هیچ‌وقت نقشی را نمی‌پذیرم که دوستش نداشته باشم / خوشحالم که مخاطب استلا را پذیرفت | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۴۸
آیلار نوشهری در گفت‌وگو با صبا:

هیچ‌وقت نقشی را نمی‌پذیرم که دوستش نداشته باشم / خوشحالم که مخاطب استلا را پذیرفت

بازیگر «بی‌صورت فلکی» می‌گوید: بدون تعارف هیچ وقت پیشنهاد بازی در نمایشی را قبول نمی‌کنم که دوستش نداشته باشم. همه نقش‌هایی که بازی کرده‌ام، نقش‌های مورد علاقه من بوده...

به گزارش خبرنگار تئاتر صبا، نمایش «بی‌صورت فلکی» به روایت زندگی آدم‌هایی می‌پردازد که تلاش می‌کنند تا شکست‌های زندگی را با تغییر چهره ظاهری تبدیل به پیروزی و کامیابی کنند.  این نمایش اثری کمدی است که فضای روایی آن، در یک دادگاه فرضی و قصه آدم‌هایی می‌گذرد که برای فرار از ناکامی‌ها و چالش‌های خود به سمت عمل‌های زیبایی رفته‌اند. یکی از این شخصیت‌ها استلا (با بازی آیلار نوشهری)  است که ادعا دارد در پی انجام عمل جراحی زیبایی روی بینی‌اش توسط دکتر پی، دچار مشکل تنفسی شده است. دکتر پی، سگ این زن را نیز مورد اعمال جراحی زیبایی قرار داده ‌است که حتی در این‌ باره نیز استلا از نحو عمل دکتر پی شاکی است.آیلار نوشهری بازیگر باسابقه تئاتر با درک درست از مختصات چنین آدمی چهره‌ای قابل باور از استلا برای مخاطب خلق کرده است.
در کارنامه بازیگری و کارگردانی نوشهری که فارغ‌التحصیل رشته بازیگری و کارگردانی است، آثاری نظیر سقوط در کوه مورگان، مونودرام‌های زنانه، اوستا نوروز پینه دوز و عروسی خون دیده می‌شود. وحید آقاپور، الهه پورجمشید، نادیا فرجی، بهداد قادری، آیلار نوشهری، شهناز نوروزی با همراهی امیر غفارمنش بازیگران این اثر نمایشی هستند که تا اوایل تیر ماه در سالن چهارسو تئاتر شهر، راس ساعت هشت و ربع شب روی صحنه است.
با نوشهری در باره  حضورش در «بی‌صورت فلکی» و شاخصه‌های ایفای نقش استلا گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

 

٭٭٭ استلا شخصیتی که در نمایش «بی‌صورت فلکی» بازی می‌کنید مابه‌ازای زیادی در تمام جوامع منجمله جامعه ایران دارد. آدم‌هایی که تلاش می‌کنند تا با تغییر چهره به محبوبیت و موفقیت در زندگی شخصی و روابط اجتماعی برسند. به نظر شما استلا چه ویژگی‌هایی دیگری دارد؟
– با شما موافقم که زن‌هایی از جنس استلا در جامعه زیاد وجود دارد. البته تا حدودی این نوع تلاش‌ها بد نیست و معتقدم نکته عجیبی نیست تا آدمی کاری انجام دهد که حالش بهتر شود و این رویه تا جائی که به کسی آسیبی وارد نکند، بد نیست. البته رفتار استلا که اقدام به ۵۴ بار عمل زیبایی کرده، جای نقد دارد و باید به چالش کشیده شود و ریشه رفتار او را روان‌درمانی کرد. در باره استلا باید اضافه کنم که نمایش «بی‌صورت فلکی» بعد از نمایش «عمارت قجری» دومین همکاری من با مریم باقری است. بعد از خواندن متن نمایش نامه با آن ارتباط برقرار کردم و به نظرم جذابیت‌های زیادی داشت. موقعیتی که در نمایش مطرح می‌شود، خیلی دور از ذهن نیست و اتفاقا ملموس و قابل باور است…

٭٭٭ درباره این ویژگی، جذابیت شخصیت استلا و فضای نمایش توضیح بیشتری بدهید…
– همانطور که عنوان کردم، حرف روز در نمایش مطرح می‌شود و این اثر نمی‌خواهد موضوعی دور از ذهن و عجیب و غریب را طرح کند. موقعی که شخصیت استلا را با دقت بررسی کردم، او را پیچیده و عجیب و غریب ندیدم. همیشه هدفم ایفای نقش‌های متفاوت است و این نقش به‌نظرم متفاوت آمد. شاید بتوانم بگویم جذابیت اصلی این نقش، دور بودنش از من است چون من اساسا اعتقادی به صنعت زیبایی ندارم. البته هر کسی را که اقدام به این کار کند، مورد قضاوت قرار نمی‌دهم و این یک بحث شخصی است. به‌تدریج در طول تمرینات با استلا ارتباط گرفتم و او را درک کردم.

 

٭٭٭ آیا کارگردان به شما این آزادی عمل را داد که درباره نقش وارد ارائه پیشنهاد بدهید؟
– همان چیزی را که کارگردان در متن در اختیار من قرار داد، کار کردم و درکنارش از فیلتر خودم به نکاتی را به نقش الصاق کردم…

٭٭٭ در این مورد مثالی بزنید…
– با توجه به علاقه استلا به عمل، من پیشنهاد کردم که گریم سنگینی روی چهره‌ام انجام شود تا رویکرد و میل این زن را به عمل زیبایی در معرض دید مخاطب قرار بگیرد. از طرفی در درون استلا معصومیتی وجود دارد که در متن به آن پرداخته نشده بود و من به آن توجه کردم و تلاش کردم تا حدی آن را در بازی نشان بدهم. در حرکات بدن، او علی‌رغم اینکه خودش را مدرن می‌داند اما وفاداریش به سنت‌ها قابل بازخوانی است و من این شاخصه را به فضای بازی اضافه کردم. در کنارش در گفتار استلا هم تاکید بر این مسائل وجود دارد.

٭٭٭ آیا استلا موجود قابل ترحمی است؟
-زیاد نمی‌توان آدم‌هایی از جنس استلا را که تن به عمل زیبایی می‌دهند، از بعد قابل ترحم بودن قضاوت کرد. برخی از آدم‌ها با عمل زیبایی حال‌شان خوب می‌شود. البته شاید این میل از یک مرحله به بعد تبدیل به بیماری شود. من نمی‌خواهم در باره استلا قضاوت صریحی داشته باشم. معتقدم اگر کسی با کاری حس خوب و زیبا بودن پیدا می‌کند، نباید به او خرده‌ای گرفت. چیزی که آدم‌های دور و برمان به آن رویکرد دارند و کار عجیب و غریب و نامتعارفی نیست.

٭٭٭ جایی در نمایش استلا می‌گوید: تغییر، قانون زندگی است. آیا استلا جزو آدم‌هایی است که جهان‌بینی خاصی دارد یا اهل فلسفه است که این جنس حرف‌ها را مطرح می‌کند؟
– به نظرم، نه. ممکن است این نوع جملات را در فضای مجازی دیده و خوانده باشد و بدون درک از مفهومش به صرف زیبا بودن در ادبیات گفتاری، برای تاثیر گذاری روی سایرین، از آن استفاده کند. جایی دیگر هم شعر می‌خواند که تابع همین مسئله است که اشاره کردم. به نظرم او برای برخوردهای روزانه‌اش چند روز یکبار در فضای مجازی جستجو می‌کند و جملات زیبا و خوش آب و رنگی را به خاطر می‌سپارد. آدمی که به نظرم ثبات ندارد و جایی ادبیات گفتاریش نازل می‌شود.

٭٭٭ استلا را می توانیم یک زن دمدمی مزاجی بدانیم…؟
– بیشتر از عدم تعادل رنج می‌برد تا این که دمدمی مزاج باشد.

 

٭٭٭ جایی که می‌گوید دوست دارم همه من رو دوست داشته باشند، نشان می‌دهد که از کمبود محبت هم در رنج است…
– همینطور است و کمبود محبت دارد. او می‌خواهد با جلب توجه و زیبا کردن چهره‌اش آن را به دست بیاورد. به هر حال چون با دنیای نمایش روبه رو بودیم، مجبور شدیم برای جذاب شدن بیشتر این شخصیت و سایر شخصیت‌های نمایش، غلوآمیز هم عمل کنیم. شاید همه آدم‌هایی که عمل زیبایی انجام می‌دهند، چنین رویکردی نداشته باشند.

 

٭٭٭ بازی در نمایش «بی‌صورت فلکی» در کارنامه کاری شما چه جایگاهی دارد؟
-بدون تعارف هیچ وقت پیشنهاد بازی در نمایشی را قبول نمی‌کنم که دوستش نداشته باشم. همه نقش‌هایی که بازی کرده‌ام، نقش‌های مورد علاقه من بوده و اینجا هم دوست داشتم نقشی متفاوت را بازی کنم. خوشحالم که مخاطب استلا را پذیرفته و با او ارتباط برقرار کرده است. در بحث جنس بازی، باید بگویم تلاشی برای ارائه بازی کمدی انجام ندادم. جدی بودن استلا لحظاتی کمدی را به وجود می‌آورد. یک کمدی که جنسش تلخ و هشداردهنده است.

٭٭٭ بازی شما در قالب استلا بین تیپ – شخصیت در نوسان است. این طور نیست؟
– تیپ کامل نیست و چون مابه ازا دارد، تماشاگر ممکن است او را تیپی از این جنس آدم‌ها بداند اما به نظرم  استلا شخصیت دارد. موقعی که از عشق صحبت می‌شود حال و هوایش تغییر پیدا می‌کند و تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد و این نشان از شخصیت او است.

٭٭٭ حرف پایانی؟
این چند شبی که از اجرا می‌گذرد با استلا مانوس شده‌ام و دوستش دارم.

گفت وگو از: احمد محمد اسماعیلی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است