«روز صفر» کاملا بر اساس واقعیت است/ تا الان ۸ میلیارد هزینه کرده‌ایم | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۹
در نشست خبری عنوان شد؛

«روز صفر» کاملا بر اساس واقعیت است/ تا الان ۸ میلیارد هزینه کرده‌ایم

مسعود فراستی در نشست خبری «روز صفر» از ادا شدن حق مطلب در سینما با این فیلم گفت.
به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، در اولین نمایش از روز سوم جشنواره ملی فیلم فجر، فیلم «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان به نمایش درآمد و بعد از نمایش فیلم نشست مطبوعاتی این فیلم برگزار شد.
سعید ملکان کارگردان «روز صفر» در پاسخ به این پرسش که چرا برای ساخت فیلم اول سراغ این فیلم رفته است، گفت: شاید فیلم اولی به حساب نیایم اما در چند سوزه ای که دوست داشتم کار کنم این سوژه از همه جالب تر بود. درباره فیلمنامه نیز باید یگویم هیچ تخیلی ندارد و کاملا بر اساس واقعیت است. طرح فیلمنامه برای آقای اصفهانی بود و آقای توکلی نیز در این راه همراه ما بود و سعی کردیم با زبان سینما آن را حذاب تر کنیم. انگیزه ام برای ساخت این فیلم نیز این بود که دوست داشتم تلاش افرادی را که برای آرامش ما شبانه روزی کار می کنند، ثبت کنم. همچنین نشان بدهم اگر این افراد برای مملکت کار می کند، طلبکار نباشد.
ساعد سهیلی بازیگر این فیلم درباره انتخاب و پردازش نقشی که آن را ایفا کرده است، عنوان کرد: خوشحالم بعد از دو سال دوری از سینما با این فیلم به سینما بازگشته ام. وقتی سعید ملکان پیشنهاد بازی در این نقش را داد برای من کنجکاو برانگیز بود که این نقش را بازی کنم و پایم را فراتر از نقش گذاشتم.
امیر جدیدی نیز درباره نقش خود توضیح داد: در سینمای ما کم پیش می آید این نقش نوشته و برای بازی پیشنهاد شود. به همین دلیل زمانی که به من پیشنهاد شد آن را پذیرفتم. نقش توانایی فیزیکی میخواست و برای من به گونه ای بود که خودم را محک بزنم و دوست داشتم این نقش را تجربه کنم. من تجربه بازی در این نقش را نداشتم و باید یاد می گرفتم. از نظر اعتقادی شاید ناقص بودم اما نقش من از نظر ملی آن قدر عاشق ایران است.
ملکان در جواب به این سوال که هزینه ساخت این فیلم چگونه تامین شده است؟ بیان کرد: قرار بود بنیاد سینمایی فارابی در ساخت فیلم مشارکت کند اما نزدیک شروع  فیلمبرداری پشیمان شد و هزینه ساخت فیلم بین دوستان من تقسیم و هنوز حساب های پروژه نیز بسته نشده است. حدود ۸ میلیارد تا این لحظه برای کار هزینه شده است البته برخی از تجهیزات ما در برلین دزدیده شد.
کارگردان «روز صفر» درباره نبود بازیگر زن در فیلم مطرح کرد: در بخش اول فیلم شخصیت زن مهمی به اسم کارول داریم اما خب واضح است که چرا در بخش عملیات بازیگر خانم نداریم
ملکان درباره موسیقی کار نیز بیان کرد: به دلیل اتفاقاتی که اواخر کار افتاد، آهنگساز همچنان مشغول کار است و به دلیل رساندن این فیلم به جشنواره مجبور شدیم موسیقی انتخابی برای کار بگذاریم.
سهیل دانش اشراقی طراح صحنه این فیلم نیز گفت: اکثر لوکیشن ها در ایران ساخته شد و در ایران فیلمبرداری شد. ملکان بسیار روی فضاسازی تحقیق کرد و مشاوره خوبی در این زمینه به ما داد و ما همه تلاش خود را کردیم تا به ذهنیت ملکان نزدیک شویم.
امیر ملک پور طراح لباس «روز صفر» نیز بیان کرد: تشکر می کنم از سعید ملکان و گروه سازنده. من با توجه به جغرافیایی که در آن بزرگ شدم و کم و بیش با لباس قوم بلوچ و پاکستان آشنا بودم و تجربه کار با «شبی که ماه کامل شد» را داشتم، توانستم این پروژه را انجام بدهم و با توحه به مستندات نیز سعی کردیم بهترین کار را ارایه بدهیم.
پوریا ذوالفقاری منتقد این جلسه نیز در سخنانی عنوان کرد: اساسا چیزی که منتقد اینجا می گوید نقد نیست چراکه در پشتهیچ تریبونی نقد اتفاق نمی افتد. نقد چیزی است که در قالب نثر و نوشته بیاید. در طول سال معمولا خلاصه داستان ها را درست نمی گویند. عوامل «روز صفر» به سراغ عملیاتی رفته اند که همه می دانند پایان آن چیست و ریسک این کار کم نبوده است. قالب برگزیده شده فکر شده بوده است و اگر جز این بود با توجه به دانستن پایان داستان ممکن بود حذابیت لازم را نداشته باشد. دو شخصیت اصلی داستان در کنجکاوی و کل کلی که باهم دارند  شبیه هم هستند و این برای من خوشایند بود. در فضای سینمای ایران رفتن سراغ یک قصه لو رفته و جذاب درآوردن آن کار سختی است.
سعید ملکان درباره شخصیت پردازی های اغراق شده توضیح داد: دوری از اغراق و علاقه به خارج شدن از قالب های کلیشه ای و رایج برای ما خوشایند بود. در شخصیت پردازی اغراق نداشتیم و مصداق واقعی شخصیت هایی که امیر جدیدی و ساعد سهیلی آن را ایفا کردند، وجود دارد و اغراق نیست. از نظر من امیر جدیدی و ساعد سهیلی درجه یک بازی کردند و در این ۲۵ سال ندیدم دو نفر برای فیلم از جان و عمر خود مایه بگذارند.
مهدی قربانی درباره ایفای نقش در این فیلم سینمایی و لهجه خود گفت: از سعید ملکان ممنونم و ایشان را پدر خودم در سینما می دانم و بسیار از ایشان یاد گرفتم. لهجه را با دستیاری که امین گلستانه داشت در زمان پیش تولید ودر دفتر سعید ملکان تمرین می کردیم و به نظرم لهجه ها هم راحت بود و هم جذاب.
پوریا ذوالفقاری درباره تدوین فیلم نیز گفت: شخصیت پردازی در این فیلم طبیعتا از الگوی شناخته شده پیروی نمی کند بلکه با مجموعه اطلاعات و ضد اطلاعات رو به رو هستم که اگر درست در بیاید خود فرد نشان می دهد که کیست. این فیلم با این همه تعقیب و گریز و سکانس های مکالمه نیازمند ریتمی درست است و به نظرم میثم مولایی یکی از سخت ترین و بهترین های خود را به نمایش گذاشت.
ملکان ادامه داد: اگر عده ای همراه ما نبودند شاید این فیلم ساخته نمی شد. لازم است از همه عوامل تشکر کنم. امیرحسین قاسمی صداگذار به نظر من با فاصله بهترین سینمای ایران است از فیلم روز واقعه کاندید بوده اما هرگز جایزه ای به او نداده اند. میثم مولایی از فیلمنامه تا لحظات آخر ما با بود. این فیلم ۱۵۰۰ پلان داشت و کارسختی بود. فرهاد قدسی برای اصلاح رنگ زحمت کشید و ما با کمک مولایی یک دقیقه دور ریز نداشتیم.
مولایی نیز درباره تدوین این فیلم سینمایی گفت: وظیفه هر تدوینگری است که روی کار خود مدیریت داشته باشد. اعتمادی که آقای ملکان و توکلی به من داشتند باعث شد شوق و اشتیاق بیشتری برای کار پیدا کنم. بسیار از کار لذت بردم و خیلی یاد گرفتم. دو بخش در این کار داشتیم که شروع فیلم ریتم به دلیل قصه پایین تری داشت. با متریالی که ملکان فراهم کرد آن قدر دقیق و درست و جذاب بود که بسیار فاکتور مهمی بود.
وی درباره انتخاب ساعد سهیلی برای نقش مالک گفت: من چند سال است با ساعد دوست هستم و توانایی او بر من آشکار است. به نظر من بهترین انتخاب ساعد سهیلی بود و او درجه یک بازی کرد. من هیچ تعصبی در فیلم هایی که کار می کنم، ندارم اما به نظرم انتخاب ساعد بهترین بود.
مسعود فراستی دیگر منتقد این جلسه در سخنانی عنوان کرد: من تبریک می گویم به همه سینمای ایران. اولین فیلم ملی اکشن ضد امنیتی ایران ساخته شد و افتخار می کنم حق مطلب با سینما ادا شد و برای من عزیز است. به ملکان، جدیدی، سهیلی و تمام عوامل فیلم تبریک می گویم. این فیلم تکنیک و اندازه دارد و از نظر من بهترین فیلم جشنواره بود. با تدوین فیلم کمی مشکل داشتم که بعدا اعلام می کنم.
کارگردان «روز صفر» در ادامه نشست بیان کرد: این فیم ملی است و برای مردم ایران است. شخصیتی که امیر جدیدی بازی می کند نماینده یک تفکر است. خیلی بزرگتر و درست تر از آن است که بخواهیم زیر مجموعه نهادهایی ببریم که مردم به آن انتقاد دارند.
ملکان درباره پایان بندی فیلم نیز گفت: ما وقتی نداشتیم که پایان فیلم را تغییر بدهیم و تغییر هم ندادیم.
وی درباره دلیل انتخاب امیر جدیدی برای بازی در این فیلم گفت: از نظر من گزینه دیگری برای بازی در این نقش نداشتیم و اگر نمی پذیرفت احتمالا نباید فیلم را می ساختیم.
مولایی در پایان عنوان کرد: خیلی خوشایند است که منتقدی از فیلمی تعریف کند اما وقتی آقای فراستی تعریف می کند منتقدان دیگر جبهه می گیرند. من خواهش می کنم دوستان سمت این جبهه گیری را نروند.
انتهای پیام/

یک نظر