بنیانگذار گروه پینک‌فلوید خواستار آزادی جولین آسانژ شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۵۶
با حضور در تظاهرات اعتراضی؛

بنیانگذار گروه پینک‌فلوید خواستار آزادی جولین آسانژ شد

راجر واترز، آهنگساز شهیر انگلیسی و از موسسان گروه راک پینک‌فلوید نیز به جمع هواداران جولین آسانژ و حمایت از او در برابر استرداد به آمریکا پیوست.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از رویترز، راجر واترز خواننده و آهنگساز سرشناس انگلیسی و از پایه‌گذاران گروه موسیقی پینک فلوید با حضور در تظاهرات اعتراضی روز گذشته در لندن، خواستار آزادی جولین آسانژ موسس وبسایت معروف و افشاگر «ویکی‌لیکس – ‌‌Wikileaks» شد.

این تظاهرات روز گذشته ۲۲ فوریه در مرکز لندن برگزار شد و افرادی چون راجر واترز و ویوین وست‌وود، طراح معروف انگلیسی در آن حضور یافتند.

دادگاه لندن از روز دوشنبه جلسات خود را برای تصمیم‌گیری درباره استرداد جولین آسانژ به ایالات متحده آغاز می‌کند. این روزنامه‌نگار و فعال اینترنتی از حدود یک دهه پیش به جرم انتشار اسناد محرمانه آمریکا از سوی سیستم قضایی این کشور تحت تعقیب قرار گرفته است.

آسانژ استرالیایی از حدود ۷ سال پیش در سفارت کشور اکوادور در لندن پناه گرفته بود تا آن که ماه آپریل سال گذشته از این مکان بیرون کشیده شد. او از سوی آمریکا به انجام ۱۸ مورد مجرمانه از هک کردن کامپیوترهای دولتی گرفته تا جاسوسی متهم است و در صورت اثبات این اتهامات در دادگاه‌های آمریکا می‌تواند به ده‌ها سال حبس محکوم شود.

جایگاه آسانژ از دید عموم از قهرمانی که سواستفاده‌کنندگان از قدرت را افشا می‌کند تا دشمنی خطرناک که امنیت جامعه غربی را به خطر انداخته، متغیر است. او می‌گوید استرداد او به آمریکا ماجرایی سیاسی است و از سوی افرادی که از افشاگری‌های او خجالت‌زده هستند، حمایت می‌شود.

روز گذشته تظاهرات‌کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی که روی آن نوشته شده بود «ژورنالیسم جرم نیست» و «حقیقت تو را آزاد خواهد کرد» از مقابل  Australia Houseتا میدان پارلمان لندن  راه‌پیمایی کرده و خواستار آزادی این روزنامه‌نگار ۴۸ ساله شدند.

جان شیپتون پدر جولین آسانژ می‌گوید حبس طولانی مدت جولین در داخل فضای بسته سلامتی او را به خطر انداخته است و استرداد او به آمریکا همچون امضای حکم مرگ اوست.

پنج‌شنبه هفته گذشته، دونجا میاتوویچ، کمیسر شورای حقوق بشر اروپا نیز تصریح کرد: آسانژ به خاطر تاثیر عمیقش بر آزادی بیان رسانه‌ها، نباید به آمریکا تحویل شود.

وکیل آسانژ چندی پیش در گفتگو با رادیو یک اروپا گفت: تیم حقوقی این روزنامه‌نگار در حال تلاش برای برقراری ارتباط با امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه و اعطای درخواست پناهندگی آسانژ در فرانسه است. گفتنی است همسر و کوچکترین فرزند آسانژ فرانسوی هستند، اما درخواست پناهندگی پیشین او از این کشور در سال ۲۰۱۵ رد شد.

در هفته گذشته امیدی در میان هوادارن آسانژ شکل گرفته بود که احتمالا دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا او را عفو کند،‌ اما کاخ سفید به سرعت واکنش نشان داد و هرگونه پیشنهاد عفو آسانژ در برابر شهادت او مبنی بر دخیل نبودن روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ این کشور و فعالیت بر علیه کمپین هیلاری کلینتون را رد کرد.

راجر واترز  خواننده، ترانه‌سرا، نوازنده گیتار بیس و آهنگ‌ساز انگلیسی است. او در سال ۱۹۶۵ به همراه نیک میسن، ریچارد رایت و سید برت گروه پینک فلوید را بنیان نهادند.

اشکان مزیدی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است