مخالف «فسیل» نیستم اما بهتر است فقط به فکر خالی کردن جیب مردم نباشیم! | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۰۲
حمید بهمنی در گفت‌وگو با صبا:

مخالف «فسیل» نیستم اما بهتر است فقط به فکر خالی کردن جیب مردم نباشیم!

حمید بهمنی با اشاره به این که مشکلی با رونق گیشه‌ها ندارد، گفت: متاسفانه سینمای امروز ما در بند گیشه گرفتار آمده است. این شکل از سینما هیچ اندیشه و تفکری با خود ندارد و تنها در پی خالی کردن جیب مردم است.

حمید بهمنی کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرنگار سینما صبا با بیان اینکه سینمای امروز کشورمان در سیطره گیشه است، گفت: متاسفانه سینمای امروز ما در بند گیشه گرفتار آمده است. این شکل از سینما هیچ اندیشه و تفکری با خود ندارد و تنها در پی خالی کردن جیب مردم است. نمونه بارز این کار آثاری چون «فسیل» هستند. این کار توانسته به مرز ۲۰۰ میلیارد نزدیک شود؛ رقمی که برای سینمای کشورمان عددی خیره‌کننده است.

وی افزود: اما نکته‌ای در این میان وجود دارد. آیا وقتی از فیلم‌هایی نظیر «فسیل» حرف زده می‌شود مخاطبی می‌تواند از کیفیت فیلم بگوید یا اینکه تنها فروش این اثر در یادها مانده است. لازم به ذکر است فروش خیره‌کننده فیلم‌هایی نظیر «فسیل» نقطه‌ای قوتی برای سینمای ایران محسوب نمی‌شود چون موفقیت چنین آثاری در سینما در دراز مدت نتایج بسیار اسف‌باری برای سینمای کشورمان در پی خواهد داشت.

این کارگردان گفت: من مخالف فیلم‌هایی از جنس «فسیل» نیستم چون معتقدم این دست تولیدات در نهایت باید ساخته شوند چون گیشه نیازمند این قبیل فیلم‌هاست اما حرفم این است شورای پروانه ساخت باید نظارت بیشتری روی تولیدات داشته باشد. یعنی به آنها بگوید در کنار جذب گیشه، حتماً در فیلم‌ها باید پیام‌رسانی اخلاقی را هم مدنظر داشت و از هر گونه بی‌اخلاقی هم پرهیز کرد.

بهمنی در تکمیل توضیح فوق گفت: اگر از من پرسیده شود در حوزه طنز چه فیلم‌هایی را می‌توانم به عنوان آثار موفق نام برم بدون شک از فیلم‌های خوبی چون؛ «لیلی با من است» یا «اخراجی‌ها» نام خواهم برد. در این آثار علاوه بر اینکه موضوع ارزشمند است جذب مخاطب هم مد نظر قرار می‌گیرد. این شکل از سینما به نظرم نیاز امروز سینمای کشورمان است. مثال خارجی طنز فاخر را هم در فیلم‌های چارلی چاپلین هم می‌توان مشاهده کرد.

این کارگردان گفت: توصیه دیگر من این است که باید به مخاطب آموزش داده شود تا سطح سلیقه‌اش رشد پیدا کند. منظور اینکه به واسطه کارهای با کیفیت به مخاطب بفهمانیم فیلم شاد دیدن اشکالی ندارد اما این اتفاق می‌تواند به واسطه کارهای با کیفیت رخ دهد نه اینکه صرفاً با آثار سطحی به خنده دست پیدا کنیم!

بهمنی در پاسخ به این سوال که اگر وی مسئول دادن مجوز ساخت به آثار سینمایی بود آیا به کارهایی چون «فسیل» اجازه تولید می‌داد؟ گفت: اگر به شخصه در این رابطه تصمیم گیرنده بودم به فیلم‌هایی که هیچ حرفی برای گفتن ندارند اجازه ساخت نمی‌دادم البته رویکردم قهری نبود بلکه به فیلمسازی که می‌ساخت فیلمی نظیر «فسیل» را بسازد توصیه می‌کردم در کنار خنداندن نکات آموزشی را هم در کارش لحاظ کند.

کارگردان فیلم «آن مرد آمد» در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: درباره چرایی عدم موفقیت برخی از آثار دفاع مقدسی و ارزشی هم باید بگویم برخی نگاه‌های سطحی و کلیشه‌ای باعث شده مخاطب از این تولیدات فاصله گیرد درصورتیکه اگر کارهای این حوزه، همانند «غریب» از کیفیت خوبی بهره برده بود مخاطب نیز از آن استقبال می‌کرد.

مدیرعامل سابق موسسه شهید آوینی تاکید کرد: مشکل دیگر سینمای فعلی ما برخی فیلم‌های به اصطلاح اجتماعی هستند که تنها هدف از تولیداشان سیاه نمایی است. به شخصه آثاری که بخواهند معضلات را شناسایی کنند را می‌پسندم اما به شرطی‌که این تولیدات با هدف اصلاح تولید شود اما این تولیدات تنها برای جلب رضایت جشنواره‌های خارجی ساخته می‌شوند و نتیجه‌شان هم سیانمایی خواهد بود که در این قبیل تولیدات حاکم است.

بهمنی در انتها تاکید کرد: افرادی که آثاری چون «غریب» تولید می‌کنند به نظر نزد خدا و شهدا سرشان بالا خواهد بود.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    155/416/260/250
  • مست عشق
    101/292/329/500
  • تگزاس۳
    75/356/760/000
  • سال گربه
    55/069/300/000
  • بی بدن
    43/195/330/500
  • خجالت‌نکش۲
    14/331/258/000
  • آسمان غرب
    9/831/562/500
  • ایلیا‌جست‌وجوی‌قهرمان
    7/188/397/000
  • آپاراتچی
    5/701/492/500
  • نوروز
    3/795/250/500
  • پرویزخان
    3/382/834/500
  • قلهک
    3/092/647/500
  • عطرآلود
    1/731/102/500
  • نیلگون
    491/230/000
  • آبی روشن
    204/915/000
  • تاوان
    181/230/000
  • کوچه‌ژاپنی‌ها
    15/275/000