افسانه «کمان سورن» به جلد دوم رسید/ «اردشیر» در راه فرانکفورت

حسن نوزادیان تصویرگر کتاب کمیک استریپ «کمان سورن، سرای سرداران» نوشته مجتبی نیک اخلاق از انتشار جلد دوم این کتاب با عنوان «کمان سورن، سرزمین جاودان» تا سال آینده خبر داد و گفت: داستان این کتاب نوشته مجتبی نیک اخلاق است و کار تصویرگری آن را من انجام می دهم که تا پایان تابستان کار تصویرگری را به پایان خواهم رساند و به نشر «خراسان» تحویل می دهم.

وی افزود: جلد اول کتاب کمیک استریپ «کمان سورن، سرای سرداران» امسال در نمایشگاه کتاب رونمایی شد و جلد دوم آن نیز احتمالاً تا نمایشگاه کتاب سال 99 منتشر خواهد شد.

نوزادیان با بیان این که مخاطب این کتاب نوجوانان و سنین بالاتر از آن هستند، درباره داستان کتاب بیان کرد: داستان این کتاب تاریخی و بر اساس واقعیت نوشته شده است که درباره مبارزه سورنا فرمانده ایرانی با کراسوس فرمانده روم در دوران اشکانیان است که سورنا موفق به شکست کراسوس می شود و این بزرگترین شکست رومیان است که در تاریخ به ثبت رسیده است.

این تصویرگر درباره تصاویر کتاب و تعامل با نویسنده برای طراحی تصاویر توضیح داد: معمولاً بهترین نتیجه زمانی اتفاق می افتد که طراح و نویسنده با هم تعامل داشته باشند و من نیز با نویسنده کتاب به طور مرتب در ارتباط هستم.

وی درباره اهمیت تصویرگری در این کتاب ها یادآور شد: تصویرگر کتاب های کمیک استریپ باید دایره وسیعی از اطلاعات را به همراه آرشیو ذهنی، آرشیو تصاویر و همچنین تجربه داشته باشد که بتواند تصویرگری خوبی داشته باشد. برای این کتاب ها نیز که بر اساس داستان واقعی تاریخی است، لازم است که طراح و تصویرگر هم نسبت به این داستان ها و تصاویر تاریخی تسلط کافی داشته باشد که بتواند در طراحی لباس و صحنه تصاویر جذابی خلق کند که هم ارزش تاریخی و هم جذابیت بصری داشته باشد.

نوزادیان با اشاره به دشواری های امروز صنعت نشر و تاثیرگذاری آن بر کتاب های مصور یادآور شد: زمانی که انتشار کتاب های کمیک استریپ در ایران مرسوم نبود، کتاب کمیک استریپ «اردشیر» را کار کردم و امروز که صنعت نشر دچار مشکلاتی شده است، تاثیراتی را بر کار تصویرگری هم گذاشته به این دلیل که برخی اقلام مورد نیاز ما وارداتی است بنابراین چاپ و انتشار کتاب های کمیک استریپ با کیفیت خوب بسیار دشوار شده است.

این تصویرگر از ارایه کتاب کمیک استریپ «اردشیر» در نمایشگاه فرانکفورت خبر داد و گفت: کتاب «اردشیر» به همراه مجموعه ای از کتاب های دیگر از سوی نشر «خراسان» در نمایشگاه فرانکفورت آلمان عرضه خواهد شد.

فاطمه حامدی خواه