از تاریخ اسلام تا حقیقت گمشده در دنیای بازی! | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۳ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۱۸
تاملی بر فیلم‌های جشنواره کودکان و نوجوانان؛ «ایلیا، جست‌وجوی قهرمان»

از تاریخ اسلام تا حقیقت گمشده در دنیای بازی! 

فیلم «ایلیا، جست‌وجوی قهرمان» یکی از نامزدهای دریافت جایزه بهترین فیلم در سی و پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان است.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، فیلم «ایلیا، جست‌وجوی قهرمان» ساخته سید علی موسوی‌نژاد از چند جهت دارای اهمیت زیادی است؛ تمرکز بیشتر بر روایت اثر و رویکردهایی که در محتوای آن وجود دارد، از جمله این نکات است. از طرف دیگر باید فیلم را کاملا برای قشر کودک دانست.

شاخصه‌هایی که در موقعیت‌های فیلم و شخصیت‌های آن وجود دارد برآمده از ایده اولیه داستان است؛ ایده‌ای که از جنس جهان بازی‌های کامپیوتری است و تمام لحظات بامزه با شکل خاصی در فیلم ادا می‌شوند. همین امر باعث می‌شود فیلم «ایلیا، در جست‌وجوی قهرمان» خود را از سایر فیلم‌ها متمایز کند.

نحوه ایجاد و گسترش موقعیت‌های کمیک با ترفندهای جالب توجهی پایه‌گذاری شده‌اند به شکلی که برای هر تیپ شخصیتی، ترفند منحصر به فردی طراحی شده است. هر کدام از تیپ‌ها با توجه به ویژگی‌های رفتاری‌ و اخلاقی‌شان در زمان‌های حساس دست به واکنش می‌زنند، گاهی این واکنش‌ها تکراری هستند و تکرار یکی از عناصر مهم در گرفتن خنده از مخاطب است‌.

سید علی موسوی‌نژاد کارگردان‌‌‌ فیلم از تکنیک تکرار به درستی استفاده کرده است و تلاش‌هایی هم در تلفیق موقعیت‌های خنده‌دار با بازی‌های کامپیوتری دارد.

ایلیا پشت دروازه خیبر! 

هر آنچه از «ایلیا، در جست‌وجوی قهرمان» گفته شد مربوط به داستان‌گویی و خلق موقعیت مناسب برای به خنده درآوردن مخاطب بود. اکنون پای درون‌مایه و محتوای روایت به میان می‌آید؛ درون‌مایه‌ای که از تاریخ اسلام و جنگ خیبر نشات می‌گیرد و مواضع فیلم درباره این درون‌مایه کاملا روشن است، اسطوره‌ها در چنین محتوایی لباس حقیقی خود را بر تن می‌کنند.‌

ایلیا (حضرت علی) به مثابه قهرمان جنگ خیبر شناخته می‌شود. او پس از اینکه روایت نقطه اوج خود را پشت سر می‌گذارد، وارد قصه می‌شود، دقیقا زمانی که آرش (شخصیت اصلی) بر دشمن خود پیروز شده است. با آمدن حضرت علی همه چیز آرام می‌شود، مخاطب دیگر هیجانی در نبرد او با سران خیبر احساس نمی‌کند، آرامش با حضور علی (ع) برقرار می‌شود و در راستای آن جایگاه اسطوره‌ای این حضرت برای نسل کودک و نوجوان بازگو می‌شود.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • فسیل
    292/117/270/510
  • هتل
    165/133/055/831
  • شهر هرت
    76/081/640/057
  • بچه زرنگ
    44/516/885/000
  • نارگیل۲
    21/032/199/670
  • گیج‌گاه
    13/362/836/500
  • جوجه تیغی
    5/953/740/000
  • هولیا
    5/182/415/250
  • عامه پسند
    4/376/171/000
  • حدود 8 صبح
    3/596/785/000
  • جنگل پرتقال
    2/176/332/500
  • سرهنگ ثریا
    1/454/528/000
  • اخت الرضا
    1/277/888/500
  • آهو
    219/112/500
  • چرا گریه نمیکنی ؟
    112/627/500