۳۲۵۹ اثر موزه هنرهای معاصر تهران ثبت شد/ دلیل تغییر پیمانکار مرمت چه بود | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۱۸

۳۲۵۹ اثر موزه هنرهای معاصر تهران ثبت شد/ دلیل تغییر پیمانکار مرمت چه بود

مدیر کل هنرهای تجسمی و رییس موزه هنرهای معاصر تهران روند مرمت و بازساری موزه هنرهای معاصر تهران را تشریح کردند.

به گزارش خبرنگار صبا، نشست خبری «مرمت و بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران» صبح امروز دوشنبه ۳۱ تیرماه با حضور هادی مظفری مدیر کل هنرهای تجسمی و احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی در سخنانی گفت: پیش بینی ما این بود که مرمت موزه در ۲ فاز انجام شود که شامل فاز ۶۰ درصد و فاز ۴۰ درصد بود که بخش ۶۰ درصد مرمت اولیه به اتمام رسیده و امروز گزارش آن را ارایه خواهیم کرد و گزارش بخش ۴۰ درصد هم بر اساس تقسیم بندی صورت گرفته ارایه خواهد شد.

وی افزود: این موزه در سال ۵۶ افتتاح شده و بعد از ۴۲ سال تاریخی که بر آن گذشته، کارهای زیادی داشته که انجام شود که برخی قابل پیش بینی و برخی بعد از شروع مرمت خود را نشان داد که این مرمت در ۱۲ جبهه اصلی و ۱۳۰ جبهه فرعی برنامه ریزی شد.

مدیرکل هنرهای تجسمی ارشاد درباره دلیل تعویق زمان اجرای مرمت موزه توضیح داد: در طول ۱۴ ماه گذشته به لحاظ اقتصادی نوسانات بسیاری در بازار رخ داد و اگر چه همکاران ما در وزارت ارشاد و دفتر طرح های عمرانی اعتبار لازم را پیش بینی کرده بودند و مشکلی برای اعتبار نداریم اما به روز شدن قیمت ها کار ما را سخت کرد و کارها را به تاخیر انداخت.

مظفری ادامه داد: بین پیمانکار و مشاور توافق ایجاد شد چراکه باید قیمت ها بر اساس فهرست بهای سازمان برنامه و بودجه باشد و اگر قیمت ها تایید نشود پیمانکار اجازه کار نخواهد داشت. نکته دوم در این تاخیر، سرعت ناکافی پیمانکار قبلی بود که به مرمت همزمان در چند جبهه اعتقادی نداشت و از حضورشان صرف نظر کردیم و این تغییر پیمانکار زمان بر بود. نکته سوم نیز شرایط خاص خود موزه بود که دارای سه ویژگی منحصر به فرد نسبت به سایر ساختمان های معمولی است.

وی درباره این ویژگی ها بیان کرد: ساختمان و بنای موزه ارزشمند است و مراقبت صدچندان می طلبد. آثار گنجینه نیز نیاز به مراقبت دارند و مساله دیگر تاریخ شفاهی موزه است که ما تلاش کردیم اگر روند مرمت کند پیش می رود اما از اصل موضوع که پاسبانی از ساختمان موزه، آثار گنجینه و تاریخ شفاهی است، غافل نشویم.

در ادامه نشست حبیبی نژاد مدیر کنترل پروژه مرمت موزه با ارایه پاورپوینت به ارایه گزارشی از چگونگی مرمت موزه پرداخت.

ادامه این نشست به پرسش و پاسخ اختصاص یافت.

مظفری در پاسخ به پرسشی درباره اتمام کار پیمانکار قبلی بیان کرد: تا اسفندماه گذشته باید کار پیمانکار قبلی به اتمام می رسید که در نهایت اوایل اردیبهشت سال جاری کارگاه را تحویل وزارتخانه داد و از ۱۸ اردیبهشت پیمانکار جدید کار را پذیرفته و مشغول اجراست.

وی زمانبر بودن تغییر پیمانکار را به دلیل پروسه حقوقی و تشریفات آن دانست و درباره زمان اتمام کار گفت: اتفاقاتی که رخ داد ما را از اعلام زمان دقیق اتمام کار منصرف کرد ولی همه مسئولان وزارت ارشاد تلاش می کنند که موزه هر چه سریعتر بازگشایی شود.

احسان آقایی هم درباره میزان بودجه مرمت موزه بیان کرد: ما در این پروژه بهره بردار هستیم و بودجه را معاونت پشتیبانی و توسعه مدیریت مشخص می کند و در تخصص ما نیست اما به هر حال مبلغ این بودجه چند بار تغییر داشته است.

پیمانکار دیگر برای اطفای حریق

رییس موزه هنرهای معاصر تهران درباره سیستم اطفای حریق موزه اظهار کرد: پروژه اطفای حریق موزه جدا از موضوع مرمت است و از طریق بهترین پیمانکار سازمان آتش نشانی و با ارایه پروپوزال بسیار مفصل از سوی آنها در حال بررسی است ‌و این سیستم نیز متفاوت از همه سیستم های اطفای حریق دیگر است و مناسب استفاده در موزه هاست که امیدوارم وارد کار اجرایی شود.

مظفری در جواب به سوالی درباره نحوه نگهداری از آثار گنجینه در زمان مرمت گفت: تا امروز هیچ گونه تغییری برای وضعیت حرارتی گنجینه صورت نگرفته و حتی ماشینی که قرار است آثار هنری سوار بر آن شود با رعایت کامل استانداردها مورد استفاده قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: بحث حفاظت از آثار، امنیتی است و بهتر است مطرح نشود.

احسان آقایی درباره برنامه های نرم افزاری موزه توضیح داد: افتتاح موزه در سال ۵۶ با تعجیل و تحت فشار حاکمان وقت صورت گرفت و به همین دلیل بخشی از کارهای موزه نیمه کاره ماند و با انقلاب اسلامی روند کارهای موزه متوقف شد و به همین دلیل این موزه برخلاف موزه های معاصر دنیا هویت بصری ندارد و بر همین اساس تصمیم گرفتیم که برنامه های نرم افزاری موزه را توسعه دهیم.

وی یکی از این برنامه ها را اجرایی کردن چارت سازمانی موزه عنوان کرد و گفت: موزه بیشتر یک سازمان اداری بود و وجه اداری آن بر وجه هنری اش غالب بود و اکنون چارت سازمانی را تغییر داده ایم که به سمت موزه های مدرن و معاصر حرکت کند.

رییس موزه هنرهای معاصر تهران همچنین گفت: سعی داریم برنامه های موزه را هر چه بیشتر به سمت موزه ای شدن سوق دهیم بنابراین تغییراتی را در بخش آرشیو، پژوهش و استفاده از کیوریتور خواهیم داشت و همچنین به مخاطب کودک و نوجوان نیز توجه خواهیم کرد.

آقایی درباره برنامه های سینما تک موزه هم عنوان کردد: سینماتک موزه تا قبل از تعطیلی موزه بسیار فعال بود و تنها سینما تک در ایران بود اما اکنون مراکز هنری دیگری نیز سینماتک راه اندازی کرده اند ولی با این وجود بعد از بازگشایی موزه، برنامه های سینما تک با نگاه جدید آغاز به کار خواهد کرد.

هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی درباره فاصله طولانی مدت مرمت موزه تا زمان بازگشایی و محروم شدن از برگزاری رویدادهای هنری در این مکان گفت: هیچ مدیر هنری علاقه مند به تعطیلی رویدادهای هنری و پرداختن به مباحث فنی مثل لایروبی چاه ها نیست اما این ضرورتی است که باید زمانی صورت می گرفت و هر چقدر هم که طول بکشد، کاری است که باید انجام شود و اگر این کارهای ضروری را امروز انجام ندهیم، در آینده رسانه ها از ما درباره بی توجهی به این مسایل بازخواست می کنند.

وی همچنین از آماده شدن بانک اطلاعات موزه هنرهای معاصر تهران خبر داد و گفت: همه اطلاعات آثار هنری و هنرمندان آن در یک دفتر چهل برگ دستنویس شده بود و در مدت زمان مرمت موزه، کار گردآوری بانک اطلاعات موزه نیز در دستور کار قرار گرفت و اکنون این کار به اتمام رسیده و آماده بهره برداری است.

مدیر کل هنرهای تجسمی افزود: همه ۳۲۵۹ اثر موجود در موزه هنرهای معاصر تهران با تمام جزییات به ثبت رسیده و چهار ماه برای راستی آزمایی این اطلاعات وقت صرف شده است. بعد از بازگشایی موزه، دوره علمی، پژوهشی و پرباری را در این موزه شاهد خواهید بود که خستگی را از تن همه ما به در می کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش از راه اندازی شبکه موزه های هنری کشور سخن گفت و یادآور شد: این شبکه همه موزه های معاصر تهران، کرمان، آبادان و اصفهان را به یکدیگر متصل می کند و ظرف دو ماه آینده حرکت آثار میان این موزه ها در کشور آغاز می شود.

مظفری همچنین درباره محدودیت بودجه در روند ساخت موزه تاکید کرد: تا امروز پروژه مرمت موزه هنرهای معاصر تهران به دلیل مشکلات مالی متوقف نشده است.

وی درباره افزایش فضای گنجینه هم بیان کرد: پیش بینی سازنده اولیه موزه هنرهای معاصر تهران در بخش گنجینه، تناسب آن برای نگهداری ۷۰۰ تا هزار اثر بوده است اما امروز بیش از ۳ هزار اثر در گنجینه داریم که افزایش فضای گنجینه کمک می کند تا این آثار در شرایط بهتر و استانداردتری نگهداری شوند.

مدیر کل هنرهای تجسمی درباره کتاب «ایران مدرن، ملکه هنر» که درباره آثار موزه هنرهای معاصر تهران در لندن توزیع شده است، بیان کرد: بعد از چاپ این کتاب، مکاتبه ای از سوی اداره کل هنرهای تجسمی با اداره کل حقوقی وزارت ارشاد صورت گرفت، محتویات کتاب بررسی و ترجمه شد و در اختیار وکلای وزارت ارشاد در ایران و همچنین وکلای خارج از ایران که امور حقوقی ما را در سطح بین الملل دنبال می کنند، قرار گرفت و پیگیری لازم در این زمینه صورت گرفت که بسته به کنوانسیون هایی که در سطح بین المللی امضا کرده ایم، پیگیری این موضوع انجام می شود.

احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران نیز درباره این کتاب توضیح داد: این کتاب را ما در اختیار داریم که تصاویر بسیار بی کیفیتی در آن به چاپ رسیده است و بیش از آن که مربوط به آثار هنری موزه باشد، درباره معرفی خاندان پهلوی است و در واقع آثار موزه هنرهای معاصر تهران مستمسک معرفی خاندان پهلوی قرار گرفته است.

فاطمه حامدی خواه

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است