بازگشت به بهشت با جشنواره «حوا» | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۰۱
گزارش صبا از اختتامیه نخستین جشنواره حوا

بازگشت به بهشت با جشنواره «حوا»

مراسم پایانی نخستین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم حوا با اهدای جوایز برگزیدگان بخش‌های مختلف برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینما صبا،  آیین اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی حوا پس از به پا داشتن فرهنگ موسیقی سنتی، خواندن سرود ملی و تلاوت قرآن کریم برگزار شد. در ابتدای این مراسم نمایشی با میزانسن‌های کار شده به اجرا درآمد. در این اجرا چندین سوژه با چترهایی در دست به شکل ثابت زیر برف در حال بارش قرار گرفته بودند و دختری با لباس‌های قرمز و فانوسی در دست از میان آن‌ها می‌گذشت. ناگهان همه سوژه‌‌ها به حرکت درآمدند و آن دختر همراه با آن‌ها ریتم گرفت. سپس ترانه‌ای به خوانش درآمد و اجرا کنندگان روی صحنه همراه با آن ترانه حرکات ریتمیک و موزون انجام دادند. محتوای این ترانه بر شاخصه‌های جشنواره حوا منطبق بود. پس از پایان اجرا تماشاگران به وجد آمده و شروع به تشویق کردند.

این مراسم با اجرا و خوش‌آمدگویی مژده خنجری به مهمانان اختتامیه (سفرای کشورهای مختلف) شروع شد.
خنجری در ابتدا گفت: با اینکه این جشنواره تازه کار خود را آغاز کرده اما از کیفیت‌های لازمی برخوردار بوده است. این جشنواره با حمایت بنیاد بین‌المللی گوهرشاد برگزار شد. این بنیاد با شعار ما پای خانواده ایستاده‌ایم به جشنواره حوا کمک کرد.
وی در ادامه به جای خالی رئیس سازمان سینمایی به دلیل بیماری اشاره کرد و گفت: از تمام تلاش‌های ایشان تشکر می‌کنیم و قدردان ایشان هستیم.

در ادامه کلیپی از بازیگران زن تاریخ سینمای ایران پخش شد. در این کلیپ یادی هم از فریماه فرجامی بازیگر فقید شده بود. کلیپ گفته شده با بهره‌برداری از فیلم‌های «نفس»، «دسته‌ دختران»، «رگ خواب»، «یه حبه قند»، «مادر» و … ساخته شده بود‌. وویس‌اور این کلیپ به جایگاه زن و مادر در سینمای ایران اشاره داشت و شعار «ما پای خانواده ایستاده‌ایم» را بازگو کرد.
در ادامه مهدیه سادات محور دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم حوا به روی صحنه آمد و پس از نام و یاد خدا و خوش‌آمدگوی اولیه تصریح کرد: در فضایی که جبهه غرب به باورهای ما هجوم آورده‌اند. زنان و دختران ما،  فرزندان این سرزمین را تربیت کرده‌اند‌.‌ نخبه‌گان و مسئولان این جامعه باید برای این قشر از جامعه تفکری بیندیشند.
او در ادامه یادداشتی را که بر پیش رویش بود، قرائت کرد و با توجه به آن یادداشت موضع جشنواره حوا و زن را در این سرزمین مشخص کرد. در ادامه یادداشت ارزش‌ها و ظرفیت‌های جایگاه زن در ایران برجسته شد و تکریم و قدردانی از جامعه‌ای که با نخستین جشنواره بین‌المللی حوا همراه بودند، انجام شد.
پس از خواندن این متن توسط دبیر جشنواره کلیپی از پشت صحنه جشنواره حوا پخش شد. کلیپی که چگونه طی شدن مسیر این جشنواره را روایت می‌کرد.
پس از کلیپ مذکور مجری روی صحنه آمد و گفت: با اینکه جشنواره بین‌المللی حوا برای نخستین بار است که برگزار می‌شود، اما کیفیت ماجرا در هر جهت بالا است. اکنون وقت آن است که به اهدای جوایز بپردازیم.

پس از این صحبت کلیپی که برای اهدای جوایز بین‌الملل (مستند) پخش شد. سپس هیئت داوران این بخش مشخص شده و لحظات حساس اعلام برنده شروع شد؛ نامزدهای این بخش سرزمین عسل، ارواح در حال انتقال، یک بهار و لِی بودند. در میان نامزدها فیلم «سرزمین عسل» برنده شد.
پس از مستند کلیپ اهدای جوایز در بخش فیلم کوتاه داستانی و هیئت داوران این مدیوم پخش شد. نامزدهای این بخش فاتیونا‌، بعد از کلاس و اکران بودند. این بخش به دو فیلم به صورت مشترکا اهدا شد. فیلم بعد از کلاس و فاتیو‌نا به شکل مشترک این جایزه را بردند.
سپس کلیپ اهدای جوایز سینمای بلند داستانی در بخش بین‌الملل به نمایش درآمد.‌ نامزدهای این بخش پدرم و مادرم، ردپاهای محو شده، زمستان درون، تیم رویایی، در آغوش درخت، ستاره‌ها مرا راهنمایی خواهند کرد. این جایزه به «درآغوش درخت» اهدا شد.
بابک خواجه‌پاشا و محمدرضا مصباح برای اهدا جایزه نام‌شان خوانده شد. محمدرضا مصباح به علت بیماری نتوانست در این مراسم حضور داشته باشد. جایزه ویژه هیئت داوران نیز به فیلم «تیم رویایی» از کشور روسیه اعطا شد.
بعد از اهدای این جوایز محمدحسین لطیفی پشت میکروفن آمد و گفت: بسیار از این اتفاق خوشحال هستم و افتخار می‌کنم که در این مراسم حضور دارم. زن خشت و ستون خانواده است. امیدوارم این جشنواره بین‌المللی بودنش حفظ شود و ادامه‌دادنش پیگیری شود.
پس از لطیفی سایر داوران این بخش نیز برای حضورشان در این جشنواره اظهار خوشحالی و افتخار کردند و به ظرفیت‌های ساختاری و محتوایی این رویداد اشاره کردند. ظرفیت‌هایی که می‌تواند به درستی با مدیوم سینما در تعامل باشد.
سپس مژده خنجری بسته پایان اهدای جوایز بخش بین‌الملل را اعلام کرد و در ادامه افزود: زنان و مردان ایرانی نماد پایداری هستند. در اینجا به روح پاک شهیدان درود می‌فرستیم. ما مدیون مادران و زنانی هستیم که به آزادی و پاک‌بازی‌ در راه وطن معنا بخشیدند.

در ادامه سالن به تاریکی فرو رفت و کلیپی برای مادران شهید به نمایش درآمد.
مجری مراسم در ادامه از وزیر فرهنگ و انسیه خزعلی دعوت کرد تا به روی صحنه بیایند. پس از حضور آنها، حاضرین در سالن برای حضور مادران شهدا روی صحنه قیام کرده و آن‌ها را مورد تشویق قرار دادند.

در این بخش محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهور، سیدمحمد هاشمی معاون حقوقی، مجلس و استان‌های وزارت ارشاد در اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم‌حوا از منیژه بهمنی مادر شهید عمار بهمنی و شهره پیرانی همسر شهید داریوش رضایی‌نژاد، تجلیل کردند.
مادران شهدا تقدیرنامه‌های خودشان را توسط خزعلی و وزیر فرهنگ دریافت کردند. پس از این اقدام وزیر فرهنگ پشت تریبون آمد و از جایگاه مادران شهدا و ایثار آن‌ها و فرزندانشان سخن گفت. دکتر اسماعیلی در ادامه به روز خانواده و نسبت آن با جمهوری اسلامی ایران پرداخت و گفت: این نسبت به محوریت خانواده می‌پردازد و رویکردی که باعث ایجاد این نسبت می‌شود وحدت و یکپارچگی است. وحدتی که هسته اولیه آن در خانواده شکل می‌گیرد. سعادت جامعه نیز در این هسته قرار دارد. نتیجه این امر یک جامعه نمونه است. الگوی ما مثل تما‌م حوزه‌های دیگر اهل بیت است. آن‌ها از هر ناپاکی دور هستند. آن‌ها خاندان وحی هستند. ما نیز سعی داریم از آن‌ها الگوبرداری کنیم.
او گفت: اکنون در جامعه جهانی این هسته و این نهاد مقدس در حال تهدید است. جامعه غرب به دنبال تحمیل ایدئولوژی خودش در این نهاد است. جریان‌های غیر انسانی همچون همجنس‌گرایی با هسته اصلی جامعه یعنی خانواده هیچ نسبتی ندارد. اگر این جریان‌ها تحمیل شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ ببینید در جهان بین‌الملل این جریان‌ها چه عواقبی به بار آورده است.

وی در ادامه به شعار جشنواره اشاره کرد و گفت: ما پای خانواده ایستاده‌ایم و از ارزش‌های این شعار دفاع خواهیم کرد. این جشنواره نیز به این دلیل برپا شده است. نام این جشنواره «حوا»ست. مادر بزرگ و آسمانی همه ما…ببینید در جهان غرب چه تصویری از حوا ترسیم شده است، تصویری کاملا غلط!

دکتر اسماعیلی در پایان صحبت‌هایش از تمام دست‌اندرکاران این جشنواره تشکر کرد و به طور ویژه‌ از خانم جمیله علم‌الهدی که ایده این جشنواره توسط ایشان شکل گرفت، سپاسگزاری کرد.

پس از سخنرانی وزیر کلیپ دیگری از تصویر زن در تاریخ سینمای ایران به نمایش درآمد.‌ در این کلیپ از آثاری همچون «خجالت نکش»، «موقعیت مهدی»، «ویلایی‌ها» و… استفاده شده بود.

سپس اهدای جوایر در بخش ملی آغاز شد. اولین قسمت در این عرصه مستند بود. نامزدهای بخش مستند در کلیپی اعلام شدند. نامزدهای بخش مستند کل فاطمه، لوتوس، مقصد، المپیک، هیچ‌کس منتظرت نیست، وا‌هگ، چلچلاق‌ سفری و بانو هستند. جایزه این بخش به فیلم «واهگ» رسید‌.

سپس نامزدهای بخش کارگردانی نیز اعلام شدند، بهترین کارگردانی این بخش به محمد حبیبی‌منصور برای مستند «بانو» رسید‌.

پس از اهدای جوایز در بخش مستند یکی از داوران (مهناز مظاهری) از مدیرعامل خانه سینما (مرضیه برومند) تجلیل کرد. به احترام خانم برومند تمام سالن به تشویق وی پرداختند.

در بخش اهدای جوایز فیلم کوتاه (بخش ملی)؛  فیلم‌های وضعیت اورژانسی، یک به توان بی‌نهایت، اسما و جان داد نامزد بودند.
جایزه بهترین فیلم‌نامه به «وضعیت اورژانسی» رسید و جایزه بهترین فیلم کوتاه نیز به سهیلا پورمحمدی برای «جان داد» اهدا شد.

در ادامه انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور و مهدیه سادات محور دبیر جشنواره فیلم حوا برای تقدیر از فخرالسادات میرلواسانی مادر شهیدان صادقی که به دلیل شرایط جسمانی امکان حضور روی سن نداشت، به میان تماشاگران رفتند.

سپس انسیه خزعلی معاون امور زنان و‌ خانواده رییس جمهور پشت تریبون قرار گرفت و مطرح کرد: از همه دست‌اندرکاران این جشنواره تشکر می‌کنم. امروز با پیام رییس جمهور ۹ کارگروه را برای خانواده تشکیل دادیم که بخشی از آن مربوط به هنر و رسانه و مربوط به خانواده تراز انقلاب اسلامی است. اگر خانواده سالم داشته باشیم جامعه ما سالم خواهد بود. امیدوارم دیگر از هم پاشیدگی خانواده را شاهد نباشیم. محور خانواده زن است. اگر زن مهربان، زن قوی و خردمند داشته باشیم، خانواده‌ای محکم و قوی نیز خواهیم داشت.

در بخش بهترین فیلم بلند داستانی؛ در یک کلیپ نامزدهای این بخش معرفی شدند. این آثار عبارت بودند از: رمانتیسم عماد ‌و طوبا، کاپیتان، هفت بهار نارنج، هوک، یدو، سرهنگ ثریا، شهربانو، بدون قرار قبلی.

در این بخش جایزه بهترین فیلم‌نامه سینمای بلند داستانی (بخش ملی) به پژمان تیمور تاش‌ برای فیلم شهربانو رسید‌.

همچنین جایزه بهترین کارگردانی نیز به لیلی عاج برای فیلم «سرهنگ ثریا» اعطا شد.

در پایان جایزه بهترین فیلم جشنواره به فیلم «ید‌و» به تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح و کارگردانی مهدی جعفری اهدا شد.

این مراسم با اجرای موسیقی توسط سالار عقیلی به پایان رسید.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    239/956/417/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    ۸۵/۱۲۲/۴۴۴/۲۰۰
  • پول و پارتی
    81/460/252/000
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    22/148/523/000
  • مفت‌بر
    15/992/917/500
  • یادگار جنوب
    12/337/369/550
  • ملاقات با جادوگر
    11/150/975/000
  • قلب رقه
    8/882/882/500
  • شهر گربه‌ها
    7/162/207/500
  • شه‌سوار
    6/663/664/000
  • ببعی قهرمان
    5/470/898/000
  • آغوش باز
    1/697/575/000
  • کارزار
    223/835/000
  • زودپز
    پیش‌فروش 150/365/000
  • لختگی
    80/180/000
  • نفرین آرتا
    14/180/000