خلاء نگاه عمیق به آموزش سینمای مستند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۴
محمد صادق اسماعیلی مطرح کرد:

خلاء نگاه عمیق به آموزش سینمای مستند

محمدصادق اسماعیلی درباره برگزاری سلسله نشست‌های «انتقال تجربه فیلم مستند» در انجمن سینمای جوانان ایران-دفتر تهران توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش صبا، انجمن سینمای جوانان ایران-دفتر تهران، بالغ بر سه ماه پیش، در کنار گارگاه‌ها و دوره‌های فیلم‌سازی که در طول هفته و با حضور بالغ بر ۳۰۰ نفر هنرجو برگزار می‌کند، اقدام به برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی «انتقال تجربه» با محوریت نمایش فیلم مستند و انتقال تجربه توسط کارگردان‌های مستندهای اکران شده کرده است. این رویداد اتفاقی ویژه است که محمدصادق اسماعیلی اجرا و برگزاری آن را برعهده دارد.

محمدصادق اسماعیلی نویسنده، کارگردان و تهیه کننده سینمای مستند است که به تدریس سینمای مستند نیز می‌پردازد و اخیرا نیز دوره آموزشی جامع سینمای مستند را در انجمن سینمای جوانان ایران (دفتر تهران) برگزار کرده است. اسماعیلی در گفتگو با صبا ضمن تاکید بر لزوم برگزاری این نشستها برای رونق سینمای مستند و غنای آموزش هنرجویان، درباره ساختار آموزشی مستندسازی در انجمن سینمای جوانان ایران گفت:  معتقدم  به رغم فراگیری آموزش فیلم‌سازی که در دهه گذشته در انجمن سینمای جوانان رخ داده است، سینمای مستند آنطور که باید و شاید در دستور کار نبوده و همیشه در برنامه‌های آموزشی، مستندسازی به عنوان یک درس جانبی و غیراصلی تدریس میشده است. به عنوان مثال در ساختار آموزشی دوره های جامع فیلم سازی، مستند، یک بخش بسیار کوچک از سرفصلها را به خود اختصاص داده و فارغ التحصیلان انجمن سینمای جوانان، صرفا شناختی جزئی از سینمای مستند دارند و به همین دلیل  از این مدیوم کمتر برای به تصویر کشیدن دغدغه‌های سینمایی خود استفاده می‌کنند.

وی درباره دوره جامع مستند نیز که به تازگی برنامه ریزی شده است، توضیح داد: دغدغه آموزش سینمای مستند برای علاقه‌مندان به این حوزه ، منجر شد که یک دوره جامع مستندسازی شکل بگیرد و هنرجویان این دوره طی ۷۰ ساعت آموزشی، کلیات و مباحث تخصصی سینمای مستند را آموزش ببینند و برای تولید فیلم مستند آماده شوند. این دوره آموزشی برای اولین بار طراحی شد و در دفتر تهران به اجرا درآمد . به همین دلیل قطعا کاستی‌هایی داشت که طی برگزاری دوره ، در پی رفع آن کاستی‌ها بودیم.

این مستندساز افزود: هرچه قدر که به انتهای این دوره آموزشی نزدیک می‌شدیم؛ نیاز هنرجوها به ارتباط با بدنه فعال سینمای مستند را  بیشتر حس می‌کردیم. هنرجویان این دوره نیاز داشتند که بتوانند فارغ از مسائل تئوریک،  نسبت به مسائل عملی و تجربی هم اطلاع و آگاهی داشته باشند که پیگیری این دغدغه، منجر به برنامه‌ریزی سلسله نشست‌های «انتقال تجربه» » با محوریت نمایش فیلم مستند و انتقال تجربه توسط کارگردان‌های سینمای مستند شد.

اسماعیلی درباره روند آموزشی این دوره گفت: ما در هرجلسه یک مستند کوتاه، نیمه بلند و حتی بلند را که جزو مستندهای برتر سال‌های اخیر سینمای مستند هستند، اکران می‌کنیم و با حضور فیلم‌ساز به بررسی آن می‌پردازیم. محور اصلی گفتگوها در هر جلسه، یک موضوع در کار مستندسازی است که در فیلم مربوطه قابل مشاهده است. دیدن این فیلمها دستمایه پرداختن به آن موضوع خاص و انتقال تجربه حول محور آن می‌شوند. همچنین طی این گفتگوها هنرجویان هم با شرایط و ساختار تولید آن مستند آشنا می­‌شوند و نوع نگرش سینمایی این مستندساز را می‌­آموزند.

وی ادامه داد: دغدغه دیگری که منجر به برگزاری این سلسله نشستها شد، عدم دسترسی هنرجویان به مستندهای خوب و عدم تعامل با مستندسازان مطرح و حرفه ای سینمای مستند کشور است که این نشستها زمینه این تعامل را فراهم کرده است.

محمدصادق اسماعیلی که عضو هیات داوری بخش مستند سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران نیز هست، با اشاره به اینکه این سلسله نشست‌های «انتقال تجربه فیلم مستند» ادامه خواهد داشت، درباره کمبودهایی که منجر به پایین بودن بازدهی آموزش در این نشست‌ها و به صورت کلی در انجمن سینمای جوانان ایران- دفتر تهران می‌شود، نیز گفت: تعداد جلسه‌ها و کلاس‌های آموزشی در دفتر تهران بسیار بالاست، اما  امکانات مورد نیاز مانند محل مناسب اکران فیلم، ویدیو پرژکتور و پرده نمایش استاندارد وجود ندارد که این کمبودها بازدهی کار را کاهش می‌دهد. امیدوارم با توجه به استقبال فیلم‌سازان و هنرجویان، این مسائل هم رفع شود.

لازم به ذکر است که در یازده جلسه برگزاری کارگاه های انتقال تجربه، به ترتیب زمان برگزاری، مستندهای زیر در دفتر تهران انجمن سینمای جوانان اکران شدند و نشست انتقال تجربه پیرامون این مستندها با حضور کارگردان های آنها برگزار شد.

مستند «پدر، مادر، علی، رضا و من» به کارگردانی هانیه یوسفیان،

مستند «آمپاس» با حضور بهمن کیارستمی و رحمانه ربانی،

مستند «فصل‌های پس از جدایی» به کارگردانی فرشاد اکتسابی و با محوریت «از یک کارگردان مستند چه می‌خواهیم»،

مستند «اوسیا» و «بی‌گدار» با حضور علیرضا دهقان و با محوریت «تحقیق و پژوهش در سینمای مستند»،

مستند «خانه‌ای برای تو» با حضور مهدی بخشی مقدم و با محوریت «تعامل با سوژه‌های مستند»،

مستند «هجده هزارپا» باحضور مهدی شاه‌محمدی و با محوریت «طراحی ساختمان تولید برای فیلم مستند»،

مستند «زمان» با حضور ماریا ماوتی و با محوریت «معماری فیلم‌نامه در سینمای مستند»،

مستند «دبستان پارسی» با حضور حسن نقاشی و با محوریت «روایت آرشیو در سینمای مستند»،

مستند «متهمین دایره بیستم» با حضور حسام اسلامی و با محوریت نسبت کارگردان در تعامل با سوژه در سینمای مستند

و مستند «آهستگی» با حضور یاسر خیر و با محوریت «شکل‌گیری واقعیت در سینمای مستند».

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • زودپز
    ۱۰۶/۷۴۳/۵۸۳/۵۰۰
  • پول و پارتی
    ۸۸/۷۵۹/۷۷۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۳۱/۲۱۰/۳۴۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۶/۲۷۷/۸۱۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۲/۳۰۵/۷۸۱/۱۰۰
  • قلب رقه
    ۱۲/۳۰۰/۹۶۸/۵۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    ۱۰/۲۲۹/۰۲۳/۵۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۰/۱۹۷/۸۹۳/۵۰۰
  • صبحانه‌با‌زرافه‌ها
    ۵/۰۰۴/۹۲۵/۰۰۰
  • آغوش باز
    ۲/۵۲۲/۲۱۵/۰۰۰
  • استاد
    ۶۰۲/۸۶۰/۰۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۲۲۹/۳۶۷/۰۰۰
  • باغ کیانوش
    ۲۰۱/۰۰۷/۵۰۰
  • شبگرد
    ۴/۹۰۰/۰۰۰