اولین فیلم ترسناک سینما ۱۰۰ ساله شد/ رایگان در یوتیوب ببینید | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۳۳

اولین فیلم ترسناک سینما ۱۰۰ ساله شد/ رایگان در یوتیوب ببینید

«مطب دکتر کالیگاری» به عنوان یکی از تاثیرگذارترین فیلم های ترسناک تاریخ سینما صدساله شد.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از ایندیپندنت، فیلم صامت «مطب دکتر کالیگاری» به کارگردانی روبرت وینه ۱۰۰ سال پیش در چنین هفته ای به نمایش در آمد.

این فیلم صامت تاثیرگذار تاریخ سینما داستان یک القاگر خواب (با بازی ورنر کراس) است که فردی خوابگرد (کنراد فایت) را استخدام می کند تا به فرمان او دست به جنایت بزند.

از زمان نمایش فیلم از سال ۱۹۲۰ تا به امروز، «مطب دکتر کالیگاری» در کنار «نوسفراتو» (۱۹۲۲) اثر مورنائو و «متروپلیس» (۱۹۲۷) اثر فریتز لانگ به عنوان یکی از آثار معیار جنبش سینمای اکسپرسیونیست آلمان شناخته می شود. شخصیت های اصلی فیلم های این جنبش سینمایی عمدتا در چشم اندازهای ترسناک به تصویر کشیده می شدند. این سبک سینما بعدها الهام بخش آثار هنرمندانی چون دیوید بویی و تیم برتون شد.

«مطب دکتر کالیگاری» نوشته کارل میر و هانس جانوویتز به نحوی نشان دهنده پیامد جنگ جهانی اول بر آلمان بود. شخصیت دکتر کالیگاری سمبل حکومت جنگ طلب آلمان بود و آنهایی هم که به جنگ می رفتند به مانند آن خوابگرد بودند.

راجرت ایبرت منتقدان نامدار شیکاگو سان تایمز نیز از این فیلم که آغازگر موفقیت سینمای هنری آلمان بود، به عنوان «اولین فیلم واقعا ترسناک» سینما یاد کرد.

به مناسبت صدسالگی این شاهکار در چند روز اخیر «مطب دکتر کالیگاری» به صورت رایگان در یوتیوب و همینطور آمازون پرایم قابل مشاهده است.

محمدامین شکاری

انتهای پیام/

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است