رویدادهای تجسمی به توسعه فرهنگی می‌انجامد/ فرهنگسازی نکته مغفول‌مانده | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۱۲
مدیر گالری هما در گفتگو با صبا:

رویدادهای تجسمی به توسعه فرهنگی می‌انجامد/ فرهنگسازی نکته مغفول‌مانده

مدیر گالری هما برگزاری رویدادهای هنری را در راستای توسعه فرهنگی و فرهنگسازی را نکته مغفول مانده در این زمینه دانست.

شهروز نظری مدیر گالری هما در گفتگو با خبرنگار صبا درباره  اهمیت برگزاری رویدادهای نظیر «تیرآرت» و «حراج تهران» در شرایط اقتصادی کنونی بیان کرد: اگر با نگاهی جهانشمول نگاه کنیم، هر اتفاق و رویدادی که در زمینه هنرهای تجسمی کشور برگزار شود به توسعه فرهنگی ایران کمک می کند. حراج تهران در جهت فرهنگسازی حرکت می کند و به دلیل ویژگی خاص حراج که در برابر حاضران چکش زده می شود به سرمایه گذاری در هنر تعین بخشیده است، کاری که از عهده آرتفرها و … خارج است.

نظری با تاکید بر این  که نکته مغفول مانده در ایران فرهنگسازی است، یادآور شد: همه رویدادها و نهادها مثل حراج تهران، آرتفرها (تیرآرت)، گالری ها، موزه هنرهای معاصر تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و … هر کدام به اندازه خود در توسعه فرهنگی ایران و فرهنگسازی سهم دارند و ای کاش ما به جای یک «حراج تهران» در کنار آن چند حراج دیگر هم داشتیم.

وی با اشاره به قیمت گذاری آثار هنری در «حراج تهران» بیان کرد: برخی ها نقاشی را فقط مقداری رنگ و یک بوم تصور می کنند در حالی که تابلوی نقاشی چند میلیاردی سهراب سپهری فقط رنگ و بوم نیست بلکه بخشی از هویت ملی ماست و اگر این آثار را به عنوان هویت ملی در نظر بگیریم، آن گاه این قیمت ها، رقم ناچیزی خواهد بود. این گونه آثار درست مثل یک وجب از خاک ایران ارزشمندند.

این گالری دار تصریح کرد: وقتی درباره آثار هنرمندانی چون سهراب سپهری، حسین زنده‌رودی و… حرف می زنیم گویی از اُبژه حرف می زنیم در حالی که اینها سوبژه هستند و موزه های داخلی ایران لازم است که با خرید این آثار مانع از خروج این آثار شوند. دولت باید به همان اندازه که برای یک اثر تاریخی دوره اشکانی ارزش قائل است و هزینه می کند، برای آثار هنری این گونه هنرمندان هم هزینه کند.

وی به برخی انتقادها نسبت به حراج تهران هم اشاره کرد و افزود: وقتی کل صنایع خلاق ایران کمتر از چهار دهم درصد درآمد ملی ایران را تشکیل می دهد، بنابراین ادعای پولشویی و نظایر آن درباره حراج تهران و دیگر رویدادهای هنری نمی تواند صادق باشد.

نظری همچنین گفت: اگر چیزی هویت ما را می سازد پس هر چقدر بابت آن هزینه شود، کم است. همان طور که اکنون کشورهای عربی این فهم را پیدا کرده اند و برای هنرشان هزینه می کنند. آثار هنرمندان ایرانی به لحاظ سطح کیفی بسیار بالاتر از آثار هنرمندان منطقه و کشورهای حاشیه خلیج فارس است اما از نظر قیمت آثار، نسبت به  بسیاری از هنرمندان این کشورها در سطح پایین تری قرار دارند.

وی افزود: این پایین بودن قیمت آثار هنرمندان ایرانی نسبت به قیمت آثار هنرمندان منطقه خاورمیانه به دلیل اختلاف قیمت دلار و ریال ایران اتفاق افتاده است و این مشکل، اقتصاد هنر ما را در بخش هنرهای تجسمی ضعیف می کند و در نهایت زمانی که اقتصاد هنر ما ضعیف باشد، ارزش های هویتی ما هم همراه آن در معرض نابودی قرار خواهد گرفت.

مدیر گالری هما با اشاره به ضرورت حمایت معنوی دولت از اقتصاد هنر بیان کرد: در دهه ۸۰ بحث بر سر این بود که ما یک حراج بین المللی را در اختیار داشته باشیم و این فرصت تاریخی از دست رفت، با دلایلی که فرهنگی و هنری نبود. اکنون ما در بخش اقتصاد هنرهای تجسمی، آخرین سنگرهای باقی مانده در زمینه اقتصاد مقاومتی هستیم که لازم است دولت و جامعه از  آن حمایت کند که این حمایت ها بیشتر معنوی است و نیازی به صرف هزینه های مادی وجود ندارد.

شهروز نظری در پایان سخنانش اظهار کرد: اقتصاد هنر ما در حال حاضر نوعی اقتصاد مقاومتی است بنابراین لازم است که در شرایط کنونی جامعه با رواداری نسبت به یکدیگر، با حسن نیت رفتار کنیم.

فاطمه حامدی خواه

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/285/101/000
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    21/913/998/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    3/035/327/000
  • مست عشق
    پیش‌فروش1/985/780/000