سریال‌ها بهترین ابزار آموزشی تلویزیون هستند/ لزوم توجه به ۳ موضوع کلیدی | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۳
عضو ثابت انجمن روانشناسی اجتماعی عنوان کرد:

سریال‌ها بهترین ابزار آموزشی تلویزیون هستند/ لزوم توجه به ۳ موضوع کلیدی

یکی از مشاوران حوزه روانشناسی فیلم، با عنوان اینکه سریال های داستانی بهترین ابزار آموزشی صدا و سیما برای خانواده ها به شمار می آید، شبکه آی فیلم را قابی از بهترین داستان های خانوادگی دانست.

به گزارش صبا، حسین خطیبی دکترای علوم ارتباطات اجتماعی، روانپزشک و مشاور در حوزه روانشناسی فیلم درباره تاثیر فیلم و سریال ها در آموزش طریقه صحیح زندگی کردن گفت: فروپاشی خانواده یا برهم خوردن روال عادی و عرفی خانواده بستگی به دلایل مختلفی دارد که یکی از دلایل آن برمی گردد به پیش از ازدواج که به علت نداشتن مشاوره یا نداشتن همکاری های زوجین اتفاق می افتد، یعنی اساسا از اول این ازدواج شاید ازدواج صحیحی نبوده است. گاهی برمی گردد به اختلافات زناشویی که در طول دوره زندگی اتفاق می افتد و تغییر شرایطی که برای زوجین پیش می آید. ممکن است تغییر شرایط محیطی یا تغییر شرایط فعلی باشد، مانند به دنیا آمدن بچه ها، یا تغییر شرایط کاری و… که این ها باعث یک سری اختلافات و نداشتن انطباق هایی می شود که می تواند زندگی زناشویی را از بین ببرد.

وی افزود: آن چیزی که می تواند به این جریان استحکام خانواده در وهله اول کمک کند، تشکیل یک خانواده ساختارمند است و آموزش در وهله بعدی قرار دارد که آموزش یک بخشش به عهده سازمان ها و نهادهای ذی ربط است، یک بخش عمده هم به عهده رسانه هایی مثل صدا و سیما است که مردم از آن ها آموزش می گیرند. در این جریان آموزش سبک زندگی، آموزش هنجارهای مناسب و نمایش درست و قاعده مند ناهنجاری ها می تواند کمک کند که افراد یک خانواده بتوانند با همدیگر ارتباط بهتری برقرار کنند.

خطیبی با اشاره به اینکه فیلم و سریال روی مخاطب نقش بسیاری دارد، گفت: نقش فیلم و سریال و برنامه هایی که ساخته می شود، چون یک گونه روایت و داستان است و در داستان می توان روی مخاطب تاثیر گذاشت از اهمیت بالایی برخوردار است. همانطور که می دانید در آموزه های دینی خودمان، در کتاب آسمانیمان داستان های بسیاری وجود دارد که برای همه افراد جامعه می تواند در ارزیابی و فهم از زندگی راهگشا باشد. استفاده از مقولات داستانی سریال و نمایش می تواند برای انتخاب سبک زندگی مناسب کمک کند، آن هم در حالی که مخاطب شاید در طول زندگی عادی خودش دسترسی دیگری برای این اطلاعات نداشته باشد.

عضو پیوسته انجمن روانشناسی اجتماعی ایران در پاسخ به این پرسش که اصولا فیلم و سریال های امروزی چقدر در شکل گیری فرهنگ صحیح زیستن نقش دارند و نقش آنها بیشتر مثبت یا منفی است، تصریح کرد: کسی که سریال را طراحی می کند و داستان می نویسد، نظام ممیزی دارد و هدف این است که نقش مثبت بیشتری بگذارد، ولی نحوه بیان خیلی مهم است، کارگردانی خیلی مهم است و اگر این ها درست انجام شود می تواند تاثیر دو چندانی بگذارد، ولی اگر با بودجه کم، تکنیک و کارگردانی ضعیف و قصه های ضعیف باشد می تواند نقش مثبت آن کم رنگ تر باشد.

برگزارکننده دوره های روانشناسی فیلم، ارزیابی خود از تاریخچه فیلم و سریال هایی که در سال های بعد از انقلاب اسلامی ساخته شده است اینگونه بیان کرد: سریال هایی داشته ایم که خیلی خوبی تاثیر گذاشته و مخاطب های خوبی هم پیدا کرده اند و سریال هایی هم بوده که تاثیرش کمتر بوده و نتوانسته مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد که باید آماری و تخصصی بررسی شود.

وی درباره کلیدی ترین موضوعاتی که یک سریال خانوادگی باید روی آن دست بگذارد، گفت: سه موضوع است، یکی مربوط به قبل از ازدواج است و آموزش هایی که افراد جامعه برای انتخاب زوج خودشان باید بگیرند. دومین موضوع بعد از ازدواج است و آموزش هایی که زن و شوهر برای ایجاد تعامل و تفاهم باید یاد بگیرند و سومین هم که خیلی هم مهم است آموزش هایی است که باید در رابطه با فرزندپروری و تربیت فرزندان فراگیرند. حتی اگر در یکی از این سه مقوله هم موفق عمل کنند می توانند جامعه بهتری را بسازند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه شبکه آی فیلم کارنامه ای از چهار دهه بعد از انقلاب اسلامی را پیش روی مخاطب قرار داده است، خاطرنشان کرد: شبکه آی فیلم اگر بتواند سریال های مناسب و پرمخاطب را نمایش دهد، تاثیرش در ذهن مخاطبان بیشتر خواهد بود و تبدیل به قابی از بهترین سریال های خانوادگی در تلویزیون خواهد شد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است