نام سازنده دوتار سنتی در فهرست «گنجینه زنده بشری» ثبت می شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۱۷

نام سازنده دوتار سنتی در فهرست «گنجینه زنده بشری» ثبت می شود

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی از ثبت نام ذوالفقار بیتانه سازنده دوتار سنتی در فهرست ملی گنجینه زنده بشری به عنوان حاملان میراث فرهنگی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی، سیداحمد برآبادی مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با بیان این‌که موسیقی در خراسان از آیین‌های شفاهی مردم است که راویان آن گنجینه‌های نهان فرهنگ عامه یک مرز و بوم‌ هستند، بیان کرد: نخستین اقدام مهم در راستای پاسداری از میراث ناملموس، شناسایی استادکاران و هنرمندان پیشکسوت این عرصه است.

او درباره‌ ذوالفقار بیتانه گفت:‌ این هنرمند در سال ۱۳۴۰ در فردوس به دنیا آمد. پدر وی ازسازندگان ساز سنتی مطرح منطقه بود که در ساخت دوتار و نی‌لبک الگو و نمونه خاص خود را داشت. او از هفت‌سالگی نوازندگی را در کنار پدر یاد گرفت و تا امروز در امر ساختِ سازهای مختلف و نوازندگی در منطقه فردوس سرآمد است.

برآبادی ذوالفقار بیتانه را تنها بازمانده از نسل بیتانه‌های معروف در منطقه فردوس دانست که در بین هم‌نسلی‌های خود و در طول سال‌های گذشته، در ساخت و نواختن دوتار و سایر سازهای موسیقی سنتی و مقامی سرآمد بوده و در نوازندگی نیز حائز سبک و شیوه خود است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است