نمایش ویدیوآرت در «حیاط»/ کلکتورهایی که ویدیوآرت آرشیو می‌کنند | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۴
مدیر گالری ای جی به صبا گفت:

نمایش ویدیوآرت در «حیاط»/ کلکتورهایی که ویدیوآرت آرشیو می‌کنند

مدیر گالری «ای جی» از اجرای پروژه «حیاط» و نمایش آثار ویدیوآرت در حیاط فضاهای فرهنگی و هنری تهران و چند شهر کشور خبر داد.
سیمین‌دخت دهقانی مدیر گالری «ای جی» در گفتگو با خبرنگار صبا درباره برنامه های این گالری در آینده نزدیک گفت: ما با ۱۲ هنرمند ثابت کار می کنیم و هرازگاهی یک هنرمند مهمان از خارج ایران داریم که اکنون شرایط حضور این هنرمندان خارجی سخت تر شده و پروسه کار ما را طولانی تر کرده است.
وی افزود: امسال فراخوانی برای کشف استعدادهای عکاسی منتشر کردیم که بیش از ۲ هزار نفر شرکت کردند و از میان آنها ۲۷ نفر انتخاب شدند که قرار است در طول هشت هفته، هشت نمایشگاه یک هفته ای برگزار کنیم و  از این بابت خوشحالم.
دهقانی همچنین درباره امکان اضافه شدن تعداد هنرمندان گالری هم گفت: این استعدادها هیچ کدام به طور دائم با گالری ما کار نمی کنند ولی شاید از بین این استعدادهای جوان، یکی، دو نفر به عنوان هنرمند جدید به گالری «ای جی» اضافه شوند.
گالری «ای جی» که روی همه هنرهایی که بنیاد آن تصویر است تمرکز دارد، درباره آثار ویدیوآرت و شرایط فروش این آثار بیان کرد: ما به فروش آثار ویدیوآرت هم فکر می کنیم. کم خریدار بودن آثار ویدیوآرت فقط در ایران صادق است ولی چون در خارج از کشور اینگونه نیست سال گذشته در یک فستیوال با اثری از پریسا امین اللهی شرکت کردیم و امسال هم با اثری از پیمان هوشمندزاده شرکت می کنیم. بازار ویدیو در خارج از ایران بسیار بازار فعال، زنده و جدیدی است اما در ایران هنوز این بازار راه نیفتاده است.
این گالری دار همچنین تصریح کرد: همچنان در ایران ذهنیت برخی افراد نسبت به اثر هنری، چیزی است که روی دیوار منزل یا در چیدمان مبلمان منزل قابل استفاده باشد اما در خارج از ایران کلکتورهایی هستند که آرشیو عظیمی از هنر ویدیو دارند و این ویدیوها مدیوم دیجیتالی است که آرشیو و عموماً به ارگان ها و نهادهایی مثل موزه ها و نمایشگاه های بزرگ قرض داده می شود و در چنین اماکنی نمایش داده می شود که ما امید داریم نظیر این اتفاق را در ایران شاهد باشیم.
دهقانی همچنین از برگزاری یک فستیوال هشت روزه خبر داد و گفت: در مردادماه یک فستیوال هشت روزه ویدیوآرت داریم که به نام «حیاط» برگزار می شود و این آثار شب ها در حیاط مراکز فرهنگی و هنری به نمایش گذاشته می شود.
وی افزود: قرار است که با چند مرکز و فضای هنری در تهران و شهرستان ها همکاری کنیم تا این آثار در کل این زمان یک هفته ای که فستیوال برگزار می شود در حیاط های مختلف فضاهای فرهنگی و هنری به نمایش درآید. این فستیوال هم اکنون در پروسه برنامه ریزی و اطلاع رسانی به وزارت ارشاد قرار دارد.
مدیر گالری «ای جی» در ادامه توضیح داد: این یک فستیوال برای نمایش آثاری است که کیوریت شده است و در گالری «ای  جی» این آثار با موضوع «دیالوگ» پخش می شود و قصد داریم با شیراز، اصفهان و اهواز همکاری کنیم و در طول این هشت روز در حیاط فضاهای فرهنگی و هنری این شهرها نیز شاهد پخش این ویدیوها باشیم.
دهقانی در پایان این فستیوال را یک اتفاق تازه دانست و گفت: نیاز است که کلکتورها، هنردوستان و مردم ایران بیشتر با ویدیوآرت آشنا شوند.
فاطمه حامدی خواه

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است