رئالیتی‌‌شوهای تلویزیون از کجا می‌آیند؟/ تولید مستند-مسابقه‌ «سفر بازی» | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۷
در گفتگو با صبا مطرح شد:

رئالیتی‌‌شوهای تلویزیون از کجا می‌آیند؟/ تولید مستند-مسابقه‌ «سفر بازی»

مدیر «استودیو نوبین» از تولید مستند-مسابقه‌ای با محوریت گردشگری خبر داد که تولید آن به دلیل شیوع کرونا به اواخر بهار 99 موکول شد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، رئالیتی شو یا نمایش واقعی تلویزیونی از دهه ۹۰ میلادی وارد خانه‌های مردم شد اما نسل جدید این نوع برنامه‌ها با شیوه اجرای متفاوت به برنامه ای به نام «بیگ برادر» یا برادر بزرگ بر می‌گردد.

این برنامه که توسط تلویزیون هلند ساخته شد، زندگی ۲۴ ساعته تعدادی از افراد را طی مدت ۳ ماه و بی پرده به نمایش می‌گذاشت. از خلال چنین برنامه‌هایی مخاطب با زندگی شرکت‌کنندگان همراه می شود و در جریان تمامی اتفاق‌های روزمره در فضای خصوصی آن‌ها که اینک عمومی شده است، قرار می‌گیرد.

تولد اولین رئالیتی شوی ایرانی با راه‌اندازی «استودیو نوبین»

اما در ایران مفهوم متفاوتی از برنامه‌سازی همزمان با دهه ۹۰ شمسی با ساخت برنامه‌هایی چون «خندوانه»، «دستپخت»، «دورهمی» و این اواخر «عبدی شو» و «عصر جدید» وارد فضای تلویزیون شد که البته هیچکدام مفهوم ریلیتی را نداشتند اما با این حال توانستند بخشی زیادی از خلا موجود در برنامه‌سازی را جبران کنند.

با این وجود همچنان جالی خالی ساخت رئالیتی شو به معنای واقعی کلمه در تلویزیون احساس می‌شد تا اینکه در سال ۱۳۹۰ و با تاسیس «استودیو نوبین» در واقع اولین کمپانی تولید ریلیتی شو به معنای واقعی در کشور شکل گرفت که نتیجه آن پخش مستند مسابقه «فرمانده» بود.

 «استودیو نوبین» با هدف پرکردن خلا تولید رئالیتی‌ها شکل گرفت

احمد شفیعی مدیر «استودیو نوبین» در گفتگو با صبا درباره ایده شکل گیری این استودیو گفت: تا قبل از سال ۹۰ چیزی به نام رئالیتی در تلویزیون ما وجود نداشت و این یک خلاء در برنامه‌سازی ایرانی محسوب می‌شد به همین دلیل در سال ۹۰ «استودیو نوبین» را راه‌اندازی کردیم که نتیجه آن تولید و پخش مستند-مسابقه «فرمانده» بود و  تاکنون چنین تجربه برنامه‌سازی در تلویزیون صورت نگرفته بود.

وی با بیان اینکه ایده مستند مسابقه «فرمانده» از ابتدای سال ۱۳۹۰ شکل گرفت، عنوان کرد: ایده اولیه این بود که آدم‌های معمولی در موقعیت‌هایی قرار گیرند که در زندگی عادی امکان تجربه آن را نداشتند. باور به این واقعیت که هر فردی در درون خود نیروهای ناشناخته‌ای دارد و تلاش برای کشف این نیروها، انگیزه گروه سازنده برای ساخت مستند مسابقه «فرمانده» شد.

مدیر «استودیو نوبین» ادامه داد: نهایت با توجه به استقبال از «فرمانده» بلافاصله تولید ریلیتی‌‌شوهای دیگری در دستور کار «استودیو نوبین» قرارگرفت و در واقع از آن تاریخ به بعد عملا این استودیو با تولید ریلیتی‌شوهایی نظیر «ضدگلوله»، «خونه به خونه» ، «جا به جا» و «خانه ما» تبدیل به اولین مرکز تخصصی تولید رئالیتی‌شو در شاخه‌های مستند-مسابقه شد که نتیجه آن تداوم «فرمانده» و «خانه ما» تا امروز و برنامه ریزی برای تولید و پخش سه محصول جدید برای سال ۹۹ بوده است.

«بریم بسازیم» نخستین ریلیتی شوی محض تلویزیون

شفیعی با اشاره به برنامه ریزی برای تولید شکل دیگری از رئالیتی در کشور گفت: تا امروز تمام محصولات «استودیو نوبین» و یا کارهای مشابه دیگر همگی در قالب مستند-مسابقه انجام شده است اما برای اولین بار ما تصمیم به تولید یک رئالیتی‌شوی محض گرفتیم و این کار را با برنامه «بریم بسازیم» تجربه کردیم که سخت‌ترین شکل برنامه‌سازی محسوب می‌شود چرا که در گونه‌های دیگر رئالیتی‌شو حس رقابت و مسابقه بین شرکت‌کنندگان عنصر اصلی درام را شکل می‌دهد اما در رئالیتی شوی محض صرفا طراحی محیطی و جذابیت شخصیت‌ها باید باعث جذب و استقبال مخاطب شود.

وی افزود: البته به عنوان تست قبلا ما در «خونه به خونه» و «جا به جا» این سبک را تست کرده بودیم که در حد تک قسمت باقی ماندند اما تجربه ساخت یک رئالیتی شوی محض چند فصلی را در «بریم بسازیم» برای اولین بار تجربه کرده‌ایم که قرار است نوروز ۹۹ از اول تا دهم فروردین از شبکه سه روی آنتن برود و فکر می‌کنم مردم هم از نتیجه نهایی کار استقبال کنند.

«کارساز» مستند-مسابقه‌ای تلویزیونی برای رقابت ایده‌های برتر است

مدیر استودیو نوبین همچنین درباره برنامه «کارساز» که قرار است نوروز از شبکه مستند روی آنتن برود، اظهار کرد: محصول بعدی «استودیو نوبین» مستند-مسابقه «کارساز» با محوریت رقابت ایده‌های برتر است که پخش آن به تازگی از شبکه مستند سیما آغاز شده است. مسابقه‌ای درباره‌ کسب و کار، میان کسانی که ایده‌ درخشان در ذهن دارند، اختراع مهمی کرده‌اند که جهان تازه‌ای می‌سازند یا محصول ویژه‌ای ساخته‌اند که زندگی انسان‌ها را تغییر می‌دهند.

شفیعی افزود: تفاوت این برنامه با سایر نمونه‌های مشابه این است که کارآفرینان پس از ارائی ایده یا محصول خود رها نمی‌شوند و ساختاری متفاوت با برنامه‌ های مشابه پیش از خود دارد. «کارساز» صرفا به ارایه ایده از سوی ایده‌ پردازان یا مالکان کسب‌ و کار خلاصه نمی‌ شود و پس از دو قسمت ابتدایی با همین موضوع، در قسمت‌ های بعدی هم این ایده‌ ها به مرحله تولید می‌ رسند و هم توسط داوران مسابقه ارزیابی خواهند شد و قرار است تولیدی این برنامه نیز در فصل‌های مختلف ادامه داشته باشد.

«خانه ما» به بوشهر می‌رود

شفیعی همچنین با اشاره به مستند-مسابقه «خانه ما» مطرح کرد: «خانه‌ ما»، مستند مسابقه‌ای خانوادگی است که به دنبال نگاهی تازه به روش‌های متفاوت مصرف‌ کردن است و خانوادگی بودن این برنامه نقطه قوت آن محسوب می‌شود. سه خانواده در رقابتی حدودا یک ماهه به خرج گروه سازنده زندگی می کنند و با چالش‌هایی روبرو می شوند. هر خانواده‌ای که فکر می‌کند الگوی مصرف خاص خود را دارد، می‌تواند در این مسابقه شرکت کند.

وی افزود: تاکنون هشت فصل از «خانه ما» روی آنتن رفته است و برای فصل نهم قرار است به بوشهر برویم که ساخت برنامه تمام شده و در حال آماده سازی قسمت ها برای پخش هستیم و برای فصل دهم نیز شهرهای مختلفی را مدنظر داشتیم که البته قرار است قزوین میزبان دهمین فصل از «خانه ما» باشد.

سری جدید «فرمانده» و فصل نخست «سفر بازی» در سال ۹۹

شفیعی در پایان با اشاره به تولید فصل جدید مستند مسابقه پرطرفدار «فرمانده» و فصل نخست «سفر بازی» بیان کرد: پس تجربه چندین فصل مذاکراتی را با نیروی زمینی برای طراحی متفاوتی از «فرمانده» شروع کرده‌ایم و این مسابقه با ساختاری متفاوت‌تر از قبل امسال تولید خواهد شد. همچنین برای اولین بار مستند-مسابقه‌ای با محوریت گردشگری با عنوان «سفر بازی» را در دستور کار داریم که فصل نخست آن از شیراز آغاز خواهد شد اما به دلیل شیوع کرونا تولید آن به اواخر بهار ۹۹ موکول شده است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است