روایت نسل‌های مختلف زنان در «خانه لهستانی‌ها» | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۸
نوروز در خانه-6

روایت نسل‌های مختلف زنان در «خانه لهستانی‌ها»

اگر این روزها دلتان برای ایام کودکی و شیطنت‌های آن روزگار تنگ شده است، «خانه لهستانی‌ها» را بخوانید.

خبرگزاری صبا-پویا نبی: حضور قهرمان‌های خردسال در آثار هنری سرزمین ما آن هم در چند سال اخیر با فقر قابل ملاحظه‌ای رو به رو شده است. گویا در تلقی هنرمندان این دیار این قشر مهم از جامعه داستانی برای بازگویی ندارند و فضای کودکانه برای خلق یک درام پر کشش کفایت نمی‌کند ولی آخرین رمان مرجان شیرمحمدی با نام «خانه لهستانی‌ها» نقض آشکار ادعای فوق است. یک رمان به شدت شیرین و با نثری شیوا که یقه خواننده خود را تا صفحه آخر رها نمی‌کند.

«خانه لهستانی‌ها» روایتگر پسر بچه حدودا ۱۰ ساله‌ای به نام سهراب است که در خانه‌ای قمرخانمی در جنوب شهر تهران و در زمان پهلوی دوم به همراه مادر و خاله جوانش زندگی می‌کند. تمرکز داستان روی روابط ‌ها با هم از دریچه دنیای کودکانه سهراب است. اغلب کارکترهای این رمان زنان در نسل‌های مختلف هستند که شیرمحمدی به خودی از پس خلق شخصیت‌های بغایت جذاب و منحصر به فرد برآمده است.

بیشتر بخوانید

«وداع»؛ اثری در ستایش انسانیت

«ورونیکا تصمیم می گیرد بمیرد»؛ یک عاشقانه فلسفی

«داستان اسباب بازی ۴»؛ انیمیشنی برای تمام اعضای خانواده

«دختری با گوشواره مروارید»؛ داستانی الهام‌گرفته از تابلوی نقاشی

«زیستن» در مذمت زندگی از دست رفته

اگر در این روزها دلتان برای ایام کودکی و شیطنت‌های آن روزگار تنگ شده، اگر جزو آن دسته از آدم‌های نوستالژی باز حساب می شوید، اگر رمان‌های مثل «همسایه‌ها» احمد محمود و «زندگی در پیش رو» رومن گاری جزو ر مان‌‍‌های مورد علاقه شما است و دوست دارید داستانی در آن حال و هوا را مجددا تجربه کنید و در کل اگر دنبال رمانی هستید به جای توصیفات یک راست و بدون لکنت به سراغ داستان می‌رود، رمان «خانه لهستانی ها» را به شما پیشنهاد می‌کنم.

این رمان در ۲۰۸ صفحه و سال ۱۳۹۶ توسط نشر چشمه منتشر گردید. همچنین که این رمان توسط نویسنده به کتاب صوتی هم برگردانده شده و توسط انتشارات رادیو گوشه در بازار عرضه شده است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است