به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، در این نشست آریا طاهری در خصوص فصل دوم برنامه سرنخ گفت: در این فصل در خصوص فضای حاکم بر مسابقه تغییرات زیادی نسبت به فصل قبل داشتم. یکی از ویژگیهای مسابقه «سرنخ» این است که بر خلاف بسیاری از برنامههایی که به تولید میرسند کپی نبوده و دارای ایده جدیدی است. ایده شکل گیری این مسابقه، در شبکه نسیم اتفاق افتاد و پس از آن وارد گفت و گو با موسسه ناجی هنر و معاونت هنری فراجا شدیم. پیش از این مسابقه، ماهیت برنامههای پلیسی به گونهای بود که بیش از هر چیز به بخش نظامی پلیس توجه میشد. در حالی که بخش زیادی از تلاشهای پلیس، مربوط به بخش فیزیکال نبوده و بر اساس تخصصهای دیگری است. ما تلاش کردیم وارد بخشی از این حرفه شویم که تا به حال دیده نشده است.
طاهری درباره دشواریهای پیش رو در تولید این برنامه گفت: کار سختی در پیش داشتیم چراکه ایده این مسابقه، طرحی نو و تازه داشت. در فصل اول، با حداقل حساسیتها پیش رفتیم و با مشکلی رو به رو نشدبم. با اقدامات کارشناسی و دریافت نظرات مخاطبان و صاحب نظران، بخش های متعددی را به این مسابقه اضافه کردیم. فصل اول، بازجویی محور بود و شرکت کنندگان اطلاعاتب را از پیش داشتند. در فصل دوم، صفر تا صد پرونده جنایی باید در قالب یک پرونده مشخص حل شود و به جواب برسد. استقبال بینندهها از «سرنخ» باعث شد تا تعداد قسمتهای این مسابقه از سی به پنجاه اپیزود افزایش یابد.
طاهری افزود: در فصل اول به عنوان تهیه کننده و کارگردان حضور داشتم و در فصل دوم، تهیه کننده و مجری این مسابقه هستم.
در ادامه مهدی کتیراچی کارگردان «سرنخ» گفت: در بخش مستند این مسابقه تلاش شده است تا اطلاعاتی از مقتول به بیننده منتقل شود. در فصل اول روند برنامه اینگونه نبود. همچنین در سری تازه بخش نمایشی به «سرنخ» اضافه شده است. شبکه نسیم به سرگرمی سازی معروف است اما بسیاری از این پروندهها خشن و تلخ هستند و ما تلاش کردیم بار تلخی پروندهها را به شیوههای مختلف سرگرمی سازی، کمتر کنیم. کاراگاه یا همان مجری برنامه، در بخش نمایشی حضور دارد و برای حل پرونده تلاش میکند. قصد داشتیم در تولید این برنامه روندی تعاملی را در پیش بگیریم و به همین دلیل در هر برنامه، درباره سرنخها و قاتل از بیننده سوال میشود.
طاهری درباره پذیرش اجزای این مسابقه در فصل دوم این برنامه گفت: هنگام تولید فصل اول، من مشغول طراحی این مسابقه بودم و بر اجرای درست و استاندارد مسابقه تاکید داشتم و فرصتی برای مسئولیتهای بیشتر در اختیارم نبود. درباره تغییر مجری در فصل دوم، با توجه به اینکه بخشهای مختلف برنامه تغییر کرده است، جمع بندی شبکه این بود که مجری تغییر کند. بعد از مسابقه «هوش برتر» هیچ اجرای دیگری نداشتم.
آریا طاهری اضافه کرد: ما برای پنجاه قسمت از این مسابقه، صد روز فیلمبرداری خواهیم داشت. در فصل اول، ابتدای برنامه با استفاده از نریشن و گرافیک، ماهیت پرونده به مخاطب معرفی میشد تا او بتواند درباره سرنخها اطلاعاتی کسب کند. اما در فصل تازه، برای پرونده و افراد درگیر آن هویت قائل شدیم و بخش مستند به مسابقه اضافه شد. اطلاعات مربوط به سرنخ در این فصل در قالب بخش نمایشی به کارآگاه داده شده و مخاطب نیز از آن آگاه میشود. سپس دو دستیار کارآگاه که شرکت کنندههای مسابقه هستند با موضوع حل پروندهها رو به رو میشوند. مسابقه نسبت به فصل پیش برای شرکت کنندهها دشوارتر شده است.
سرهنگ مهدی یارندی درباره اینکه مسابقه «سرنخ» تا چه اندازه میتواند باعث فرهنگ سازی در میان عموم مردم شود گفت: موسسه ناجی هنر نهادی حمایتی است و مجوزهای مختلفی چون نظم امنیت بعد از کارشناسی فیلمنامه به گروهها داده میشود و برمبنای آن و در شهرهای مختلف، همکاران ما موظف به همکاری با آنان هستند. اگر گروهها نیاز به تجهیزات مربوط به پلیس داشته باشند قسمتی در این مجموعه فعال شده که گروهها با قیمت مناسب به تجهیزات مربوط به پلیس دسترسی خواهند داشت. همچنین کارشناسان مختلف پلیس در بخشهای مختلف، از ابتدا تا انتها سر صحنه فیلمبرداری حضور دارد و بر روند کارشناسی قصهها نظارت میکند. هم اکنون سریال «هشت پا» با حمایتهای ناجی هنر در حال تولید است که اواخر دی ماه فیلم برداری آن تمام میشود. در این مجموعه به عنوان سرمایه گذار حاضر بودیم و با مشارکت رسانه ملی این مجموعه را برای تلویزیون تولید میکنیم.
آریا طاهری درباره تفاوت «سرنخ» با آثار دیگری همچون «آقای قاضی» که در آنها به پروندههای قضایی پرداخته میشود گفت: «سرنخ» بر خلاف آن مجموعه، ماهیتی نمایشی نداشته و دیالوگی نوشته نمیشود. بلکه سرنخ و اطلاعات در اختیار تماشاگر قرار میگیرد و شرکت کنندهها به بازجویی با متهمین میپردازد. بخشی از برنامه بر اساس بداهه است و اینگونه خاصیت مسابقه حفظ میشود. در پوشش سرگرمی سازی در شبکه نسیم تلاش میکنیم پلیس را غالب بر جریان جاری نشان دهیم. همچنین ز پروندههای سخت و پیچیده استفاده در «سرنخ» استفاده شده که تاکنون در اداره پلیس حل شدهاند. روند طراحی این مسابقه به این صورت است که چند پرونده واقعی را با هم ترکیب میکنیم و از آن چیزی میسازیم که چندین سر نخ داشته باشد تا قابلیت سرگرمی سازی مسابقه بیشتر شود.
او خاطر نشان کرد: در «سرنخ» پلیس به عنوان حامی مردم نشان داده میشود که برای آرامش و امنیت تلاش میکند. پروندههایی وجود دارد مربوط به قتل هستند و طبق آمار غیر رسمی، بعد از سرنخ توانستیم تا حدی در کاهش آمار تاثیر گذار باشیم و امیدواریم با افزایش قسمتهای این مسابقه، اثرگذاری بیشتری بر مخاطبان داشته باشیم.
سرهنگ یارندی نیز ابراز داشت: بخش آموزش همگانی برای مردم و ارتقای اعتماد مردم به پلیس در این مجموعه هدف گذاری شده است. مردم به پلیس به دلیل اقدامات سریع اعتماد دارند. نمونهای از این اقدامات، پرونده مرحوم داریوش مهرجویی است که در حداقل زمان ممکن، متهمان شناسایی شدند. تلاش داریم کار مطالعاتی انجام دهیم تا از مجرای آن بتوانیم موضوع سرقت از بانک ملی را تولید کنیم. درباره پرونده مرحوم مهرجویی، گاهی با لباس شخصی در میان مردم تردد میکردم و با ارائه سرنخهای موجود نظر مردم را جویا میشدم و اکثر آنها به توانمندی پلیس در دستگیری متهمان اذعان داشتند.
آریا طاهری با بیان اینکه در این مسابقه بخشهایی از تخصص پلیس آگاهی در قالب آیتم نمایشی ارائه میشود، افزود: ترفندهایی که نشان میدهیم برای مخاطب عام جذابیت دارد اما پلیس بسیار حرفهایتر عمل کرده و از ترفندهای پیشرفتهتری استفاده میکند. در فصل قبل صد و پنجاه بازیگر تئاتر حضور داشتند. علاقهای ندارم با افرادی همکاری کنم که تنها به دلیل شهرت از آنتن تلویزیون استفاده میکنند.
مهدی کتیراچی کارگردان «سرنخ» درباره سایر ویژگیهای این مسابقه در راستای مسئولیت فرهنگسازی گفت: بخشی از مسابقه به سختیهای حل یک پرونده اختصاص دارد و بخش دیگر درباره آگاهی و اطلاعات بخشی به مردم، برای جلوگیری از اتفاقهای مشابه طراحی شده است که از این طریق به دنبال فرهنگ سازی هستیم. برای مثال نزاعی ساده میتواند به قتل منجر شود. وظیفه نیروی انتظامی و رسانه، اطلاعرسانیهای این چنینی است.
مدیرعامل موسسه ناجی هنر در بخش پایانی صحبتهای خود گفت: در قالب فیلم و سریال و برنامههای مختلفی که ناجی هنر در آنها حضور دارد، مسئله آموزش همگانی را در نظر داریم. همچنین با ساترا و نهادهای مختلف جلسات متعددی داشتیم و در گفتوگوهای مختلف با یکدیگر، به هماهنگی مطلوبی رسیدیم.
فصل دوم مسابقه «سرنخ» در پنجاه قسمت ۵۰ دقیقهای در حال تولید است و به زودی روی آنتن شبکه «نسیم» خواهد رفت.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است