بازی درونی در «کت چرمی» با راهنمایی «جواد عزتی» / چنین نقشی ایفا نکرده بودم | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۳۷
عباس جمشیدی‌فر در گفت‌وگو با صبا:

بازی درونی در «کت چرمی» با راهنمایی «جواد عزتی» / چنین نقشی ایفا نکرده بودم

عباس جمشیدی‌فر گفت: برای رسیدن به یک بازی باورپذیر با جواد عزتی مشورت‌هایی انجام می‌دادم. خود او هم بر این اساس بازی می کند که بازی‌هایش زیاد بیرون نزند و ویژگی‌های درونی داشته باشد.


به گزارش خبرنگار سینما صبا، در دو ساله اخیر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در روند بازیگری «عباس جمشیدی‌فر» با حضور در کارهایی نظیر کت چرمی، خوشنام، ارتش سری، زخم کاری، جوکر و تی ان تی دیده می‌شود. بازیگری که طنازی در ذات بازیگریش نهادینه است. جمشیدی‌فر به‌خوبی توان بازی برابر با سلبریتی های سینما و تلویزیون مثل رضا عطاران و جواد عزتی و سایرین را دارد. این بازیگر که این روزها در فیلم کت چرمی در قالب یک نقش خاکستری لمپن مآب جنوب شهری بازی درخشانی دارد، تلاش می کند وجوهات مختلف این نقش را در معرض دید مخاطبان قرار بدهد. در کارنامه کاری جمشیدی‌فر کارهایی نظیر سه دونگ سه دونگ، دیوار، خروس و موچین دیده می‌شود. دریافت جایزه اول بازیگری برای بازی در نمایش چنان دل کندم به کارگردانی جواد عزتی از جشنواره تئاتر فجر، دریافت جایزه دوم بازیگری برای بازی در نمایش دختر انار به کارگردانی بابک توسلی از جشنواره سراسری کودک، دریافت جایزه سوم بازیگری برای بازی در نمایش دن کیشوت به کارگردانی عقیل تقی‌زاده از جشنواره فجر ودریافت جایزه سوم بازیگری برای بازی در نمایش آندورا به کارگردانی «میثم عبدی» از جشنواره دانشجویی فجر دیده می‌شود. با جمشیدی‌فر در‌باره حضورش در فیلم کت چرمی و روند بازیگریش گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.


٭٭٭ در دو سه ساله اخیر با بازی در سریال و فیلم‌هایی نظیر خوشنام ، ژوکر، کت چرمی و زخم کاری حضورهای موثری داشته‌اید که بسیار دیده شده‌ است. آیا این شرایط به دلیل سخت‌گیری قلی در قبول نقش‌ها رخ داد و یا عوامل دیگری هم دخیل بود؟
– به نظرم با توجه به افزایش تجربیاتم انتخاب‌های بهتر و درست‌تری در قبول نقش‌های باکیفیت انجام دادم. یک سری کارها را دوست نداشتم انجام بدهم و این تصمیم که شخصی هم بود دو سال قبل گرفتم که در کارنامه کاریم اتفاقات بهتری رخ بدهد…

٭٭٭تصمیم درست و به جایی گرفتید و در کارتان جهش قابل ملاحظه‌ای داشتید…
– بله ، خدا را شکر می کنم که انتخاب‌هایم درست بود و نقش‌هایی هم که قبول نکردم، بعد از ساخته شدنشان نشان داد کارهای با کیفیتی نبودند…

٭٭٭ کت چرمی یک فیلم نوار است و کمتر این گونه فیلم‌ها در سینمای ایران ساخته می‌شود. آیا به واسطه این ژانر کاری و یا همبازی شدن با بازیگران مطرح فیلم از قبیل جواد عزتی و صابر ابر این کار را انجام دادید؟
– فیلم‌نامه کت چرمی با چفت و بست درست با نگاه حرفه‌ای نوشته شده بود و تا به حال در سینمای ایران چنین فیلمنامه‌ای نخوانده بودم. وجود تهیه کننده‌ای به نام کامران حجازی که سال‌ها با ایشان همکاری داشته ام عامل دیگری برای بازی در کت چرمی بود و به ایشان نه نمی‌توانم بگویم…

٭٭٭ نقش آدم لمپن را چند باری منجمله در سریال خوشنام با ویژگی های طنز  بازی کردید بودید و دوباره با نقش های آدم های این نوعی در کت چرمی روبه رو شدید؟
– واژه لمپن را دوست ندارم…..

٭٭٭ بچه با معرفت پایین شهری گزینه بهتری است؟
– بله،به نظرم این آدمی که نقشش را در کت چرمی بازی کردم آدم بی دانشی است که در موقعیت خاصی قرار می گیرد.از واژه لمپن در باره آدم های این نوعی تا ده سال پیش می شد استفاده کرد، اما نوع نگاه نویسندگان و بازیگران و کارگردان ها حتی در حوزه کمدی تغییر پیدا کرده است وبهر حال هر کسی در هر حوزه‌ای پیشرفت خواهد داشت و این نوع جنس بازیگری در سال های اخیر دستخوش تغییراتی شده است  و در سینما و تئاتر و تلویزیون بر اساس ذائقه مخاطب جنس بازی بازیگر متفاوت شده است.

٭٭٭آیا این نوع جنس بازی منطبق بر تکنیک های روز بازیگری است که در هالیوود و اروپا می بینیم؟
-قطعا همینطور است. به طور مثال یک سری از کارها را می بینید که بازی تکنیکی درست و شسته رفته در بازی بازیگران نمود پیدا می کند. اگر به عقب برگردیم و کاراکتری را خلق کنیم به طور حتم تماشاگر با آن ارتباطی برقرار نمی کند، زیرا بهتر و کاملترش را در بازی های فیلم ها و سریال های روز خارجی می بیند.

٭٭٭ برخی معتقدند جنس بازی اگزجره علی نصیریان که در دهه های پنجاه و شصت و هفتاد مورد اقبال تماشاگر قرار می گرفت امروز بین تماشاگران جدی سینما طرفداری ندارد…
-نمی شود انتظار داشت جنس بازی که اشاره کردید برای همیشه جوابگوی انتظار مخاطب باشد . سیستم بازیگری در سینما و تلویزیون اگر از بعد صنعتی به ان نگاه کنیم مدام در سال‌های اخیر در حال تغییر و تحول بوده است. نمونه ساده اش این است که در دهه پنجاه و شصت پیکان سواری برای ماها لذت بخش بود و آلان دیگر پیکان سواری با توجه به ماشین‌های لوکس وشاسی بلندی که به بازار آمده لطف ولذتی ندارد…

٭٭٭موقعی که فیلم نامه کت چرمی را خواندید مهمترین خصیصه جذاب نقشی که بازی کردید چه بود؟
-این ادم یک سری نگاه‌ها به خانواده اش به لحاظ مالی و وابستگی عاطفی و تعصب دارد و من تابه حال اینجور آدم را بازی نکرده بودم.

 

٭٭٭ آیا این آدم را می توانیم آدم منفعت طلبی بدانیم؟
– آدم منفعت طلبی است. این مرد شغل درست و حسابی ندارد واز راه‌های ناثوابی گذران زندگی می کند و دوست دارد از کاری که انجام می‌دهد، منفعتی هم به دست بیاورد. ته ته ماجرای ذهنیش برمی گردد به نوع نگاهش به خانواده. اگر به عنوان بدترین آدم رویش زوم کنیم اما یک شاخصه خوب دارد که به او کمک می کند که برگردد به ساختار مورد نظرش.

٭٭٭آیا نوع نگاهش به خانواده منطبق بر فرهنگ جنوب شهری است؟
-الان دیگر جنوب شهری و بالا شهری نداریم. البته این نظر شخصی من است. بحث، بحث انسانیت و ذات است. آدم بد نداریم. آدم‌ها در شرایطی که قرار می گیرند، دست به عمل می‌زنند که گاهی خوب و گاهی بد است و انتخاب‌ها درست و یا اشتباه به نظر می‌رسد.

٭٭٭مختصات نقش‌تان بازی بیرونی را نیاز داشت که شما خیلی کنترل شده و مینی مال به سراغ بازی این جنسی رفتید…
-در زمان فیلمبرداری محمد حسین مهدویان به عنوان مشاور کارگردان هم حضور داشت ودرکنارش جواد عزتی هم حضور داشت و من با او مشورت هایی انجام می‌دادم. خود جواد عرتی هم بر این اساس بازی می‌کند که بازی‌هایش زیاد بیرون نزند و ویژگی‌های درونی داشته باشد.

٭٭٭در کارنامه کاری شما بازی‌های قابل قبولی روبه روی چهره‌هایی مثل رضا عطاران و در همین فیلم روبه روی جواد عزتی داشته‌اید. این نوع مواجهه‌ها برایتان چه ویژگی هایی دارد؟
-جواد عزتی بازیگر خلاق،هوشمند و توانمندی است . پیشینه همبازی بودنم با جواد عزتی به دهه هشتاد در تئاتر بر می گردد… ما در یک گروه کار می کردیم و این سابقه به ارائه بازی خوب روبه رویش کمک کرد .

 
گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • فسیل
    262/217/009/790
  • شهر هرت
    64/192/119/305
  • آهنگ دو نفره
    19/367/400/500
  • کت چرمی
    14/410/164/725
  • نارگیل 2
    107,798,951,700
  • بی مادر
    5/572/502/500
  • آخرین تولد
    3/850/811/000
  • ستاره بازی
    2/470/030/000
  • هولیا
    1/589/474/500
  • هتل
    987/180/000
  • بعد از رفتن
    964/807/500
  • زنبور کارگر
    361/315/000
  • بچه زرنگ
    288/545/000
  • شماره 10
    241/765/000