دعوت جشنواره تلویزیونی مستند به تماشای مستندهای شاخص/ روایتی از زندگی بانوی دوبلور در «سرانجام رفعت» | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۶
ابوالفضل توکلی در گفت‌وگو با صبا:

دعوت جشنواره تلویزیونی مستند به تماشای مستندهای شاخص/ روایتی از زندگی بانوی دوبلور در «سرانجام رفعت»

ابوالفضل توکلی مستندساز گفت: جشنواره تلویزیونی مستند یک جور نقطه‌گذاری و تاکید بر دیدن مستندها است و بینندگان را دعوت می‌کند که به تماشای یکسری از مستندهای شاخص بنشینند.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، ابوالفضل توکلی کارگردان سینمای مستند، چند سالی است که تمرکز خود را بر روی ساخت مستندهای پرتره از پیشکسوتان صدا و دوبله قرار داده و کارهای متعددی با همین موضوع ساخته است. او امسال نیز با مستند «سرانجام رفعت» متقاضی حضور در هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند شده است.

توکلی با اشاره به سوژه این مستند جدید خود به صبا گفت: مستند «سرانجام رفعت» درباره شادروان سرکار خانم رفعت هاشم‌پور، همسر شادروان جلال مقامی از پیشکسوتان نامدار دوبله است. خود خانم هاشم‌پور نیز یکی از برترین دوبلورهای زن ایران بودند و کارهای بسیار ماندگاری از ایشان در حافظه شنیداری مردم ایران به جا مانده است. جالب است بدانید که استاد تهامی‌نژاد توصیف جالبی از خانم هاشم‌پور داشتند و می‌گفتند: «ایشان صدای دانا هستند.»

وی با اشاره به روند تولید این مستند گفت: این مستند در سال ۱۴۰۲ ساخته شد و تولید بسیار سختی داشت. به این دلیل که خانم هاشم‌پور در زمانی که در قید حیات بودند، بنابر دلایلی از دوبله کناره‌گیری کرده بودند و در گوشه خلوتی زندگی می‌کردند. به همین دلیل تمایل چندانی به ساخت مستند نداشتند و در سال‌های پایانی عمرشان نیز افراد بسیار کمی ایشان را ملاقات کرده بودند. پس از فوت ایشان، با همراهی و پیگیری‌های برادرزاده ایشان، آقای پیام هاشم‌پور و همچنین سرکار خانم شراره حضرتی، موفق به ساخت این فیلم شدیم.

این مستندساز با اشاره به استقبال مخاطبان از مستندهای پیشکسوتان صدا و دوبله گفت: همانطور که می‌دانید هنر دوبله از جذابیت‌های بسیار زیادی برای مردم برخوردار است و پرداختن به زندگی هنرمندان این عرصه نیز توجهات را به خود جلب می‌کند. برهمین اساس، این مستندها بینندگان زیادی دارد و بسیاری از مخاطبان پیگیر ساخت فیلم‌های بعدی از دیگر پیشکسوتان هستند و حتی پیشنهاداتی را ارائه می‌کنند. از سویی دیگر، این مستندها به نوعی تاریخ‌نگاری به شمار می‌روند و تاریخ دوبله ایران را به صورت تصویری ثبت و ضبط می‌کنند.

وی درباره اهمیت پخش مستند از تلویزیون گفت: در همه جای دنیا، خاستگاه اصلی مستندها تلویزیون هستند و این رسانه پایه‌گذار تولید و پخش بسیاری از مستندها است. در کشورمان نیز همیشه این روال برقرار بوده و بخش زیادی از مستندها در شبکه‌های مختلف تلویزیون تولید می‌شده‌اند. البته این انتظار نیز از رسانه ملی می‌رود که حمایت مالی قوی‌تری از مستندسازان و دست اندرکاران این عرصه داشته باشد. ساخت مستند سختی‌های زیادی دارد که بدون حمایت مالی، روند تولید را پیچیده‌تر می‌کند.

او درباره جشنواره تلویزیونی مستند گفت: جشنواره تلویزیونی مستند یک جور نقطه‌گذاری و تاکید بر دیدن مستندها است و بینندگان را دعوت می‌کند که به تماشای یکسری از مستندهای شاخص بنشینند. البته این انتظار از جشنواره می‌رود که ارتباط بیشتری را بین مستندسازان برقرار کند. به نظرم اگر شکل ساختاری جشنواره به سمت و سویی برود که خود مستندسازان نیز در تبادل فکر و اندیشه‌شان با یکدیگر در گفتگو باشند، حتما اثرات بهتری به وجود می‌آید.

توکلی در پایان گفت: یکی از نکات مهم جشنواره تلویزیونی این است که سینمای مستند را از تهران خارج کرده و به شهرستان‌های دیگر می‌برد. در این جشنواره، تنوع تولید و ساختاری و نگاه دید مستندسازان در شهرهای مختلف به نمایش درمی‌آید و جشنی برای همه مستندسازان از اقصی نقاط کشور است.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    239/956/417/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    ۸۵/۱۲۲/۴۴۴/۲۰۰
  • پول و پارتی
    81/460/252/000
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    22/148/523/000
  • مفت‌بر
    15/992/917/500
  • یادگار جنوب
    12/337/369/550
  • ملاقات با جادوگر
    11/150/975/000
  • قلب رقه
    8/882/882/500
  • شهر گربه‌ها
    7/162/207/500
  • شه‌سوار
    6/663/664/000
  • ببعی قهرمان
    5/470/898/000
  • آغوش باز
    1/697/575/000
  • کارزار
    223/835/000
  • زودپز
    پیش‌فروش 150/365/000
  • لختگی
    80/180/000
  • نفرین آرتا
    14/180/000