پیشگیری از تجمعات مردم جوامع سنتی را جدی بگیریم/ انتشار نامه سرگشاده | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۱۳
حسن غفاری در گفتگو با صبا تأکید کرد:

پیشگیری از تجمعات مردم جوامع سنتی را جدی بگیریم/ انتشار نامه سرگشاده

حسن غفاری هنرمند عکاس در زمینه اهمیت آگاه ساختن و ممانعت از تجمعات مردم در جوامع سنتی و ایلات و عشایر به استاندار کهگیلویه و بویراحمد نامه نوشت.

حسن غفاری از عکاسان شناخته شده در زمینه عکاسی اقوام در گفتگو با خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا درباره نامه سرگشاده ای که خطاب به استاندار کهگیلویه و بویراحمد درباره اهمیت آگاه ساختن مردم ایلات و عشایر و دیگر جوامع سنتی در زمینه پرهیز از حضور در تجمعات برای مبتلا نشدن به ویروس کرونا نوشته است، توضیح داد: در فضای مدرن شهری تکلیف مردم برای پرهیز از حضور در تجمعات و گردهمایی ها مشخص است و با ارایه بخشنامه ای از سوی مسئولان، مدارس، دانشگاه ها و دیگر مراکز فرهنگی و هنری و … تعطیل اعلام می شود ولی در جوامع سنتی که بر حسب عرف و عادت و همچنین بر حسب روابط فامیلی شکل گرفته است، چه بخشنامه ای می تواند آنها را از حضور در کنار هم بازدارد؟

وی با بیان این که بسیاری از روابط در ایلات و عشایر و جوامع سنتی پشتوانه فامیلی دارند و بر اساس عواطف برخی از این تجمعات شکل می گیرد، بیان کرد: به طور مثال در مراسمی که هر پنجشنبه برای زیارت اهل قبور در قبرستان ها شکل می گیرد، روابط به گونه ای شکل چشم و هم‌چشمی دارد و لازم است که همه در این مراسم حضور داشته باشند. در شرایطی که با توجه به شیوع ویروس کرونا همه افراد جوامع شهری تلاش می کنند تا حدامکان در منازل خود بمانند، اما در جوامع سنتی به این صورت نیست و مثلا معتقدند که ما از قدرت و قوت لازم برخورداریم و اتفاقی برای ما نخواهد افتاد بنابراین همچنان در مراسم مختلف مذهبی، آیینی و فامیلی حضور پیدا می کنند. در این شرایط چه کسی باید مانع حضور این دسته از افراد جامعه در گردهمایی کوچک و بزرگ شود؟

عضو هیات مدیره انجمن عکاسان ایران یادآور شد: دهیاران، شوراهای روستایی و محلی، استانداران و … لازم است که بر ممنوعیت حضور مردم این جوامع تاکید کنند و آنها را از حضور در مراسم مختلف که با پذیرایی هم همراه است، منع کنند.

این عکاس اقوام افزود: در جوامع سنتی زندگی مردم به دلیل روابط نسبی و سببی با هم درهم آمیخته است و مرتب در کنار هم حضور دارند به همین دلیل لازم است مسئولان منطقه درباره حضور نیافتن افراد در طول یک ماه آینده در این مناطق تاکید لازم را داشته باشند که در این مدت شیوع ویروس کرونا، حریم شخصی آنها را از محدوده ایل و طایفه و فامیل و حتی خانواده محدودتر کنند و این حریم شخصی را به صورت فردی در نظر بگیرند و به آنها تاکید شود که شما ممکن است فردی بسیار قوی و قدرتمند باشید اما ممکن است ناقل این ویروس خطرناک باشید و برای دیگر اعضای خانواده و فامیل خود از جمله افراد کهنسال ایجاد مشکل کنید و به یک ناقل قاتل تبدیل شوید.

غفاری با اشاره به قدرت ریش سفیدان و بزرگان ایل در جوامع ایلات و عشایر و جوامع سنتی اظهار کرد: در جوامع سنتی دور از فضای شهر درست است که مظاهر مدرنیته شهری مثل مخابرات و کانال های تلویزیونی و دیگر خدمات جوامع شهری وجود دارد اما آنچه هنوز در این جوامع در تصمیم گیری ها قدرتمند است، نظر و تصمیم بزرگ خاندان و ریش سفیدان این مناطق است.

وی در پایان با اشاره به نامه ای که به مسئولان نوشته است، تاکید کرد: هدف از این نامه این است که از مسئولان و افراد قدرتمند در تصمیم گیری های این مناطق بخواهیم تا مردم را از حضور در گردهمایی مختلف اعم از دینی، مذهبی و هر آیین و مراسم دیگر بازداریم تا ناقل این ویروس نباشند و این قانون جمعی را به احترام زندگی دیگران رعایت کنند.

نامه سرگشاده حسن غفاری را در زیر می خوانید:

«رویارویی بدون تعارف

جناب آقای حسین کلانتر، استاندار محترم کهگیلویه‌وبویراحمد

حال که بر سفره ی کرنا نشسته ایم و مجالی برای گفت و شنید فراهم شد چند کلامی را با شما در میان خواهم گذاشت. ایامی است که با تهدید این ویروس دغدغه ی زندگی مان به دغدغه ی زنده ماندمان تنزل یافته است. او نمی داند که ما انسان ها تنها همین کره خاکی را برای سکونت داریم و ما می دانیم که او میل به انتقال و تکثیر فراوان دارد و هیچ مرز و جغرافیا، ملیت و نژاد، فقیر و غنی، دین دار و بی دین نمی شناسد و همه را با یک چشم نگاه می کند و همچنین می دانیم که شاه کلید بازگشت به زندگی عادی سرلوحه قراردادن زیست آگاهانه است.

جناب استاندار، مستحضر هستید زندگی ایلی و عشیره‌ای، فرهنگ اجتماعی مردم این استان آنها را به عادات و رفتارهای خاص مبتلا می کند. استانی که در ظاهر به سرعت در پی نشانه سازی های نوگرایانه شهری است بدون انکه بستر تربیتی و رفتاری مورد نیاز چنین جوامعی در آن فراهم شده باشد که تدارکش مستلزم تلاش مستمر نهادهای آموزشی است.

تحولات دهه های اخیر ساختار جامعه ایلی را دگرگون کرد و سرسلسله اش از هم فروپاشید اما در لایه های پایین تر به دلایل تامین منافع جمعی، کمتر دچار تغییر شد و در برخی موارد به سبب ایجاد برتری های های جمعی اجتماعی تبدیل به یک امتیاز شد. در این مورد می توان اشاره ای داشت به حضور حداکثری مردم استان پای صندوق های رای نماینده های مجلس که نه از روی رفتارهای حزبی بلکه برمدار فرمایشات قومی صورت می گیرد.

هرچندکه دو فاکتور اقتصاد برپایه دامداری و دوبار کوچ در سال برای تداوم اقتصاد زندگی عشایری به سوی فراموشی در حرکت است اما عامل وابستگی قومی و مراتب ایلی با اندکی تغییرات عجین و همراه فرهنگ شهرنشینی شده است.

در هیچ دوره ای از تاریخ، دولت و حکومت همانند دهه اخیر به پشتوانه ی ابزارهای تبلیغاتی، نفوذ و تسلط بر جوامع سنتی و گروه های اجتماعی روستایی و عشایری را نداشته است. با وجود ظرفیت دهیاران، شوراها، نماینده های بهداشت و معلم و مدیران مدارس و نیرهای امنیتی، بسیج و مبلغان دینی و از همه مهمتر وابستگی و باورپذیری این جوامع از صداوسیما چگونه می توان واقعیت تهدید جهانی کرونا و دستورالعمل های آموزشی جهانی و ملی را در مبارزه با این ویروس به کارگرفت و گستردگی اطلاعات مردم را پیرامون این ویروس به رفتارهای آگاهانه تبدیل کرد؟

جناب آقای استاندار شما مدیر ارشد سرزمینی با شش ایل بزرگ هستید، ایلیاتی های شهرنشین که در خیالشان اسب و تفنگ و سیاه چادر دارند بر اصول قوم و طایفه تصمیم می گیرند و رفتار می کنند.

جناب آقای استاندار؛ میهمانی های شبانه ی خواستگاری ها، عصرهای پنجشنبه های قبرستان ها، مراسم های خاکسپاری و مجالس فاتحه خوانی که معمولا بار عاطفی شدیدی دارند از جمله عوامل ایجاد آسیب های جبران ناپذیری است که این روزها با توجه به شرایط آب و هوایی و دمای محیط مناسب با رشد و انتقال این ویروس در هفته سخت تاکید شده می تواند موجب اوج گیری این بیماری شود و عواقب جبران ناپذیری در سلامت افراد، اقتصاد و روابط اجتماعی برای مردمان کهگیلویه و بویراحمد همراه داشته باشد. رویارویی بی تعارف با این واقعیت را که همه ی ما می توانیم نقش ناقل قاتل سالمندان و عزیزانمان باشیم جدی تر بگیریم و در هفته های پایانی سال بدون تعارف با فرهنگسازی احترام به حریم شخصی افراد زندگی را در زنده ماندن معنی کنیم.»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است