«زخم بوتیمار» از سه‌گانه‌ام درباره جستجوی یک گمشده است/ رمان تاریخی می‌نویسم | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۴۲
ناصر قلمکاری در گفتگو با صبا:

«زخم بوتیمار» از سه‌گانه‌ام درباره جستجوی یک گمشده است/ رمان تاریخی می‌نویسم

ناصر قلمکاری نویسنده رمان «زخم بوتیمار» که جلد دوم سه‌گانه وی است، درباره این کتاب توضیح داد.

ناصر قلمکاری نویسنده کتاب «زخم بوتیمار» که به تازگی در نشر چشمه منتشر شده است در گفتگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا درباره حال و هوای این کتاب توضیح داد: از آن جایی که من یک سه گانه‌ای را نوشته‌ام که مضمون آن‌ها گمگشتگی و هویت است این کتاب نیز دارای این مضمون است و داستانی اجتماعی دارد که در زمان حال پیش می‌رود و با اینکه در روند قصه اشاره به مکان یا شهری نمی‌شود اما مشخص است که داستان در شهر تهران درحال اتفاق است.

وی افزود: این رمان بیشتر یک فضای ذهنی را شرح می‌دهد که در ذهن شخصیت اصلی داستان که همان راوی قصه نیز هست وجود دارد و گوشه‌هایی از آن نیز نگاهی به واقعیت داشته و در اخبار و در بخش حوادث ایران تکرار شده‌اند.

نویسنده رمان «گذر از هزارتو» درباره علت انتخاب عکس روی جلد رمان «زخم بوتیمار» گفت: طراحی جلد کتاب‌ها به عهده نشر چشمه است و تا زمانی که منتشر می‌شوند ما آن‌ها را نمی‌بینیم و فکر می‌کنم علت انتخاب این عکس نزدیکی آن به یکی از صحنه‌های داستان بوده و با اینکه دلخراش است اما حال و هوای شخصیت اصلی قصه را نشان می‌دهد.

وی افزود: فکر می‌کنم طراح برای نزدیکی به جمله اول داستان که روی جلد کتاب نیز آمده است که «بیدارم ولی از ترس چشم‌هام را باز نمی‌کنم…» این عکس را انتخاب کرده‌ است.

این نویسنده درباره معنای «زخم بوتیمار» توضیح داد: من در مقدمه کتاب نیز یک توضیحی را از لغتنامه دهخدا درباره بوتیمار آورده‌ام که بوتیمار یک پرنده‌ای است که خصوصیاتی نزدیک به انسان دارد و به آن غمخوارک هم می‌گویند و به شکلی به شخصیت اصلی قصه اشاره دارد.

قلمکاری درباره علت نگارش رمانی با این موضوع عنوان کرد: زمانی که نگارش «زخم بوتیمار» به پایان رسید متوجه شدم مضمون‌ آن‌ از نظر روایت هویت و گمگشتگی با رمان «دیدار در کوالالامپور» که در سال ۹۶ منتشر شده بسیار نزدیک است و حس کردم که این رمان می‌تواند قسمتی از یک سه‌گانه‌ باشد و جلد سوم آن که «یک ساعت بعد از کسوف» نام دارد نیز به زودی منتشر می‌شود و موضوع کلی آن نیز گمشد’d و جستجو است اما هرکدام از این رمان‌ها در فضای متفاوتی روایت می‌شوند.

این نویسنده با اشاره به اینکه «یک ساعت بعد از کسوف» از نشر آوند دانش منتشر می‌شود، بیان کرد: نشر آوند دانش به تازگی کتاب‌هایی را در زمینه ادبیات داستانی معاصر را از نویسندگانی مانند من منتشر می‌کند و رمان من نیز قرار بود اواخر سال ۹۸ منتشر شود که به دلیل شیوع بیماری کرونا انتشار آن به تعویق افتاد اما فکر می‌کنم تا یک یا دو ماه دیگر قسمت آخر این سه‌گانه منتشر شود.

ناصر قلمکاری با اشاره به اینکه درحال نگارش یک رمان دیگر است، عنوان کرد: رمانی که درحال حاضر مشغول نگارش آن هستم فضای متفاوتی دارد و دارای یک سوژه تاریخی است که من چند سال فقط درباره آن مطالعه کرده‌ام و نیاز به زمان زیادی دارد اما فکر می‌کنم تا یک یا دو سال آینده آماده چاپ شود.

این نویسنده در پایان با اشاره به اینکه لازم است در شیوه‌های پخش کتاب تغییراتی رخ دهد، گفت: فکر می‌کنم حتی پس از پایان یافتن این وضعیت فعلی به دلیل بیماری کرونا بهتر می‌شود خرید کتاب به شکل اینترنتی از سایت‌های معتبر ادامه پیدا کند زیرا به نشر کمک زیادی می‌کند و این سیستم پخش ناقص کتاب‌ها نیز ادامه پیدا نمی‌کند به ویژه در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران که تا چند ماه پس از پایان آن فروش کتاب بسیار پایین می‌آید و کتاب‌فروشی‌های کوچک نیز دچار لطمه می‌شوند.

فاطمه شوقی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است