برنامه‌ریزی برای اختتامیه آنلاین مسابقه کارتون کرونا/ تعدادی از آثار را ببینید | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۵۵
شجاعی طباطبایی به صبا گفت:

برنامه‌ریزی برای اختتامیه آنلاین مسابقه کارتون کرونا/ تعدادی از آثار را ببینید

سیدمسعود شجاعی طباطبایی از مشارکت هنرمندان 76 کشور دنیا در مسابقه کارتون «ما کرونا را شکست می دهیم» خبر داد.

سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر مسابقه کارتون «ما کرونا را شکست می دهیم» در گفتگو با خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا درباره آخرین آمار شرکت کنندگان در این مسابقه توضیح داد: تاکنون بیش از ۲۵۰۰ اثر از هنرمندان ۷۶ کشور دنیا برای این مسابقه ارسال شده است و حدود هزار اثر را روی سایت «ایران کارتون» به نمایش گذاشته ایم.

وی با اشاره به آمار بازدید از آثار به نمایش درآمده در سایت «ایران کارتون» بیان کرد: آمار بازدید بسیار خوب است و تاکنون نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر از آثار این نمایشگاه در سایت بازدید کرده اند.

رییس مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری درباره سوژه های مورد توجه هنرمندان در این مسابقه توضیح داد: موضوع  اصلی این مسابقه «ما کرونا را شکست می دهیم» است و هنرمندان از چند منظر به این موضوع نگاه کرده اند. برخی از آنها به موضوع توصیه های پزشکی از قبیل در خانه بمانیم، سفر نرویم  و … توجه کرده اند، برخی به زحمات کادر پزشکی دنیا توجه نشان داده اند و تقریبا در همه دنیا از آنها به عنوان قهرمانان یاد شده است که در خط مقدم نبرد با این ویروس حضور دارند و مبارزه می کنند و هنرمندان در آثارشان آنها را به شکل فرشته و قدیس به تصویر کشیده اند. هنرمندان در بخش دیگری از آثار نیز به موضوع روحیه بخشی پرداخته اند و به اتفاقات طنزآمیز این موضوع توجه کرده اند تا استرس و ترس و نگرانی را از وجود آدمها دور کنند.

وی افزود: بسیاری از هنرمندان نیز نگاه حاشیه ای به این موضوع داشته اند. اما نکته جالب این است که برخی از هنرمندان دنیا از جمله هنرمندان کشورهای آمریکای لاتین، اندونزی، چین، مالزی، بلژیک، اتریش، ترکیه و کشورهای عربی از قبیل مغرب، نگاه سیاسی را در این موضوع دنبال کرده اند و اغلب آنها نیز آمریکا را در آثارشان مورد هجمه قرار داده اند و شخص آقای ترامپ را در سرایت ویروس کرونا به تمام دنیا دخیل می دانند.

این هنرمند کاریکاتوریست درباره آثاری که روی سایت امکان نمایش ندارند، بیان کرد: برخی از آثار با مباحث مذهبی و دینی ما مغایرت دارد و  خطوط قرمز ما محسوب می شود که امکان انتشار ندارند، آثاری با نگاه بسیار تلخ و فاجعه آمیز به موضوع کرونا را نیز کمتر استفاده کردیم و موضوعات بی ارتباط به موضوع مسابقه نیز کنار گذاشته شد.

وی درباره تعداد آثاری که روی سایت به نمایش درخواهد آمد، گفت: ما سعی کردیم از هنرمندان هر کشور آثاری را روی سایت به نمایش بگذاریم و با توجه به این که معمولا هنرمندان کاریکاتوریست آثارشان را در آخرین لحظات ارسال می کنند، پیش بینی می کنم تا پایان مهلت ارسال آثار حدود ۳ هزار تا ۳۵۰۰ اثر در مجموع به این مسابقه ارسال خواهد شد و  ۱۵۰۰ اثر روی سایت ایران کارتون به نمایش خواهیم گذاشت.

شجاعی با اشاره به کشورهایی که  با بیشترین تعداد هنرمندان و آثار در این مسابقه حضور یافته اند، اظهار کرد: بعد از ایران کشور چین، ترکیه،اندونزی، برزیل و آرژانتین بالاترین آمار تعداد آثار را در این مسابقه به خود اختصاص داده اند.

رییس مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، همچنین درباره همزمانی نمایش آثار و اعلام فراخوان بیان کرد: ما همزمان با اعلام فراخوان این مسابقه، آثار را روی سایت ایران کارتون به نمایش گذاشتیم که این کاری خلاف عرف است ولی با توجه به این که این آثار نمایشگاهی نیستند و بسیاری از آنها متناسب با مسئله روز کار شده است، بنابراین نگه داشتن آثار جایز نبود و باید بلافاصله منتشر می شد.

وی همچنین درباره  امکان دیده شدن آثار این مسابقه در دیگر کشورها گفت: ما تلاش می کنیم که از برخی سایت های کاریکاتور دنیا در دیگر کشورها برای این منظور استفاده کنیم و همچنین این آثار در خبرگزاری های دیگر کشورها نیز امکان نمایش پیدا کند که در این راستا، برای کشورهای هند و اندونزی بهترین آثار را ارسال کرده  ایم و هدفمان از این کار این است که به همه دنیا اعلام کنیم که ایران در کنار مبارزه جدی با کرونا در بخش فرهنگی و هنری تنها کشوری است که به این موضوع ورود جدی داشته و مسابقه ای را در ابعاد بین المللی به همراه جوایز بسیار خوب برگزار کرده است.

دبیر مسابقه کارتون «ما کرونا را شکست می دهیم» در بخش دیگری از سخنانش درباره چگونگی برگزاری اختتامیه این مسابقه و اهدای جوایز توضیح داد: دوست داریم که برای اختتامیه این مسابقه مراسمی برگزار کنیم و جوایز را به برگزیدگان اهدا کنیم اما اگر شرایط حضور مردم در کنار هم به دلیل توصیه های پزشکی تا حدود تابستان امسال امکان پذیر نباشد، پخش زنده این مراسم را به صورت مجازی و آنلاین برای همه علاقه مندان دنیا و احتمالا به زبان انگلیسی برگزار می کنیم و به این ترتیب برندگان را معرفی و جوایزشان را برایشان ارسال می کنیم.

شجاعی طباطبایی همچنین از وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دیگر سازمان ها و نهادهایی که در برگزاری این مسابقه مشارکت داشته اند، قدردانی کرد.

تعدادی از آثار راه یافته به این مسابقه را در زیر مشاهده می کنید:

اثر نیکلا لیستس از کرواسی

 

اثر پائولو دالپونته از ایتالیا (در خانه بمانیم)

 

 اثر محسن جعفری از ایران

اثر سرگئی تونین از روسیه

اثر ناجی بناجی از مراکش

 

اثر محمدرضا اکبری از ایران

 

اثر علیرضا پاکدل از ایران

 

اثر والریوکورتو از مولداوی

اثر توشو بوراکویج از صربستان

اثر علی راستگو از ایران

 

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است