کارگردان زن پیشرو سرانجام اسکار می‌گیرد | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۰

کارگردان زن پیشرو سرانجام اسکار می‌گیرد

لینا ورتمولر اولین کارگردان نامزد جایزه اسکار سرانجام در 91 سالگی اسکار می گیرد.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از آسوشیتدپرس، لینا ورتمولر کارگردان زن ایتالیایی که در سال ۱۹۷۷ تبدیل به اولین زن سینمای جهان شد که توانست نامزد جایزه اسکار بهترین کارگردانی شود (هر چند که این جایزه را دریافت نکرد) سرانجام یکشنبه شب ۲۷ اکتبر (۵ آبان) در مراسم سالانه جوایز گاورنر جایزه اسکار افتخاری را دریافت خواهد کرد.

ورتمولر ماه گذشته درباره این افتخار در مصاحبه ای گفت: این جایزه من را خیلی خوشحال می کند.

ورتمولر همانگونه که گفته شد اولین زن تاریخ سینماست که نامزد جایزه اسکار کارگردانی شده است او سال ۱۹۷۷ برای فیلم ایتالیایی «هفت زیبا» این افتخار را بدست آورد، البته با وجود این جایزه معتبر زندگینامه نویس این کارگردان می گوید: ورتمولر خیلی به جوایز اهمیت نمی داد.

ورتمولر سال ۱۹۲۸ در رم بدنیا آمد، او قبل از اینکه وارد سینما شود در تئاتر کار می کرد. ورتمولر از طریق دوست دوران مدرسه اش مارچلو ماسترویانی با فلینی آشنا شد و به عنوان دستیار فدریکو فلینی در پروژه مهم «هشت و نیم» فعالیت کرد.

فلینی پس از آن به ورتمولر کمک کرد تا این سینماگر زن اولین فیلمش را در مقام کارگردان با عنوان «مارمولک ها» (۱۹۶۳) بسازد.

ورتمولر درباره فلینی گفته است: او بیش از یک دوست و یک انسان بود، فلینی همچون پنجره ای بود که منظره شگفت انگیزی را که قبلا ندیده بودید به شما نشان می داد، رابطه ما بسیار بزرگتر، عمیق تر و مهم تر از چیزی است که بشود آن را توصیف کرد.

در کنار ورتمولر، جین کمپیون، سوفیا کوپولا، کاترین بیگلو و گرتا گرویگ تنها زنانی هستند که تا به حال نامزد جایزه اسکار کارگردانی شده اند، بیگلو هم تنها کسی است در این جمع که اسکار را با خود به خانه برده است. ورتمولر در ماه سپتامبر گذشته درباره تعداد زنانی که نامزد جایزه اسکار شده اند گفته بود: من حتی نمی دانستم چه تعداد نامزد شده اند، واضح است که خیلی خوشحالم و افتخار می کنم، اما ۵ نفر خیلی کم است باید این تعداد بیشتر باشد.

محمدامین شکاری

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است