سرمایه‌گذاری در سینمای کوتاه دشوار است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۵

سرمایه‌گذاری در سینمای کوتاه دشوار است

 دومین جلسه از مجموعه برنامه «یک سه‌شنبه کوتاه» در خانه هنرمندان ایران با نمایش فیلم‌های «دونات»، «اسمارتیز» و «آیس پک» برگزار شد.

به گزارش صبا، فیلمهای «آیس پک»، «دونات» و «اسمارتیز» به تهیه‌کنندگی یاسر هشترخانی و کارگردانی مسعود ترابی در سالن استاد ناصری خانه هنرمندان ایران نمایش داده و سپس نقد و بررسی شد. یاسر هشترخانی تهیه‌کننده فیلم با حضور در این نشست، توضیح داد: در مقام تهیه‌کننده فیلم کوتاه خواستم کمک و یار جوانان باشم. معتقدم فیلم کوتاه از موضوعاتی است که زمان‌بر و سخت است و تلاش کردم هرچه کارگردان نیاز دارد تامین کنم.

وی در ادامه تاکید کرد: اولین کارم را سال ۱۳۸۶ با سریال جراحت شروع کردم. در فیلم‌های بلند در «تک تیرانداز»، «شماره ۱۰» و«شهربانو» همراه بودم و هرچه کارگردان نیاز داشت دراختیار گذاشتم و در این سه اثر حدود یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری کردم و شاید کمتر کسی چنین سرمایه‌گذاری در سینمای کوتاه داشته باشند.

این تهیه‌کننده سینمای کوتاه توضیح داد: در این سه پروژه به کسی بدهکار نبودیم و به دوستان جوان اعتماد کردم.

هشترخانی اضافه کرد: فیلم کوتاه بیننده خاص خود را دارد و سرمایه‌گذاری در این بخش شرایط متفاوتی دارد و سخت است. در نهایت فیلم‌های کوتاه به جشنواره می‌رود. البته شخصا با تولید فیلم کوتاه خداحافظی کرده‌ام.

وی با اشاره به ورود خود به عرصه کارگردانی گفت: ساخت این سه فیلم برای من تجربه بود و وارد عرصه فنی نشدم و امکانات تولید را فراهم کردم. می‌دانستم بازگشت سرمایه در سینمای کوتاه نیست و در تولید فیلم کوتاه بی‌مهری هم دیدم.

مسعود ترابی کارگردان فیلم هم با تشکر از حمایت‌های تهیه‌کننده اظهار کرد: هرچه نیاز داشتیم برای فیلم کوتاه فراهم بود. در طرح‌های فیلمها از ابتدا بودم و با افشین غیاثی از ابتدا همراه بودم.

وی ادامه داد: من از تئاتر می‌آیم و موضوعات اجتماعی و آسیب‌شناسی برای من اهمیت داشته است. از اعتیاد اطلاعاتی نداشتم و تحقیق کردیم. این سه اثر به آسیب مواد مخدر می‌پردازد.

این کارگردان سینما توضیح داد: هدف من فیلم بلند بود و از ابتدا که با تهیه‌کننده شروع کردیم به دنبال این بودیم پس از سه فیلم کوتاه، به سمت تولید فیلم بلند برویم.

ترابی عنوان کرد: تئاتر که کار می‌کردم می‌گفتم هرجا ردپای کارگردان باشد او باخته و درباره فیلمسازی هم همین اصل وجود دارد اما در فیلم «آیس پک» دوست داشتم افتتاحیه فیلم متفاوت باشد.

او همچنین با توضیح درباره فیلمنامه آثار از عوامل تولید این فیلم‌ها تقدیر کرد.

احسان طهماسبی (منتقد) نیز در این نشست گفت: رویکرد فیلمها و موضوعات مختلف از جریانی پیروی می‌کند که در سال‌های مختلف تغییر می‌کند و الزاما همسو با سینمای بلند نیست اما سینمای کوتاه روی سینمای بلند تاثیر داشته و مباحثی که در سینمای بلند امکان پرداخت نداشته در سینمای کوتاه مورد استفاده قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اقبال عمومی به سینمای کوتاه از جریانات سه فیلمی که دیدیم دورتر است.

این منتقد سینما توضیح داد: فیلمنامه آفت مشترک فیلم کوتاه و بلند است. اسامی فیلم‌ها ربطی به سه گانه ندارد. در فیلم «آیس پک» خط فرضی و pov فیلم خودنمایانه است.

طهماسبی اظهار کرد: مسئله ایده محرک، انگیزه و تعلیق حلقه مفقوده سه فیلم است.

طهماسبی با بیان اینکه بازی‌های سه فیلم قابل قبول است، توضیح داد: روستایی در فیلم خیابان خلوت، فیلم کوتاه را به عنوان سکوی پرش برای فیلم بلند می‌بیند و نحوه کارگردانی این سه اثر نیز نشان می‌دهد مسعود ترابیان رویکرد حضور در سینمای بلند این سه اثر را کارگردانی کرده است.

امیر دژاکام، حمید نعیمی، مهرداد غفارزاده، پویا امینی، هامون سیدی، محسن افشانی، شهرزاد عبدالملکی و … از جمله چهره‌های حاضر در این برنامه بودند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • زودپز
    ۱۰۶/۷۴۳/۵۸۳/۵۰۰
  • پول و پارتی
    ۸۸/۷۵۹/۷۷۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۳۱/۲۱۰/۳۴۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۶/۲۷۷/۸۱۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۲/۳۰۵/۷۸۱/۱۰۰
  • قلب رقه
    ۱۲/۳۰۰/۹۶۸/۵۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    ۱۰/۲۲۹/۰۲۳/۵۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۰/۱۹۷/۸۹۳/۵۰۰
  • صبحانه‌با‌زرافه‌ها
    ۵/۰۰۴/۹۲۵/۰۰۰
  • آغوش باز
    ۲/۵۲۲/۲۱۵/۰۰۰
  • استاد
    ۶۰۲/۸۶۰/۰۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۲۲۹/۳۶۷/۰۰۰
  • باغ کیانوش
    ۲۰۱/۰۰۷/۵۰۰
  • شبگرد
    ۴/۹۰۰/۰۰۰