مدیر مارول سرانجام به اظهارات اسکورسیزی پاسخ داد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۰

مدیر مارول سرانجام به اظهارات اسکورسیزی پاسخ داد

کوین فایگی، معمار دنیای سینمایی مارول سرانجام برای نخستین بار به حملات تند مارتین اسکورسیزی علیه فیلم‌های ابرقهرمانی پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از هالیوودریپورتر، در اوایل ماه اکتبر امسال مارتین اسکورسیزی کارگردان نام‌دار سینما با اظهار نظر خود راجع به فیلم‎های کمپانی مارول و دنیای ابرقهرمانان، طوفانی از بحث و گفتگو را میان مخاطبان سینما و علاقه‌مندان این گونه از آثار برانگیخت.

اسکورسیزی بار نخست در حمله‌ای تند به دنیای ابرقهرمانان تاخت و گفت آثار مارول، در تعریف سینما نمی‌گنجند و در بهترین حالت در رده «پارک‌های تفریحی موضوعی» جای می‌گیرند. او کمی بعدتر بر شدت حمله خود افزود و اینطور ادامه داد که این محصولات در حال پروراندن گروهی از مخاطبان است که فکر می‌کنند سینما فقط شامل این گونه آثار است، در حالی که این آثار آن سینمای انسانی نیستند که سعی دارد تجارب احساسی و روانی خود را به دیگر ابنای بشر منتقل کند.

این اظهارات سر و صدای زیادی میان سینماگران برانگیخت و افراد صاحب نامی در حمایت یا مخالفت با این سخنان صف آرایی کردند.

حال کوین فایگی، مدیر ارشد مارول و معمار دنیای سینمایی مارول در گفتگو با پادکست یکی از مقاله‌نویسان هالیوودریپورتر، برای اولین بار به طور عمومی به این سخنان اسکورسیزی واکنش داده است.

فایگی در این گفتگو در پاسخ به این پرسش که آیا فیلم‌های ابرقهرمانی برای سینما منفی هستند، گفت: من فکر می‌کنم این موضوع نادرست و مایه تاسف است. من فکر می‌کنم خودم و تمام کسانی که روی این فیلم‌ها کار کرده‌اند، عاشق سینما، عاشق فیلم دیدن و عاشق رفتن به سالن‌های نمایش و تجربه یک احساس جمعی در فضایی مملو از جمعیت هستیم.

استودیو مارول از سال ۲۰۰۸ و اکران «مرد آهنی»، چنان تغییری در چشم‌انداز صنعت سینما به وجود آورده که صدای هشدار منتقدان مبنی بر کوچک شدن فضا برای فیلم‌های غیر دنباله‌دار و غیرزنجیره‌ای را بلند کرده است. هم‌اکنون ۴ فیلم از ۱۰ فیلم پرفروش تاریخ سینما از همین دست آثار هستند و ماه جولای گذشته «انتقام‌جویان: پایان بازی» با پشت سر گذاشتن «آواتار» جیمز کامرون به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما بدل شد.

در تقابل با استقبال مخاطبان از این گونه آثار، مارتین اسکورسیزی عقیده دارد این فیلم‌ها چیزی در چنته ندارند و رمز و راز و یا یک احساس قوی در این فیلم‌ها به خطر نمی‌افتد. اسکورسیزی در مقاله خود در تایمز که برای شفاف‌سازی مواضعش نوشته، گفته است: در این گونه آثار هیچ ریسکی وجود ندارد و آن‌ها فقط برای ارضای محدوده مشخصی از نیازها ساخته شده‌اند.

اما کوین فایگی عقیده دارد استودیوی مارول به دنبال ساخت آثار گوناگونی است و به عنوان مثال «مرد مورچه‌ای»(۲۰۱۵) را در ژانر فیلم‌های سرقتی و «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان» را به سبک یک تریلر سیاسی هدایت کرده است.

فایگی در پاسخ به اظهارات اسکورسیزی مثال‌های بیشتری را راجع به بحث ریسک عنوان کرد. او گفت: ما از سال ۲۰۱۳ فیلم‌های «مرد آهنی» را ادامه ندادیم و به جایش در «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی»، رابرت داونی جونیور را در مقابل کاپیتان آمریکا قرار دادیم.

او ادامه داد: ما «جنگ داخلی» را ساختیم و ۲ کاراکتر بسیار محبوب خود را در یک جدال عقیدتی و فیزیکی خیلی جدی قرار دادیم. ما نیمی از شخصیت‌های خود را در پایان «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» کشتیم. من فکر می‌کنم این موضوع امری مفرح برای ما است که موفقیت خود در یک عرصه را گرفته و روی آن در کارزاری دیگر ریسک کنیم.

مدیر مارول در بخش دیگر از گفتگوی خود گفت: هر کسی تعریف خودش را از سینما دارد. هر کسی تعریف خودش را از هنر دارد و هر کسی تعریف خودش را از مفهوم ریسک دارد. برخی فکر می‌کنند این آثار سینما نیستند. هر کسی حق دارد بر نظر خودش صحه بگذارد و خود را محق بداند که آن را تکرار کند. هر کسی حق دارد راجع به نظرش نامه سرگشاده بنویسد  و من مشتاقم بدانم در ادامه چه اتفاقی خواهد افتاد، فقط موضوعی که وجود دارد این است که ما در این میان به ساختن فیلم‌های خود ادامه خواهیم داد.

اشکان مزیدی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است