ضرورت تلاش مضاعف برای جبران گذشته | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۲ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۱
رئیس مرکز طرح، برنامه و بودجه رسانه ملی در بازدید از ساترا:

ضرورت تلاش مضاعف برای جبران گذشته

رئیس مرکز طرح، برنامه و بودجه رسانه ملی و مدیران ارشد این مرکز با حضور در نمایشگاه دائمی ساترا در جریان اقدامات این مجموعه قرار گرفتند.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا)، شاهید مظفری رئیس مرکز طرح، برنامه و بودجه رسانه ملی و تنی چند از مدیران این مرکز از نمایشگاه دائمی ساترا بازدید کردند. مظفری در این بازدید با اشاره به سابقه بحث تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر در کشور گفت: حدود ۹ سال پیش بحث صوت و تصویر فراگیر با تدبیر رهبر معظم انقلاب تعیین تکلیف شد و وظیفه تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر بر اساس اسناد بالادستی بر عهده سازمان صدا و سیما قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر بخش بزرگی از زیست‌بوم و جامعه با وظایف ساترا آشنا شده‌اند، افزود: واقعا احساس افسوس می‌کنم که یک فاصله زمانی از زمان صدور حکم رهبر معظم انقلاب در سال ۹۴ برای تنظیم‌گری صدا و سیما در حوزه صوت و تصویر فراگیر شاهد هستیم تا همین اخیراً که این حکم جدی گرفته شده یعنی یک زمانی نزدیک به ۷ یا ۸ سال را از دست دادیم و این عقب افتادگی در ابعاد مختلف باید جبران شود.

این مدیر ارشد رسانه‌ ملی در تبیین جایگاه مهم ساترا در ساختار رسانه‌ای کشور تاکید کرد: آینده رسانه‌ای کشور در گرو عملکرد مناسب ساترا است یعنی اگر ما بخواهیم رسانه آینده را پیش‌بینی و تحلیل و تدبیر کنیم، برای اینکه شاهد یک فضای مجازی سالم، مفید و امن در حوزه صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی برای مردم باشیم، باید سازمانی مانند ساترا در دل صدا و سیما متولد می‌شد و حتما صدا و سیما نقش تنظیم‌گری خود را باید با تقویت ساترا جدی بگیرد. منظور من البته از تولد یک تاسیس ساختاری نیست. چون من احساس می‌کنم هنوز ساترا نیاز به تقویت بیشتر دارد تا بتواند نقش مهم خود را به سرانجام برسد و البته دلیل برخی نقصان‌ها، درک نکردن برخی اجزای حاکمیت از اهمیت و ضرورت نقش مهم ساترا است.

وی در خصوص ضرورت ارتقای این درک تاکید کرد: ما یک زمانی دغدغه‌ داشتیم که با ظهور رسانه‌های نوین یک انفجاری در ارتباطات شکل گرفته که مفاهیم ارتباطات را به هم ریخته است و می‌گفتیم که صدای این انفجار را مسئولان ارشد کشور هم هنوز نشنیدند و فقط خود مقام معظم رهبری این صدا را بهتر از هر فردی در کشور شنیده‌اند ولی یکسری لایه‌ها حواس‌شان به این موضوع نیست. الان به نظر می‌رسد برخی دیگر از افراد موثر در حاکمیت این صدا را شنیده‌اند و جدی گرفته‌اند که منجر شد به ایجاد سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی یا همان ساترا اما با توجه به حکمی که از جانب مقام معظم رهبری برای مأموریت صدا و سیما برای تنظیمگری صادر شده است باید همه مراقب باشند که این مساله جدی گرفته شود و ساترا را به عنوان زیر مجموعه تخصصی صدا و سیما در حوزه تنظیمگری تقویت کنند تا بتواند ماموریت‌های خود را به شکل مطلوب به انجام برساند.

شاهید مظفری در تبیین اولویت‌های اصلی ساترا افزود: ما یک مسئله‌ای داریم که ساترا یک سازمان استراتژیک است و سازمان استراتژیک مهمترین مسئله‌اش درک اولویت‌ها است. ما قطعا همه کارها را با امکانات و فرصت محدود نمی‌توانیم انجام بدهیم. اگر استراتژیک فکر کنیم باید بگردیم دنبال کارهایی که با ماموریت سازمان بیشترین سازگاری را دارد و از لحاظ راهبردی در برآیند شرایط بیشترین میزان جذب فرصت را می‌تواند برای ما داشته باشد. اگر با این نگاه جلو برویم به نظر من ساترا چند اولویت استراتژیک و کلیدی پیدا می‌کند که باید تمرکزش روی آن باشد. در وضعیت جهان کنونی رسانه با این اوصاف اولویت نخست ساترا آن است که کمترین میزان تصدی را داشته باشد زیرا هر چقدر به دنبال این باشد که تصدی‌گری را بیشتر کند از اصل ماهیت تنظیم‌گری خود عقب می‌افتد.

رئیس مرکز طرح، برنامه و بودجه صدا و سیما در این زمینه اظهار داشت: تنظیم‌گر خبره، هنرش این است که بتواند بدون دخالت رسمی و آشکار، استانداردسازی کند. این مساله با آن که منفعلانه منتظر باشیم یک اتفاق بدی بیفتد و بعد ما وارد شویم و جنبه سلبی خودمان را نشان دهیم، فرق دارد. تنظیم‌گری منفعلانه فقط دروازه بانی می‌کند و همیشه از جریانات رسانه‌ای چند گام عقب است. ما در سند تحول صدا و سیما پیش‌بینی کردیم به دنبال تقویت حضور مردم در بسترهای جدید باشیم و این حضور را ما ایجاد کنیم. اگر ما این حضور را ایجاد کنیم، می‌توانیم مدیریتش کنیم.

راهبریش کنیم، تنظیم‌گری ما هم به رسمیت شناخته می‌شود اما اگر ما ظرفیت‌سازی نکنیم، باید به دنبال این باشیم که کجا ما باید فیلتر کنیم، کجاها باید واکنشی عمل کنیم که در این صورت ما منفعل خواهیم شد نه فعال.

وی در پایان گفت: در فضای رسانه‌ای امروز نه تنها به کسانی که برخورد فعال کنند، نیاز داریم بلکه به افرادی نیازمندیم که طراحی سناریو می‌کنند. یعنی ۵ سال دیگر را ببینند. البته در این مسیر احتیاج به هم‌افزایی رسانه ملی و ساترا به‌ویژه در حوزه‌های تبیینی و اطلاع‌رسانی است که به نظرم الان کمتر از ۲۰ درصد ظرفیت تبیینی و اطلاع‌رسانی صدا و سیما برای کمک به ساترا فعال شده است و حتما در سال جاری در مرکز طرح، برنامه و بودجه سازمان صدا و سیما موضوع هم‌افزایی رسانه ملی و ساترا را در اولویت قرار خواهیم داد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۷/۳۴۱/۲۱۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • زودپز
    ۱۱۷/۳۳۸/۵۰۳/۵۰۰
  • پول و پارتی
    ۸۹/۵۳۶/۲۱۹/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۳۵/۰۲۲/۳۱۶/۵۰۰
  • قیف
    ۲۶/۲۷۷/۸۱۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۳/۸۶۹/۵۵۱/۱۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۳۲/۰۲۶/۰۰۰
  • صبحانه‌با‌زرافه‌ها
    ۱۲/۶۴۹/۹۲۴/۰۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    ۱۱/۴۰۱/۰۰۷/۵۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۰/۷۷۱/۸۶۳/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۵۳۲/۴۴۳/۵۰۰
  • آغوش باز
    ۲/۵۲۲/۲۱۵/۰۰۰
  • استاد
    ۶۰۲/۸۶۰/۰۰۰
  • باغ کیانوش
    ۵۹۰/۰۳۷/۵۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۲۳۵/۹۷۷/۰۰۰
  • شبگرد
    ۲۲/۵۸۰/۰۰۰