سعید پورصمیمی نخستین سالن بلک باکس سبزوار را افتتاح کرد/ اجرای «شاه کشی» | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۲۹

سعید پورصمیمی نخستین سالن بلک باکس سبزوار را افتتاح کرد/ اجرای «شاه کشی»

سعید پورصمیمی نخستین سالن بلک باکس شهر سبزوار را با کارکرد چندمنظوره افتتاح کرد.

به گزارش خبرگزاری صبا، نخستین سالن بلک باکس دایمی شهر سبزوار با حضور سعید پورصمیمی و جمعی از هنرمندان سینما و تئاتر و همچنین مسئولان فرهنگی این شهر آغاز به کار کرد.

همزمان با افتتاح این سالن که با ظرفیت ۱۰۰ نفر راه اندازی شده است، نمایشگاهی از پوسترهای ایمان ارضی با عنوان «نمایان نامه» در بخش نمایشگاهی این سالن (نگارخانه امیرشاهی) گشایش یافت. این نمایشگاه شامل ۱۲ پوستر با موضوع نمایشنامه های بهرام بیضایی است که حاضران از این نمایشگاه بازدید کردند و سپس به تماشای اجرای نمایش «شاه کشی» به کارگردانی محمد اکبری نشستند. نمایش «شاه کشی» بر اساس نمایشنامه «مرگ یزدگرد» نوشته بهرام بیضایی کار شده که طراحی پوستر  این نمایش را نیز ایمان ارضی بر عهده داشته است.

در مراسم افتتاح نخستین سالن بلک باکس شهر سبزوار، رضا شجاع مقدم رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهر نیز حضور داشت که در گفتگویی با «اسرارنامه» اعلام کرد که این سالن فقط یک پلاتو برای استفاده هنرمندان تئاتر نیست، بلکه هدف ما ایجاد سالن چند منظوره ای بوده است که هنرمندان عرصه های مختلف بتوانند از آن استفاده کنند.

وی با بیان این که این سالن چند منظوره می تواند برای اجرای موسیقی با صد نفر تماشاچی نیز مورد استفاده قرار گیرد، تصریح کرد: این مکان قبلا نگارخانه امیرشاهی بود که شاید در بیشتر ایام نمایشگاهی در آن برگزار نمی شد، از سوی دیگر در یکی دیگر از بخش های اداره ارشاد و مقابل تالار کاشفی سالن بزرگی را داریم که استفاده خاصی از آن نمی شد و بنابراین تصمیم گرفتیم، مکان سابق نگارخانه امیرشاهی را به یک سالن چند منظوره کوچک تبدیل کنیم و نگارخانه  امیرشاهی را به فضای خالی مقابل تالار کاشفی انتقال دهیم که با دیوارکشی و نصب در تبدیل به یک فضای نمایشگاهی مناسب خواهد شد.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر سبزوار با اشاره به هزینه ای که برای افتتاح این سالن صورت گرفته است، بیان کرد:ب رای پلاتویی که اکنون مورد بهره برداری قرار گرفته، تا کنون ۱۲ میلیون تومان هزینه کرده ایم، اما تا تکمیل شدن کامل آن لازم است که ۷۰ میلیون تومان هزینه کنیم تا در اطراف سالن نورپردازی انجام شود و همچنین از صندلی های متحرک برای تجهیز آن استفاده کنیم که بتوان بر اساس نیاز هنرمندان، چینش آن ها را تغییر داد و سالن را به یک سویه، دو سویه، سه سویه و یا چهارسویه تبدیل کرد.
در مراسم افتتاحیه پلاتو و نیز نمایشگاه پوستر «نمایان نامه» سعید پور صمیمی هنرمند پیشکسوت سینما و تئاتر و تلویزیون ایران با بیان اینکه می دانم چه قدر راه انداختن مکانی برای تئاتر سخت است، از اینکه در چنین شبی در سبزوار حضور پیدا کرده است ابراز خوشحالی کرد و گفت امیدوارم همیشه برنامه های خوبی برای اجرا در این مکان وجود داشته باشد.
سعید پورصمیمی/سبزوار
محمد اکبری کارگردان «شاه کشی» نیز اجرای این نمایش را به پورصمیمی تقدیم کرد.
پلاتو در اصطلاح تئاتری ها، سالن سیاهی است که محل تمرین و اجرای نمایش های مختلف است و مهمترین ویژگی آن امکان چند سویه شدن صحنه و فاصله نزدیک تر تماشاچی و بازیگران است.
شهر سبزوار علی رغم برخورداری از چند سالن آمفی تئاتر، فاقد بلک باکس با کارکرد چندمنظوره بود و هنرمندان تئاتر، نمایش های خود را در پلاتوهای موقتی که در نگارخانه امیرشاهی یا تالار کاشفی ساخته می شد، اجرا می کردند و اکنون با احداث این سالن بلک باکس با گنجایش یکصد نفر در مجتمع فرهنگی هنری اسرار، نیاز هنرمندان تئاتری در این زمینه برطرف شده است.

در مراسم افتتاح این سالن علاوه بر سعید پورصمیمی و رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار، بیژن صمصامی، پریزاد سیف، رضا حامدی خواه، حامد حامدی خواه و اهالی فرهنگ و هنر این شهرستان نیز حضور داشتند.

انتهای پیام/

 

یک نظر