به گزارش صبا، حمیدرضا مدقق با بیان اینکه در بین اخبار سینمایی منتشر شده هم نمونههای نادرست و کذب وجود دارد و هم نمونههای درست با اطلاعات مناسب، اضافه کرد: اینکه مالک اثر و تهیه کننده انتظار انعکاس اخبار تبلیغی از رسانه داشته باشد، امری عادی است و نباید اشتباه تلقی شود.
او افزود: تهیه کننده روی یک اثر سرمایه گذاری کرده و به تبع تمایل دارد آن را تبلیغ کند اما این رسانهها هستند که تصمیم میگیرند این خبر تبلیغی را منتشر کنند یا در قبال آن هزینه دریافت کنند.
مجری تلویزیون وروزنامه نگار به خبرنگار صبا تاکید کرد: هر چند دیده میشود که برخی معاملات به واسطه همین درخواستهای تبلیغی شکل میگیرد اما اگر در چارچوب قانون و اخلاق رسانهای باشد، بیشک قابل بررسی است و نمونههای آن چه در کشور خودمان و چه سایر کشورها دیده میشود.
روابط عمومی نابلد تبلیغ منفی را دامن میزند
به گفته مدقق اصلی ترین مشکل در تبلیغ و معرفی آثار سینمایی نوع نگاه مالکان اثر به رسانه و نحوه بهرهگیری از مشاوران رسانهای و مدیران روابط عمومی است.
وی معتقد است اثری که روابط عمومی حرفهای دارد میداند که کدام رسانه را برای تبلیغ انتخاب کند، مخاطب خود را میشناسد، میداند چه زمانی و به چه شکلی تبلیغات را انجام دهد و حتی محتوای صحیح اطلاع رسانی و تبلیغی را میشناسد.
این استاد ارتباطات بیان داشت: هر کجا از مدیران روابط عمومی حرفهای استفاده شده هزینههای تبلیغی اثر سینمایی کاهش یافته است. زمان اکران فیلم، بیشتر مورد استقبال قرار گرفته و اخبار نادرست پیرامون آن کمتر بوده است.
مدقق افزود: در مقابل آثاری که در سکوت خبری تولید میشوند زیان میبینند. هرچند ممکن است برخی رسانهها ابزار خود را وسیله تصفیه حساب با یک اثر بدانند و اخلاق حرفهای را رعایت نکنند اما در عین حال خودداری از ارتباط گیری با رسانهها صرفاً به این دلیل نیست.
این منتقد سینما اضافه کرد: تعداد مشاوران رسانهای در کشور رو به افزایش است و از طرفی رسانههای معتبر نیز شناخته شده هستند اما برخی خالقان اثر سینمایی اعتقادی به رسانه ندارند و گمان میبرند دو سه خط خبر کفایت میکند. به همین دلیل رسانه را نادیده میگیرند.
مجری و کارشناس رسانه گفت: دیده شده در برخی مواقع با راه اندازی یک کانال در شبکههای اجتماعی تصور میکنند کار تبلیغی انجام دادهاند. در حالی که شبکههای اجتماعی رسانه نوین هستند و سازو کار و اقتضائات خاص خودشان را دارند.
به گفته مدقق اینطور نیست که صرفاً با چند خط خبر زیر یک ویدیو اطلاع رسانی کافی باشد. معمولاً حذف رسانهها و صرفاً توقف در شبکههای اجتماعی برای تبلیغ کارساز نیست.
مدقق، مدرس دانشگاه با تاکید به اینکه برخی خالقان آثار سینمایی برداشت اشتباهی از شبکههای اجتماعی دارند، اضافه کرد: نباید اینطور تصور کرد که شبکه اجتماعی محفلی فراهم کرده که مخاطب را از رسانه رسمی بینیاز میکند.