«دست به داران» راوی زندگی قالی‌بافان است/ مرز خیال و واقعیت در «پشت در» | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۴۱
مهدی بوستانی در گفتگو با صبا:

«دست به داران» راوی زندگی قالی‌بافان است/ مرز خیال و واقعیت در «پشت در»

مهدی بوستانی کارگردان مستند و فیلم کوتاه درباره مضمون تازه‌ترین فعالیت‌های خود توضیح داد.

مهدی بوستانی کارگردان مستند و فیلم کوتاه در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره وضعیت فعلی مستندی که مرداد ماه خبر ساخت آن را داده بود و نام آن «دست به داران» است، توضیح داد: مراحل تولید این مستند به پایان رسیده ولی به دلیل اینکه تهیه کننده این مستند صدا و سیما است زمان مشخصی برای نمایش آن درنظر گرفته نشده است. این فیلم در قالب یک قسمت از یک مجموعه که فکر می‌کنم «میراث ناملموس» نام دارد و به سنت‌های شغلی و آیینی می‌پردازد که در مناطق کرمان و یزد وجود داشته و دارند و درحال حاضر ممکن است کمرنگ شده و یا همچنان به قوت خود باقی مانده باشند.

این کارگردان درباره حال و هوای این مستند و تفاوت آن با مستند «آوایی که هنوز زنده است» که بیست سال پیش آن را ساخته است، بیان کرد: «دست به داران» درباره سنت قالی بافی و مساله معیشت قالی‌بافان و مصاحبه محور است و با نسل های مختلفی از قالی‌بافان صحبت می‌شود و حتی بعضی از افرادی که در مستند قبلی من حضور داشتند نیز در این مستند حضور دارند مانند دختری به نام سحر که بیست سال پیش هشت ساله و درحال یادگیری قالی‌بافی بود اما الان خانمی ۲۸ ساله است که خود در مقام استاد قالی‌بافی قرار گرفته است و من برای نشان دادن این فاصله زمانی، سکانس‌هایی از «آوایی که هنوز زنده  است» را در مستند جدید خود استفاده کرده‌ام.

وی افزود: با اینکه این مستند درباره وضعیت معیشتی قالی‌بافان است اما به مسایل روستایی زیادی نیز می‌پردازد برای مثال بحث مهاجرت از روستا به شهر و اینکه معیشت زندگی این افراد دیگر از راه قالی‌بافی تامین نمی‌شود و دیده می‌شود که چقدر تعداد قالی‌بافان کم شده است به دلیل اینکه خریداران جهانی کم شده‌اند و به هر شکل تحریم‌های موجود نیز در این وضعیت تاثیرگذار است.

کارگردان «عروس دریایی» درباره فیلم کوتاهی که همزمان با «دست به داران» آن را ساخته است و «پشت در» نام دارد، عنوان کرد: مدت زمان این فیلم کوتاه ۶ دقیقه است و همان زمانی که درگیر ساخت مستند خود بودم با لوکیشنی خاص مواجه شدم که ایده ساخت «پشت در» در ذهن من شکل گرفت و با توجه به اینکه کار فیلمبرداری «دست به داران» نیز کمی زودتر به پایان رسیده بود، زمانی کوتاه در حد یک روز برای ساخت این فیلم کوتاه بوجود آمد.

وی افزود: این فیلم کوتاه درباره عشق و دلبستگی‌های عاطفی است و لحظه‌ای از زندگی یک زن قالی باف را نشان می‌دهد که در مرز خیال و واقعیت است و درحال حاضر در فکر حضور آن در جشنواره‌های خارجی هستیم.

کارگردان فیلم کوتاه «درس» با اشاره به اینکه هنوز تصمیمی برای حضور فیلم خود در جشنواره فیلم کوتاه تهران نگرفته است، توضیح داد: فضای جشنواره‌های داخلی در این چند سال اخیر در حال حرکت به سمت فیلم هایی است که اسم حرفه‌ای روی آن‌ها گذاشته می‌شود اما در عین حال فیلم های گرانی هستند که پول حرف اول را در آن می‌زند و دستمزد عوامل آن نجومی و بسیار بالا است و این اتفاق درحال تغییر ماهیت فیلم کوتاه است؛ ماهیتی که متکی به ایده و تلنگر فکریست. شاید فیلم های کوتاه ما در حال تبدیل به سکانس هایی از فیلم های بلند سینمایی است اما من کاری را ترجیح می‌دهم که از نظر شکل و ساختار و مفهوم به فیلم های بلند داستانی شباهتی ندارد.

بوستانی در پایان درباره شانس فیلمسازان کوتاه که فیلم‌هایی با سرمایه‌های کم و با دغدغه ماهیت فیلم کوتاه وارد جشنواره‌های داخلی می‌شوند، بیان کرد: فیلم‌هایی که از جنس سینمای بلند داستانی نیستند و بازیگران و عواملی با دستمزد‌های بالایی ندارند و تنها دغدغه این فرم از سینما را دارند تا حدودی شانس ورود به جشنواره‌‌ها را از دست داده‌اند که «پشت در» نیز ممکن است از همان فیلم‌ها باشد.

فاطمه شوقی

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است