امین قدمی: راوی زندگی خودم هستم/ جشنواره را به نقاط مختلف شهر ببریم | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۲۷
جشنواره سینماحقیقت در آینه صبا-5

امین قدمی: راوی زندگی خودم هستم/ جشنواره را به نقاط مختلف شهر ببریم

امین قدمی کارگردان مستند «روزگار یک چهل ساله» درباره مضمون این فیلم توضیح داد.

امین قدمی کارگردان مستند «روزگار یک چهل ساله» که در بخش مستندهای بلند سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی سینماحقیقت حضور دارد در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره موضوع این فیلم توضیح داد: موضوع کلی درباره فساد اقتصادی است و این فیلم به شکل یک هشدار نشان می‌دهد که اگر فکری به حال درمان این وضعیت که همه مردم جامعه درگیر آن هستند نشود هیچ بعید نیست که به زودی شاهد یک فروپاشی اجتماعی و نظام سیاسی باشیم.

وی افزود: رانت، قاچاق، رشوه و… مقدمات فساد گسترده اقتصادی هستند و این اتفاق باعث ترویج ناامیدی میان افراد یک جامعه می‌شود و مردم فکر می‌کنند قادر به دستیابی به حقوق خود نیستند و خود را با افرادی مقایسه می‌کنند که شریان های اصلی اقتصادی را در دست دارند و وقتی به تمام تلاش و دستیابی خود نگاه می‌کنند در نهایت باز هم این احساس را دارند که به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌اند و این حس منفی انباشته شده در یک جایی منجر به فروپاشی اجتماعی می‌شود.

این فیلمساز جوان تاکید کرد: این مستند را با این هشدار شروع می‌کنیم و سپس دیدگاه های افراد مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

وی افزود: موضوع این فیلم روایت شخصی من از زندگی‌ام است که مردی چهل ساله هستم. این فیلم روایتگر فردی است که همه تلاش خود را انجام می‌دهد تا زندگی خود را به یک ثباتی برساند ولی درنهایت این فرد چهل ساله به نتیجه‌ای نمی‌رسد و به اختلاس های میلیاردی و روابط ناسالم اقتصادی که قشری از جامعه را به جایگاه های مهمی می‌رساند نگاه می‌کند و زندگی خود را با این افراد مقایسه می‌کند و این ناکامی شاید او را به مرحله افسردگی نیز برساند.

قدمی درباره مشکلات ساخت این مستند عنوان کرد: برای رسیدن به ساز و کارهای فساد اقتصادی در یک پرونده نیاز به دسترسی کامل به جزییات آن پرونده است ولی در این راه با ما همکاری نشد و نامه نگاری های ما به مجمع تشخیص مصلحت نظام و دادسرای پولی و مالی برای اینکه پرونده‌ای در اختیار ما قرار دهند به جایی نرسید.

این کارگردان در بخش دیگری از صحبت های خود درباره جشنواره «سینماحقیقت» و انتظار خود از این رویداد بیان کرد: جشنواره «سینماحقیقت» اتفاق بسیار مثبتی برای سینمای مستند محسوب می‌شود و از کیفیت بالایی نیز برخوردار است اما کاش امکان این وجود داشت که عموم مردم به تماشای این فیلم‌ها بنشینند زیرا فیلم‌هایی که در این جشنواره نمایش داده می‌شوند فیلم‌هایی مستقل هستند که یا در تلویزیون فرصتی برای نمایش به آن‌ها داده نمی‌شود و یا درنهایت دچار سانسور شده و بعد به صورت عمومی منتشر می‌شوند.

بیشتر بخوانید

فرزاد خوشدست: جوکرهای واقعی به «سینماحقیقت» می‌آیند/ لزوم راه‌اندازی مدرسه سایکودرام

کتایون جهانگیری: آسیب‌های جدی در حیات وحش وجود دارد/ ادامه تولید «پناهِ جان»

الناز دیبافر: «قیچی» از قصور پزشکی می‌گوید/ «سینماحقیقت» تنها راه رساندن صدایم بود

پناه‌برخدا رضایی: داوری علمی‌تر شود/ زن و مردی که برای هم دست و چشم شدند

وی ادامه داد: جشنواره «سینماحقیقت» در حال حاضر از مخاطبان تخصصی برخوردار است و اگر این امکان وجود داشت افراد بیشتری برای تماشای فیلم‌ها به جشنواره بیایند و در نقاط مختلف شهر این جشنواره برگزار شود و نه فقط به شکل متمرکز در پردیس سینمایی چارسو و یا حتی در دانشگاه ها برای تماشای دانشجویان بلیت هایی در نظر گرفته می شد، این رویداد خیلی بهتر دیده می شد.

این مستندساز در پایان درباره کارهای آینده خود نیز عنوان کرد: فیلم «دز هنوز از شهر من رد می‌شود» و مستند «پرتره» که هر دو در مرحله تدوین هستند از کارهای جدیدم هستند.

عوامل مستند «روزگار یک چهل ساله» عبارتند از کارگردان: امین قدمی، تصویربرداران: عادل معمارنیا، عرفان نوایی، امیر زبهیده، مدیر تولید:امین علی‌نیا، صدابردار:محمدامین عابدی، تدوینگر:امین قدمی، نریشن: مجتبی ذوقی، صداگذار: احسان افشاریان، دستیار تصویربردار: هاتف همایی، تنظیم رنگ و نور:  محمدحسن شاه‌قلی، طراح گرافیک: حمیدرضا بیدقی، تهیه کننده: وحید چاووش، محصول مرکز مستند سوره ۱۳۹۷٫

فاطمه شوقی

انتهای پیام/


 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است