اسامی برندگان جشنواره فیلم شهر/ میدان سوخته سوژه سخنرانی شد!

به گزارش خبرنگار صبا، اختتامیه هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر با اجرای محمدرضا شهیدی فرد عصر دوشنبه 31 تیر ماه در تالار وحدت برگزار شد.

هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه تصویر شهر و دبیر هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر در ابتدای مراسم اختتامیه گفت: پردیس سینماگالری ملت قریب به 11 سال است که از نبود پارکینگ در رنج است که به همت شهرداری تهران صاحب پارکینگی با ظرفیت 1200 خودرو شد.

محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران سخنران دیگر مراسم بود که در سخنانی گفت: اصولا جشنواره های هنری در حال حاضر به دو شکل برگزار می شوند؛ بعضی از جشنواره ها مستقل از حاکمیت است و یا اینکه حمایت بخشی از حاکمیت را دارد. جشنواره فیلم شهر از جشنواره هایی است که تحت حمایت بخشی از حاکمیت است بنابراین حساسیت هایی سر برگزاری آن بوده است. البته منظور من این نیست که بگویم این جشنواره باید محلی برای تبلیغ مدیران شهری شود بلکه دلیلی ندارد که بخواهد سفیدنمایی کند.

سیاه نمایی نکنید

وی ادامه داد: اگر جشنواره ای شبیه به جشنواره شهر برنامه ریزی شده نشان از این دارد که بخشی از حاکمیت شهری نسبت به آن حساس بوده است. لازم است علاوه بر نشان دادن وخامت های جامعه نگاهی هم به واقعیت ها داشته باشیم و به دنبال سیاه نمایی نباشیم.

رییس شورای شهر تهران درباره کیفیت جشنواره فیلم شهر بیان کرد: خوشبختانه بعد از هفت دوره این رویداد پویاتر شده اما باید برای هر دوره رسالتی را مشخص کند تا سینماگران با توجه به آن در آثارشان بیشتر مسایل شهری را مدنظر قرار دهند، مانند آتش سوزی که در میدان حسن آباد افتاد. این موضوع می تواند سوژه فیلم های بسیاری باشد.

جشنواره های موازی و هدر دادن بودجه ها

وی درباره تعداد جشنواره های سینمای ایران نیز گفت: تعداد جشنواره های سینمایی کشور ما روز به روز در حال افزایش است و این جشنواره ها معمولا از بودجه های دولتی استفاده می کنند و ما باید به این دلیل مواظب باشیم تا این جشنواره ها با هم ارتباط داشته باشند و با هم همپوشانی نداشته باشند تا بودجه ها را هدر دهند.

یادی از آیت الله هاشمی رفسنجانی

هاشمی خاطرنشان کرد: جا دارد در این مراسم یادی کنیم از آیت الله هاشمی رفسنجانی که تنها رئیس جمهوری بود که در جشن خانه سینما شرکت کرد.

وی در اختتامیه جشنواره فیلم شهر به بخشی از خاطرات مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره دو فیلم «آدم برفی» و «روسری آبی» اشاره کرد.

در بخش بزرگداشت های آیین اختتامیه جشنواره بین المللی فیلم شهر، بزرگداشت علی نصیریان استاد بازیگری با نمایش کلیپی از صحبت های او و بخشی از فیلم های معروفش برگزار شد.

ساختمانی که آتش گرفت و مسئولانی که با آن سخنرانی می کنند!

احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران درباره علی نصیریان گفت: هر مناسبتی که اهالی سینما را دور هم جمع می کند، مبارک است و اینکه کسانی بیایند نسبت سینما و شهر را شفاف کنند برای ما بسیار مغتنم است. الان از آقای نصیریان پرسیدم آیا از میدان حسن آباد خاطره ای دارید که خوشبخاته داشتند. پیدا کردن این خاطرات شهرزاد قصه گویی می خواهد.

وی ادامه داد: اینکه چطور اسم اینجا «حسن آباد» می شود؟ چطور این بنای خشتی هنوز بعد از این آتش سوزی سرپا مانده است؟ گوشه گوشه این شهر خاطراتی دارند که با هم متفاوت است و همه این ها ظرفیت های فیلمسازی ایجاد می کند.

مسجدجامعی با بیان اینکه نسبت زیادی بین شهر و سینما وجود دارد، بیان کرد: الگوهای شهر وارد سینما می شود و برعکس. آقای علی نصیریان از افتخارات سینمای ایران است. ما بسیار خوشحال هستیم که در دوره ای زندگی می کنیم که این افراد را از نزدیک دیده ایم و حرف هایشان را شنیده ایم.

مسجدجامعی درباره علی نصیریان گفت: او در مراسمی برنده جایزه اخلاق شده بود. وقتی به او خبر دادم گفت که من خوش اخلاق نیستم اما او در کار بسیار خوش اخلاق است و باید از او یاد بگیریم.

محمدحسین لطیفی کارگردان سینما نیز با بیان اینکه موجب خوشحالی او است که در این بزرگداشت حضور پیدا کرده است، گفت: بسیار از علی نصیریان یاد گرفته ام. همانطور که آقای مسجدجامعی گفتند اخلاق حرف اول را می زند. من به اندازه خودم تلاش کردم از نسل گذشته سینمای ایران یاد بگیرم. علی نصیریان از افتخارات سینمای ماست، همانطور که عزیزان دیگری همچون جمشید مشایخی و عزت الله انتظامی افتخار ما هستند.

علی نصیریان در مراسم بزرگداشتش گفت: این بزرگداشت ها از کسانی که 60، 70 سال روی این صحنه ها و در مقابل دوربین ها کار کردند، کار بسیار خوبی است که جای تشکر دارد. برگزار کردن این جشنواره ها بسیار خوب است و به فعالیت های فرهنگی کمک می کند.

وی با بیان اینکه نسل های بعد از ما و نسل جوان امروز کارهای بسیار خوبی می سازند، ادامه داد: سال گذشته با جوانی کار کردم که کار اولش بود و بسیار درخشید. ما باید خلاقیت ها را تشویق کنیم. آقای هاشمی گفتند نمی خواهیم پروپاگاندا باشد و من معتقدم که هنر اصلا پروپاگاندا نیست. 70 سال در شوروری سبکی به نام رئالیسم سوسیالیستی تعریف کردند ولی آنچه در هنر روسیه آن دوران می بینیم کاملا برعکس این سبک است.

استاد بازیگری همچنین گفت: هنر ابزار پروپاگاندا نیست. هنر بر خلاقیت انسانی استوار است و این خلاقیت یک چیز خودجوش و خدایی است که خداوند آن را در درون ما گذاشته است.

نصیریان در مراسم بزرگداشت خود در جشنواره فیلم شهر گفت: من از شهرداری تهران برای حمایتش از هنر تشکر می کنم ولی این کاری است که در همه جای دنیا شهرداری ها انجام می دهند البته بدون اینکه دخالت کنند. در این شرایط نباید هنر را محدود کرد. اگر ما کمی بازتر نگاه کنیم و به جوشش های خلاقانه جوانان نگاه کنیم، اوضاع بهتر می شود.

علی نصیریان: من اهل هیچ جناح سیاسی نیستم

نصیریان در پایان با بیان اینکه اهل هیچ جناحی نیست درباره عملکرد شهرداری تهران گفت: این کارهایی که شهرداری تهران در راستای فرهنگ و هنر انجام داد بسیار خوب است. نه اینکه فقط برای امروز باشد. فرهنگسراها و سینماهایی که ساخته شده بسیار خوب است.

در بخش بزرگداشت های آیین اختتامیه هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر، در مراسم بزرگداشت زنده یاد جمشید مشایخی، کلیپی از صحبت های سام مشایخی پسر این هنرمند درباره پدرش و بخشی از آثار این هنرمند برای حاضران به نمایش در آمد.

در ادامه مراسم داوران بخش مسابقه فیلم های کوتاه و نیمه بلند شامل نرگس آبیار، احمد ضابطی جهرمی، علیرضا گلپایگانی، مصطفی کیایی، هومن بهمنش و محمدرضا شفیعی برای اهدای جوایز هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر روی سن آمدند.

جوایز بخش پویانمایی جشنواره فیلم شهر

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین جان بخشی پویانمایی در بخش مسابقه سینمای ایران به مجتبی موسوی برای پویانمایی «آقای گوزن» رسید.

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین کارگردانی پویانمایی در بخش مسابقه سینمای ایران به صادق جوادی برای انیمیشن «روباه» رسید.

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین فیلم پویانمایی در بخش مسابقه سینمای ایران به بهرام عظیمی برای انیمیشن «سیم ششم» رسید.

جوایز بخش مستند

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین تحقیق و پژوهش مستند در بخش مسابقه سینمای ایران به بابک بهداد برای فیلم «بهارستان خانه ملت» رسید.

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین دستاورد فنی یا هنری مستند در بخش مسابقه سینمای ایران به محمدحسین حیدری و زهره احمدزاده برای تدوین فیلم «مهین» رسید.

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین کارگردانی مستند کوتاه و نیمه بلند در بخش مسابقه سینمای ایران به فاطمه ذوالفقاری برای کارگردانی فیلم «فقدان» رسید.

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین کارگردانی مستند بلند در بخش مسابقه سینمای ایران به محمد حسین حیدری برای فیلم «مهین» رسید.

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین تهیه کننده مستند در بخش مسابقه سینمای ایران به مهدی مطهر برای فیلم «مهین» رسید.

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین اثر با محوریت تهران شناسی و تهران نگاری مستند در بخش مسابقه سینمای ایران به داوود اشرفی برای فیلم «قصه بولوار» رسید.

جوایز بخش آثار داستانی کوتاه و نیمه بلند

تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه آثار داستانی کوتاه و نیمه بلند در بخش مسابقه سینمای ایران به امین چادگانی برای «برف تابستان» رسید.

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین دستاورد فنی یا هنری آثار داستانی کوتاه و نیمه بلند در بخش مسابقه سینمای ایران به پویان شعله ور برای تدوین فیلم«مثل بچه آدم» رسید.

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین کارگردانی آثار داستانی کوتاه و نیمه بلند در بخش مسابقه سینمای ایران به آرمان خوانساریان برای فیلم «سایه ی فیل» رسید.

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین فیلم آثار داستانی کوتاه و نیمه بلند در بخش مسابقه سینمای ایران به مریم کوهکن و سوگل شهابی برای تهیه کنندگی فیلم «تشریح» رسید.

دیپلم افتخار و تندیس جشنواره بهترین اثر با محوریت تهران شناسی و تهران نگاری مجید اسماعیلی برای فیلم «تلخ» رسید.

جایزه ویژه هیات داوران برای نقش آفرینی در آثار داستانی کوتاه و نیمه بلند به دو بازیگر به فرانک کلانتر برای فیلم های «فشار خون» و «لال» و محمد تک زارع برای نقش آفرینی در فیلم «لال» رسید.

بزرگداشت رویا تیموریان و مسعود رایگان

در ادامه مراسم پیروز حناچی شهردار تهران، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما و میترا حجار روی سن آمدند تا از دو بازیگر سینما تجلیل کنند.

رویا تیموریان در مراسم بزرگداشتش گفت: من به اندازه چهل سال حرف دارم ولی فکر می کنم نمی شود آنها را اینجا بیان کرد. امشب برای من بسیار پر افتخار است به این دلیل که اسمم کنار استاد نصیریان آورده شد و اجازه داشتم که روی صحنه بیایم.

وی ادامه داد: ما در شهری بزرگ با شرایط پیچیده زندگی می کنیم، به عنوان یک شهروند در حضور شهردار تهران و اعضای شورای شهر درخواست می کنم کنترل و بازنگری در مورد شرایط شهروندانی که در کنار خیابان هستند، داشته باشیم.

مسعود رایگان نیز در مراسم بزرگداشتش گفت: بسیار مفتخرم که این بزرگداشت در حضور کسی برگزار می شود که ما دانش آموخته او هستیم.

پیروز حناچی شهردار تهران به عنوان سخنران این بخش گفت: بزرگداشت کسانی که در فضای هنری و سینمای ایران زحمت کشیده اند، حداقل کاری است که مدیران هنری می توانند انجام دهند و نباید از یاد ببریم که خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم شهر همانطور که از اسمش مشخص است به یکی از بزرگترین دستاوردهای بشری منتسب است. موضوعاتی که به شکل طبیعی دیده نمی شوند و یا از چشم عادی شهروندان دور هستند، از چشم ریزبین هنرمندان دور نیستند مورد توجه قرار می گیرد. اگر این جشنواره ها نباشند، انگیزه تولید برای همه هنرمندان در بخش های مختلف کم می شود.

حناچی همچنین یادآور شد: ما در حوزه هنرهای تجسمی هم تا وقتی شرایط را فراهم نکرده بودیم، این وضعیت را داشتیم. اینکه بتوانیم آستانه زیباشناسی مردم را بالا ببریم و آن ها را متقاضی زیبایی بیشتر کنیم یکی از وظایف ماست و ان شالله این کار را تعقیب خواهیم کرد.

وی با اشاره به دیده شدن زیبایی در آثار هنری گفت: من هیچ وقت قبح دروغ را در فیلم «درباره الی» فراموش نمی کنم. هرچند این موضوع در دین ما مورد تاکید قرار گرفته است اما در آن فیلم تاثیرش بسیار بیشتر بود.

وی با بیان اینکه جشنواره فیلم شهر تاثیرات دیگری هم دارد، ادامه داد: خاطرم هست کتابی با عنوان «میدان توپخانه تهران» درباره میدان توپخانه چاپ کردیم که بعدها یک هنرمند مستندساز، مستندی با عنوان «میدان بی حصار» براساس آن ساخت و امروز شهرداری تهران به دنبال توسعه این میدان است.

سفارش شهردار برای تماشای فیلمی که تهیه کننده اش است

شهردار تهران در پایان عنوان کرد: بسیار خوشحال هستم که بسیاری از ارزش های پنهان شهر تهران در این جشنواره به نمایش درمی آید. از شما دعوت می کنم فیلم «زمستان است» که در مورد میدان لاله زار تهران است ببینید.

جوایز بخش بین الملل

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین کارگردانی فیلم پویانمایی در مسابقه سینمای بین الملل به مَکس پورتر و رو کو واهاتا برای فضای منفی از کشور فرانسه

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین کارگردانی فیلم کوتاه و نیمه بلند داستانی به مهدی فِلِیفِل برای فیلم در حال غرق شدن از کشور یونان

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین کارگردانی فیلم کوتاه و نیمه بلند به مستند مایکل استورم گلومستین برای فیلم بینهایت 50 متر دورتر است از کشور لهستان

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین کارگردانی مستند به بلند لیسا اف. جکسون برای کارگردانی فیلم مستند بلند میراث از کشور مکزیک

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین فیلم بلند مستند به بوریس بِرتروم برای تهیه کنندگی فیلم پناهگاه انسان از کشور دانمارک

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین کارگردانی فیلم به آندری زویاگینتسف برای کارگردانی فیلم سینمایی بی عشق از کشور روسیه

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین فیلم سینمایی به هیروکازو کورئیدا برای تهیه کنندگی فیلم دزدان فروشگاه از ژاپن رسید.

پس از پایان اهدای جوایز این بخش، سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، محمدمهدی طباطبایی نژاد معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و الهام فخار عضو شورای شهر تهران برای تجلیل از ستوان یکم محمد عبدالرحیمی از پلیس راهبر، رمضانعلی اسماعیل پور از نیروی خدمات شهری، فرخ الدین گودرزی از آتش نشانی و مجید فتاحی از اوژانس تهران روی سن آمدند و به عنوان نمایندگان خادمان شهر در هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر مورد تجلیل قرار گرفتند.

جوایز بخش ویدیویی

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین فیلمنامه بخش فیلم های سینمایی در مسابقه ویدیویی به مریم بحرالعلومی برای فیلم «پاسیو»

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین بازیگر نقش زن بخش فیلم های سینمایی در مسابقه ویدیویی به شیرین یزدان بخش برای فیلم «آکاردئون»

جایزه بهترین بازیگر نقش مرد بخش فیلم های سینمایی در مسابقه ویدیویی به رضا بهبودی برای فیلم «آندرانیک»

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین دستاورد فنی یا هنری در مسابقه ویدیویی به ایمان کرمیان، حسن نجفی و علی فرشچی فیلم ویدیویی«اینجا خانه من است»

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین کارگردانی در مسابقه ویدیویی به خیرالله تقیانی برای فیلم ویدیویی «اینجا خانه من است»

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین اثر با محوریت تهران شناسی و تهران نگاری در مسابقه ویدیویی به حمید نعمت الله برای فیلم «بیا از گذشته حرف بزنیم» رسید.

جوایز بخش سینمای ایران

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین فیلمنامه به هومن سیدی برای فیلمنامه «مغزهای کوچک زنگ زده»

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین بازیگر نقش زن به ژاله صامتی برای ایفای نقش در فیلم سینمایی «در وجه حامل»

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین بازیگر نقش مرد به نوید محمد زاده برای ایفای نقش در فیلم سینمایی «مغزهای کوچک زنگ زده»

دیپلم افتخار بهترین دستاورد فنی یا هنری به فرید ناصر فصیحی برای جلوه های ویژه فیلم سینمایی «چهارراه استانبول»

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین دستاورد فنی یا هنری به پیمان شادمانفر برای فیلمبرداری فیلم سینمایی «مغزهای کوچک زنگ زده»

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین کارگردانی به هومن سیدی برای کارگردانی فیلم سینمایی «مغزهای کوچک زنگ زده»

تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلم به سعید سعدی برای تهیه کنندگی فیلم سینمایی«مغزهای کوچک زنگ زده»

تندیس و دیپلم افتخار بهترین اثر با محوریت تهران شناسی و تهران نگاری به مصطفی کیایی برای فیلم «چهارراه استانبول» رسید.