هفت شهر عشق سیر و سلوک عارفانه دارد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۴
محمد عبدی‌زاده در گفت و گو با «صبا»:

هفت شهر عشق سیر و سلوک عارفانه دارد

نمایش «هفت شهر عشق» از عرفان، سیر سلوک، معنویت حرف می زند.
به گزارش «صبا»، محمد عبدی زاده نویسنده و کارگردان سینما که از اول دی ماه  اُپرا – نمایش«هفت شهر عشق» روی صحنه می‌برد با بیان اینکه همکاری با این نمایش مثل همه پروژه های پیشنهادی شکل گرفت در گفت و گو با «صبا» اظهار کرد: همکاری با «هفت شهر عشق» هم مثل همه ی پروژه های پیشنهادی شکل گرفت  اما در اصل و به باور خودم و یکی از همراهان فهیم و ارزشمندم ، اینبار عطار بود که همه ما را دعوت به ضیافت خود کرد اما حقیقتا در ابتدا این پیشنهاد را جدی نگرفتم چون درگیر پیش تولید مجموعه ” گویی فرشته اند ”  بودم و تصمیم داشتم این مجموعه را که دو سال است در حال نگارش و سامان دادن به آن هستم به سرانجام برسانم اما بعد از صحبت‌های فراوان با تهیه کنندگان پروژه و منصور دانشور آهنگساز اپرا، به دلیل اهمیت و ارزش والای اپرای نمایش، تصمیم گرفتم در خدمت عطار و هفت شهرعشق عطار باشم. 
وی در ادامه  افزود: بعد از شروع و برنامه ریزی، نمایشنامه اولیه ای که ارائه شد مورد توجه من و تهیه کنندگان قرار نگرفت لذا با توجه به فضای اپرایی نمایشنامه و مشکلات اجرای اپرا که درکشور وجود دارد با تغییراتی در موسیقی و نگارش متن و وفاداری به مفهوم اپرا، به نمایشنامه‌ای رسیدیم که در حال تمرین و به ثمر رساندن آن هستیم . در این راستا علاوه‌بر مشاوره با صاحب نظران در عرفان و چند تن از نمایشنامه نویسان از بابک صفی خانی و لیلا مهذب در نگارش گفتار متن هم کمک گرفتیم.
عبدی‌زاده درباره حرف اصلی نمایش «هفت شهر عشق» گفت: نمایش «هفت شهر عشق» از عرفان، سیر سلوک، معنویت و یکی شدن و قدم بر داشتن در مسیر الهی حرف می‌زند . شخصیت‌های نمایش «هفت شهر عشق» با گذر از هفت وادی متفاوت به سیرسلوک عارفانه می‌پردازند تا به سرمنزل مقصود برسند.
این کارگردان درخصوص تفاوت کارگردانی در سینما و تئاتر افزود: در زمینه تاتر خیلی بی‌تجربه نیستم ، اما تفاوت چندانی هم میان این دو نمی‌بینم ، چنان که کارگردانان تئاتر هم گاهی به سراغ سینما می‌آیند ، اما در هفت شهر عشق من از سینما هم کمک گرفتم ، چون بر این امر باور دارم که می‌توان با بهره گیری از هنر سینما و تصویر سازی های آن کمک شایانی در انتقال مفهوم داشت.
وی در ادامه افزود: در هفت شهر عشق نمایشنامه و فیلمنامه را بطور موازی نوشتم و زمانی که دوستان هنرمند مطالعه می‌کردند گاهی دچار ابهام می‌شدند برای این منظور در طول نمایش مدام از تصویر کمک می‌گیریم و حتی چند روزی از هنرمندان و بازیگران فیلمبرداری کردیم تا برای اولین بار باشد که ما بطور جدی ترکیبی از موسیقی ، تاتر و سینما را در یک نمایش ببینیم، امیدوارم مورد توجه قرار بگیرد .
عبدی زاده درباره کنار هم قرار دادن بازیگران و خوانندگان مطرح و ارکسترسمفونیک کشور و به نتیجه رساندن این نمایش افزود: هرکاری مشکلات خاص خودش را دارد و کارهای بزرگ مشکلاتش به مراتب بزرگتر است اما در خصوص این پروژه همکاران ارزشمند من کمک شایانی در هماهنگی و چیدمان هنرمندان کردند و با وسواس و سلیقه تمام به سرانجام رساندند، هرکدام در بخش خاص خودشان در خدمت پروژه بودند و هستند، از سویی مشکلات و اختلاف سلیقه ها همیشه وجود دارد و زمانی که تعدادی انسان با اندیشه های والا در کنار هم قرار می‌گیرند با همه اختلاف نظر ها و سلیقه‌ها یک صدا در راستای هدف و برنامه ای که دارند پیش می روند و من نیز با همه توان سعی در هماهنگی و نظم دهی به این اختلاف سلیقه ها داشتم و اکنون با بالندگی تمام در حال حرکت به جلو هستیم . مشکل ترین بخش کار در هماهنگ سازی تیم و یکی کردن اهداف همه افراد کاربلد و هنرمندی است که در پروژه حضور دارند .
این کارگردان درخصوص جای خالی نمایش اپرایی در فضای نمایشی گفت: من فکر می کنم اراده ما برای انجام کارهای بزرگ که با سختی فراوان همراه است کم شده و گاهی اصلاً اراده ای برای انجام کارهای بزرگ وجود ندارد، بی شک باید نگران بود ، چون به سرانجام رساندن چنین پروژه ها، مشکلات فراوانی پیش روی تیم قرار می دهد  اما اگر اراده و همدلی وجود داشته باشد می شود هرکار نشدنی را به پایان خوب رساند و اگر ما به « ما می توانیم » ایمان داشته باشیم ، مطمئنم که باتلاش به سرمنزل مقصود می رسیم .
وی در پایان گفت: قدردان همه همراهانانم که شبانه روزی در بخش های مختلف تلاش می کنند تا این پروژه به درستی به سرمنزل مقصود خودش برسد هستم همچنین از دوستانی که نقد منصفانه و غیرمنصانه دارند تشکر می کنم چون زیر این نقدها مارا در رسیدن به هدفمان قوی تر و مستحکم تر می کند.
گفتنی است عوامل اپرا نمایش ” هفت شهر عشق” عبارتند از: نویسنده و کارگردان : محمدعبدی زاده خالق اثر موسیقیایی و آهنگساز  : منصوردانشور رهبر ارکستر: شهداد روحانی رهبر میهمان : فریدون شهبازیان رهبر گروه کر: رازمیک اوحانیان. خواننده ها سالار عقیلى روزبه نعمت اللهى روزبه بمانى ، سولیست ها هادى قضات -ودوود موذن -اسفندیار قره باغى-عباس عابدین زاده -شاهین آرین. بازیگران : محمدرضا فروتن مریلا زارعی ابوالفضل پورعرب اندیشه فولادوند افسانه پاکرو نسیم ادبی محمد علی ساربان مرتضی علی آبادی، امیر جوانمرد و با حضور : پانته آ بهرام مدیرپروژه و انتخاب بازیگران : علی مردانی بازیگردان : محمد حاتمی مدیرهنری : اصغرنژاد ایمانی طراح حرکت:  نادر رجب پور طراح گریم: نوید فرح مرزی نگارش گفتار متن : بابک صفی خانی طراح جلوه های ویژه میدانی : حسن راستگو فیلمبردار : اسماعیل آقاجانی طراح جلوه های ویژه بصری: امین نوزری سرپرست گروه کارگردانی : شاهین عبدی زاده برنامه ریز  : مرضیه اکبرنژاد دستیار اول کارگردان : لیلا محمدی.
سایربازیگران : مهدی کاشفی ترانه ولدیان سحر آغاسی هدیه آزید هاک بردیا مختاری قاضیانی رزاکریمی رها شیرازی منصورنوبخت سهیلا فلاح سمیرا حسنی زینت شیخی سعیده شهریاری کیوان رضایی راد نوید شیخ محمد .
گروه کارگردانی : علی شاهینی . میلاد حسینی منشی صحنه  : زهرا اسکندری دستیار اول صحنه و لباس :  یلدا مایلی مدیرصحنه : شیرین اتفاق ساخت و تامین آکسسوار و دکور : یوسف بهشتی دستیاران گریم : مسعود غنی آبادی.ماهان ابراهیم زاده.سمانه ممیزی.نوشین رضایی.احمدرضا عبادی پشتیبانی تولید و مسئول هماهنگی : علی پالیزدار مدیرتدارکات : آرش تاجیک دستیارتدارکات : محمدحسین عباس آبادی گروه تدارکات : حسن نوری . سجاد ترکاشوند تهیه و تدوین فیلم پشت صحنه و تیزرها:  مهدی توسلی طراح گرافیک :   مدیر روابط عمومی : نیلوفر مازندرانی مشاور اجرایی و تبلیغاتی: سودابه خسروی سرمایه گذار: تهیه کنندگان: مرضیه مهدی زاده. علی آقای نصب
نسترن معصوم پور

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است