی عاج و دیگران آیا می‌توانیم شاهد شکل گیری یک سینمای زنانه بدون درگیر شدن در حوزه مسائل جنسیتی باشیم؟

مریم بحرالعلومی: این جریان در گذشته هم توسط سینماگران زن وجود داشت. با گسترش تعداد فیلمسازان زن شاهد شکل‌گیری چنین جریانی هستیم. نگاه فیلمسازان زن بیشتر در بدنه سینمای ایران با افزایش تعدادشان تزریق می‌شود و اتفاق خوبی است و نکته جذاب تفاوت نوع نگاه فیلمسازان زن است که باعث تنوع در تولیداتشان می‌شود. من در دو فیلم قبلیم هم تلاش کردم نگاه فرا جنسیتی داشته باشم.

*** آیا قطع فوری را می‌توانیم یک فیلم رویداد محور بدانیم؟

بحرالعلومی: فیلمم کاملا رویداد محور است.

*** این چالش را نداشتید که طبق ذائقه مخاطب ایرانی که فیلم داستان گو را دوست دارد، فیلمسازی کنید؟

بحر العلومی: به همین دلیل است که قطع فوری در گروه تجربه که مخاطب خاص دارد اکران شد. فیلمم فضای آلترناتیوی هم درونش دارد. قطع فوری فیلمی رویداد محور است که مخاطب عام هدفش نیست و به واسطه رویداد و مسائلی که پیرامونش مطرح و به چالش کشیده می‌شود، تلاش می‌کند به مخاطب خاص نزدیک شود. جنس مخاطبی که شاید در بین مردم عادی سینما رو هم وجود داشته باشد.

*** علی رغم کارنامه پر بار شما در تلویزیون در سینما حضور پررنگی نداشته‌اید. آیا از سینما دلخور هستید؟

سوگل طهماسبی: دلخور نیستم. مهم این است که از بازیگری حال خوبی داشته باشم و مدیومش در درجه بعدی اهمیت قرار دارد. در کلیت موقعی که در فیلم و یا سریالی بازی می کنم، شخصیتی جدید با ویژگی‌های خاصش خلق می‌کنم. تلویزیون محدودیت‌های خاص خودش را دارد و شخصیت‌هایی که می‌توانی خلق کنی تعدادشان کم است. همیشه نور امیدی وجود دارد که می بینمش و ناامید نمی شوم تا به دلخواهم برسم و زمان مقرر فرصت حضور موثر تر من در سینما به وجود می آید.

*** اما سن در سینما برای درخشش چندان ملاک نیست…

طهاسبی: شاید قرار است با افزایش تجربیاتم بتوانم در سینما نقش کاملی را بازی کنم. پرده بزرگ سینما برای بازیگر ترسناک است زیرا که خطاهای بازیم را صد برابر بزرگتر می‌بینم.

بحرالعلومی: سوگل طهماسبی در قطع فوری نقش یک زن جنوبی را بازی می‌کند و شخصیت پروانه را برای سوگل نوشتم. ایشان بازیگر با هوشی است و در کمترین زمان خواسته کارگردان را دریافت می کند و کار کارگردان را راحت می کند. امیدوارم فیلمسازان هم نسل من قدرت ریسک بیشتری داشته باشند و از سوگل طهماسبی و توانایی‌هایش، بهتر استفاده کنند.

***در فیلم قطع فوری نقش یک زن ساده شهرستانی را بازی می کنید که شخصیتش اوج و فرود آنچنانی ندارد. آیا این ایفای نوع نقش‌ها نسبت به نقش خاکستری که در سریال خانه امن بازی کردید دشوارتر نیست؟

طهماسبی: موقعی که در فیلم قطع فوری بازی می کردم، همزمان در خانه امن در نقش خاکستری حضور داشتم و برایم ساده بودن پروانه جذاب بود… در دورانی که عشق تبدیل به چیز مجهولی شده و همه به دنبالش می‌گردند. از نظر من مفهوم عشق ساده است. همین که  با آدمی دور هم بنشینم و چای بنویشیم معنی و مفهوم عشق است و خیلی از ما، از این تعریف ساده به راحتی عبور می‌کنیم. پروانه همه چیزش ساده بود. رابطه اش با مادر شوهرش و همسرش و اینکه با همه همدری می کند از نکات خوشایند پروانه بود. اینها همه معنی عشق است و اینکه بتوانی همه را دوست داشته باشی و با همه ارتباط برقرار کنی و حرف هایشان را بشنوی و به نظرم زلالیت پروانه مثال زدنی است.

***موقعی که کارگردان برای بازی از شما دعوت کرد چه پاسخی داشتید؟

طهماسبی: در حدود ۱۲ نیمه شب مریم بحر العلومی با من تماس گرفت و گفت مشغول تکمیل فیلم‌نامه‌ای است و برای بازی در نقشی به نام پروانه به من فکر می‌کند و تاکید کرد که بر اساس ویژگی‌هایم پروانه را نوشته است و خوشحالم که این پیشنهاد همکاری را در کنار یک کارگردان زن پذیرفتم.

***چه تصویری از پروانه در ذهن داشتید و در فیلم نامه به آن عینیت بخشیدید؟

بحر العلومی: پروانه زن شهرستانی و در تهران غریبه است و به واسطه ازدواج و شغل همسرش به تهران آمده و شوهرش چون پرستار است در قرنطینه است و او با وجود باردار بودن به تنهایی زندگی می کند. پروانه در یک موقعیت خاص (زلزله) قرار می‌گیرد و مجبور به واکنش می شود.

***آیا مسئله و دغدغه اصلی فیلم عشق است؟

بحر العلومی : بله، عشق مسئله تمام شخصیت‌های فیلم است و اینکه عشق باید در ذات‌شان باشد و با آن زندگی کنند.

***تا آنجائیکه از روحیات شما اطلاع دارم زیاد با کارگردان ها در باره کم و یا کردن ویژگی به شخصیتی که بازی می‌کنید.اهل بحث و جدل نیستید. آیا در قطع فوری هم این رویه را دنبال کردید؟

طهماسبی: شرایط در این بحث و ورود بازیگر با ارائه پیشنهاد درباره نقشش متفاوت است . موقعی فیلم نامه را می خوانی و می بینی نقش آنقدر کامل است که نیازی به اضافه و یا کم چیزی نیست.در مورد پروانه هم با این موقعیت روبه رو بودم.

***در بحث استفاده از لهجه با توجه به جنوبی بودن پروانه چگونه کار کردید؟

بحر العلومی: هم سیاوش چراغی پور و هم سوگل طهماسبی شخصیت شهرستانی بازی می کردند . اما به واسطه رویداد محور بودن فیلم خیلی نمی‌توانستیم به شخصیت‌ها نزدیک شویم. در مورد شخصیت نگهبان که سیاوش چراغی پور درخشان بازیش کرد به این نتیجه رسیدیم در مواقعی که این نگهبان با همسرش در حال حرف زدن است از ته لهجه کردی در گویش چراغی پور استفاده کنیم و چون خودشان کرد زبان بودند به خوبی این لهجه را مثل سوگل طهماسبی (لهجه جنوبی) ادا کردند.

***آیا در سرصحنه مریم بحر العلومی مثل شرایط روتین خوش اخلاق است؟

طهماسبی: خیلی جدی و مقتدر هستند و اصلا کاری ندارند که با من و یا سایر بازیگران فیلم رفاقت چند ساله‌ای با ایشان داریم و با اقتدار کارش را انجام می‌دهد.

***در کارنامه بازیگری شما نقش کارخانه دار، استوار ، معلم و .. دیده می شود، اما نقش نگهبان را از شما به یاد ندارم….

سیاوش چراغی پور: سال‌ها پیش در فیلمی در نقش یک نگهبان خوابگاه دانشجویی بازی کرده بودم و البته با این نگهبان و شرایطش بسیار متفاوت بود.

***بر اساس چه ویژگی ایفای این نقش را قبول کردید؟

چراغی پور: قبل از خواندن فیلم نامه چون برای کار با فیلمسازان جوان و مستقل و زن حرمت قائلم، راضی به حضور در این فیلم شدم. یک فیلمساز زن برای تثبیت خودش باید دو برابر یک فیلمساز مرد زحمت بکشد و این برایم ارزشمند است. مریم بحر العلومی یک بک گراند چند ساله دستیار کارگردانی دارد و با خیلی از بزرگان سینما همکاری و تجربه‌اندوزی داشته است و هنرمندی است که تمام آرمان‌هایش به فیلمسازی معطوف است و بدون حاشیه کارش را انجام می دهد و من علی رغم اینکه همزمان مشغول بازی در فیلمی در فومن بودم قبول کردم در قطع فوری بازی کنم و حتی دو روز شد هم به علت درگیری در دو پروژه نخوابیدم اما کارم را به نحو احسن انجام دادم.

***آیا با توجه به این شرایط سختی که در بازی مواجه بودید از این حضور راضی هستید؟

چراغی پور: خیلی راضیم و تجربه خوبی بود و همه چیز فیلم باندازه و درست بود و تاثیر بخشی این نقش برایم شگفت انگیز است و حضور این نگهبان باعث وصل مجدد زوج می شود.

***به چه دلیل فضای فیلم دوپاره به نظر می‌رسد؟

بحر العلومی: این کار تعمدی بود و در فضای داخل خانه که سرد و بی عطوفت بود تلاش کردیم گسست عاطفی را در این بخش نشان بدهیم و بخش دیگر فیلم در فضای بیرونی شرایط دیگری داشت.

***در زندگی عادی خانم های باردار معمولا عاطفی‌تر می‌شوند. چقدر در ایفای نقش پروانه به این اله مان توجه داشتید؟

طهماسبی: نکته مهمی بود و پروانه ماه‌های آخر بارداریش را تجربه می کند و روحیه زنان در چنین وضعیتی روحانی‌تر می‌شود و در فیلم هم با سایر شخصیت‌ها همدلی بیشتری پیدا می‌کند. امیدوارم در شرایط عادی همه هوای یکدیگر را داشته باشیم و مهربانی کنیم.

*** کار با یک کارگردان زن چگونه است؟

طهماسبی : خیلی خوب است و برای اولین بار در دوران بازیگریم فرصت همکاری با کارگردان زن را پیدا کردم. خانم‌ها نکات ریزی را می‌بینند که آقایان از کنارش عبور می‌کنند و توجه به جزئیات هم به بهتر شدن بازی و هم کیفیت فیلم کمک می‌کند.

***در زندگی عادی و حتی طول روزهمه ما با تعدادی زیادی نگهبان و سرایدار خانه و محل کار و غیره مواجه هستیم. آیا شما برای ایفای نقش نگهبان از این تجاربتان استفاده کردید؟

چراغی پور : با توجه به شرایط نقش چندان لزومی به مراجعه به آرشیو ذهنیم پیدا نکردم . روز اولی که فیلم نامه را خواندم خصوصیات تعدادی از نگهبان های مجتمع های مسکونی که در سال های قبل در آنجاها زندگی می کردم به خاطرم آمد . اما شخصیت نگهبان در فیلم نامه درست و خوب نوشته شده بود و نیاز به انجام کار اضافی نداشتم.با همفکری با کارگردان این مرد را یک آدم مهربان و خانواده دوست و اهل زندگی نشان دادیم که روانشناسی آدم‌ها را خوب می‌شناسد و در ضمن لباس‌های خوب و مرتبی بر تن دارد. مردی شهرستانی که برای داشتن زندگی بهتر به تهران آمده است. نکته قابل اشاره دیگر سرمای زمستان سال ۹۹ بود و ما اغلب شب‌ها در سرمای زیر صفر کار می‌کردیم که خیلی سخت بود.

بحر العلومی: برای ملموس‌تر شدن این شخصیت از یک دستکش استفاده کردیم که در اغلب سکانس‌ها در دست مرد نگهبان است و نوع لباس پوشیدنش و گوشی ساده‌ای که در دست دارد . با توجه به این نکات ریز مرد نگهبان از تیپ شدن دور شد.

***در قطع فوری شخصیت‌های شغل‌های مختلفی مثل آرایشگر، پرستار و غیره دارند. دلیل چنین رویکردی چه بود؟

بحر العلومی: موقعی که با لیلا نیکزاد مشغول نوشتن فیلم نامه در پروسه چند ماهه بودیم و هدف از این شرایط طراحی و بازنمایی یک جامعه کوچک در داخل فیلم بود. موقعی که داستان فیلم در یک مجتمع مسکونی روایت می شود باید تفاوت زیستی، طبقاتی، رفتاری و شغلی را در بین شخصیت‌ها ببینید. انتخاب شغل هر شخصیتی دلیل خاصی داشت. به طور مثال میثم در فیلم آرایشگر است و به واسطه شغلش ارتباط نزدیکی با مردان ساکن درون مجتمع دارد . در فیلم قطع فوری موضوعات مختلف اجتماعی و فردی و فلسفی از قبیل عشق ، مرگ و بیماری و غیره روایت می‌شود.

*** و حرف پایانی…

بحر العلومی: به مخاطبی که فقط به دنبال سرگرمی از فیلم دیدن است توصیه می کنم این فیلم را انتخاب نکند. فیلم برای مخاطبی جذاب است که دغدغه مند و اهل تفکر و اندیشه است. موقعی که این نوع مخاطب فیلم را می بیند درگیر رویدادهایش می‌شود و شاید به خودشناسی برسد. فیلمی تجربی و مستقل که خواستم در آن حرف‌های ساده از جنس زندگی بزنم.

چراغی پور : بابت حضور در این فیلم خوشحال هستم . فیلمی که به لحاظ تولید سخت بود. نوع دکوپاژ و مدیریت اتصال این داستانک‌ها و پازل‌ها در کنار هم نشان از توانمندی سازنده‌اش دارد.


گفت‌وگو از: احمد محمد اسماعیلی

عکس: سهیل صلاحی‌زاده

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است