رابعه قربانی عشق ممنوعه می‌شود/ عاشقانه‎‌ای از دل تاریخ | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۴۷
کارگردان «رابعه، زخمه بر گیسوی نار» در گفتگو با صبا:

رابعه قربانی عشق ممنوعه می‌شود/ عاشقانه‎‌ای از دل تاریخ

نویسنده و کارگردان «رابعه، زخمه بر گیسوی نار» می گوید این نمیاش تراژیک درباره زندگی رابعه بلخ، شاعر قرن چهارم است ولی به دغدغه های جامعه امروز نیز نزدیک است.

احسان مالمیر نویسنده و کارگردان «رابعه، زخمه بر گیسوی نار» که از ۱۹ آبان در تالار محراب روی صحنه رفته است و اجرای آن تا ۱۲ آذر ادامه دارد در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا درباره مضمون این نمایش توضیح داد: رابعه بنت کعب شاعر قرن چهارم است که در زمان رودکی می زیسته است و این نمایش به داستان زندگی وی که در کتاب الهی نامه عطار به صورت شعر آمده است، می پردازد.

وی ادامه داد: من با اقتباس از این داستان نمایش «رابعه، زخمه بر گیسوی نار» را نوشتم که داستان عاشقانه رابعه است که به غلام خانوادگی خود علاقه مند می شود و از طریق ندیمه اش با معشوق ارتباط برقرار می کند و شعرهای زیادی می سراید.

این کارگردان با اشاره به ارتباط این نمایش با جامعه امروزی بیان کرد: تم داستان نمایش «رابعه، زخمه بر گیسوی نار» به قربانیان تاریخ اشاره دارد که تحت تاثیر تعصبات و عشق های ممنوعه قرار گرفته اند و به همین دلیل به دغدغه های جامعه امروز ما بسیار نزدیک است.

وی در پایان بیان کرد: نمایش «رابعه، زخمه بر گیسوی نار» یکی از دغدغه های من در جامعه امروز است که به صورت نمایش آن را به گوش مخاطب می رسانم. این نمایش روایت یک داستان عاشقانه است که در تمام ادوار وجود داشته و ادامه دارد.

در خلاصه نمایش آمده است: داستان رابعه، حکایت دلدادگی به عشقی است ممنوعه و به قیمت جان. شعری از دل برمی خیزد و بر دیوار تاریخ حک می‌شود. عشقی که یک تنه در برابر جبر دوران قیام می‌کند. همچون اساطیر یونان که در مقابل سرنوشت می ایستند و معنایی دوباره می‌بخشند به جهان…

در این نمایش بازیگرانی چون الهام غریب، بهار ذوالقدری، فربد غفاری، نازنین مریم کلانتری، حمیرا موسوی، مریم حاجی زاده، حسام الدین آریانفر، مجید مرادی، ارسلان نصیرآبادی، زهرا طاووسیان، محمد بخشی، هلیا عمرانی، الهام اکبری، سمیه رضایی راد، آبتین گورجه ای، شیوا شاد ایفای نقش می کنند.

شروع اجرای نمایش ساعت ١٩:٣٠ در سالن اصلی مجموعه تئاتر محراب است.

نسترن معصوم پور

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است